Måling av SG-verdi

Hei!
Har nylig gått til innkjøp av startset til brygging. Med denne følgte et cidersett, som har sotte og gjæra i 7 dagar no. Per instruksen fikk jeg beskjed om å måle SG-verdien idag, og sammenligne med tabellverdiar.
Ifølge tabellen skal SG-verdien ligge på 1,002. Har prøvd måle med hydrometer, men skjønner ikke hva det betyr. Den flyter litt høyere enn 1.000, mer nøyaktig rett ved tallet 10. Betyr dette 1,010? Sikkert dumt smørsmål, men betyr dette den er mer enn ferdig, eller at den fortsatt har mer å gå på?
Det har stoppet å "poppe" frå gjærlåsen to dager siden. Legg ved bilde som referanse.
 

Vedlegg

  • 271275821_3101512673498894_660775488018462420_n.jpg
    271275821_3101512673498894_660775488018462420_n.jpg
    205,9 KB · Sett: 35
Hver strek er 2 SG poeng så cideren din ligger vel rundt 1.005, som godt kan bety at den er utgjæret, men den tar absolutt ikke skade av å stå en uke til. Vil du ikke vente lengre enn nødvendig så ta en ny måling om 2-3 dager, er SG den samme kan du trygt flaske eller fate cideren :)
 
Hver strek er 2 SG poeng så cideren din ligger vel rundt 1.005, som godt kan bety at den er utgjæret, men den tar absolutt ikke skade av å stå en uke til. Vil du ikke vente lengre enn nødvendig så ta en ny måling om 2-3 dager, er SG den samme kan du trygt flaske eller fate cideren :)
Takker! Er det slik at SG går opp eller ned mens den gjærer?
Skal vekk om noen dager for noen uker, derav hadde det vært veldig praktisk å flaske dne ferdig så jeg kommer hjem til digg cider med kullsyre i. Tenker då jeg sjekker i morgen hvordan det står til.
Gjærer den noe mer etter flasking, eller er det mest for å få kullsyra?
 
Takker! Er det slik at SG går opp eller ned mens den gjærer?
"G"en i OG, SG, og FG står for gravity, tettheten til vørteren/ølet. Sukker er tungt, alkohol er lett. Så gravity synker så lenge gjæren spiser sukker, "pisser" alkohol og "promper CO2. Eplecider har sukkerarter som er nesten 100% gjærbare, så du kan godt komme ned mot 1.000 i FG, enn dog og negativt. En negativ FG verdi betyr bare at det ikke er noe (særlig) restsødme igjen, alkoholen gjør at væsken blir lettere enn vann.
 
Sist redigert:
Takker! Er det slik at SG går opp eller ned mens den gjærer?
Skal vekk om noen dager for noen uker, derav hadde det vært veldig praktisk å flaske dne ferdig så jeg kommer hjem til digg cider med kullsyre i. Tenker då jeg sjekker i morgen hvordan det står til.
Gjærer den noe mer etter flasking, eller er det mest for å få kullsyra?
SG går nedover ja, og @Håkon Bugge mener nok at den kan komme ned mot 1.000. Og ja den vil jo gjære når du flasker, men det er fordi du tilsetter sukker av et slag for å få kullsyre. Det som er viktig med å vente til den er helt utgjæret er at om den enda har noe å spise når den går på flaske og du i tillegg gir den sukker for å få kullsyre er at du stenger inne høyere trykk enn flaskene tåler og du kan få glassgranater.

Så alt etter når du skal reise bort og vil få flasket før du drar, vent så lenge du kan før avreise med å ta en ny prøve og flask om den har samme SG.
 
Sist redigert:
Hei!
Har nylig gått til innkjøp av startset til brygging. Med denne følgte et cidersett, som har sotte og gjæra i 7 dagar no. Per instruksen fikk jeg beskjed om å måle SG-verdien idag, og sammenligne med tabellverdiar.
Ifølge tabellen skal SG-verdien ligge på 1,002. Har prøvd måle med hydrometer, men skjønner ikke hva det betyr. Den flyter litt høyere enn 1.000, mer nøyaktig rett ved tallet 10. Betyr dette 1,010? Sikkert dumt smørsmål, men betyr dette den er mer enn ferdig, eller at den fortsatt har mer å gå på?
Det har stoppet å "poppe" frå gjærlåsen to dager siden. Legg ved bilde som referanse.
Tallet 10 betyr 1.010, ja. Så det er der du er.

Skit i sånne tabeller som forteller hva brygget "skal" ligge på etter et gitt antall dager. Det er bare tull. Det tar den tida det tar, og det er den tida det tar du skal forholde deg til.

I en cider er det bare gjærbart sukker, hvilket betyr at du gjerne vil havne på 1.000 eller under. Så om det har stoppa å gjære nå, er noe feil. Er du sikker på at dunken er helt tett, så det ikke slipper ut noe gass andre steder enn gjennom gjærlåsen?
 
Tallet 10 betyr 1.010, ja. Så det er der du er.

Skit i sånne tabeller som forteller hva brygget "skal" ligge på etter et gitt antall dager. Det er bare tull. Det tar den tida det tar, og det er den tida det tar du skal forholde deg til.

I en cider er det bare gjærbart sukker, hvilket betyr at du gjerne vil havne på 1.000 eller under. Så om det har stoppa å gjære nå, er noe feil. Er du sikker på at dunken er helt tett, så det ikke slipper ut noe gass andre steder enn gjennom gjærlåsen?
Aaahh nå er det min tur å komme med linjalen :cool: At målingen på bildet er 1.010 nekter jeg å være enig med deg i. Og dette er nok et MJ cidersett og der varierer FG fra 1.000 til 1.007 alt etter som, hvilket sett man har kjøpt. Så vidt jeg fikk lest meg til, så skulle @andersdenstore sin cider havne på 1.002 og da mener jeg han er 3 poeng fra målet. #Smekkpåfingrene:p

Dette er tabellen om jeg skulle tippe.
Screenshot_20220131_181801_com.google.android.apps.docs.jpg
 
Aaahh nå er det min tur å komme med linjalen :cool: At målingen på bildet er 1.010 nekter jeg å være enig med deg i. Og dette er nok et MJ cidersett og der varierer FG fra 1.000 til 1.010 alt etter som, hvilket sett man har kjøpt. Så vidt jeg fikk lest meg til, så skulle @andersdenstore sin cider havne på 1.002 og da mener jeg han er 3 poeng fra målet. #Smekkpåfingrene:p
hehe - jeg forholdt meg bare til teksten. Regna med at det var riktig. Kan godt hende du har rett der.

Er det rein eplesaft bør det ende under 1.000. Men det kan jo hende det inneholder laktose - kanskje? Eller noe kunstig søtstoff som påvirker.
 
hehe - jeg forholdt meg bare til teksten. Regna med at det var riktig. Kan godt hende du har rett der.

Er det rein eplesaft bør det ende under 1.000. Men det kan jo hende det inneholder laktose - kanskje? Eller noe kunstig søtstoff som påvirker.
Rein fruksaft er det nok ikke nei, sikker en gjeng med essenser, kunstig søtstoff osv som gjør at FG varierer, men bare så @andersdenstore ikke tror jeg rakker ned på cideren til MJ, jeg har alltid et fat av MJ cider, det er konas fat, men finner av og til meg selv tappe meg et glass, og om jeg sammenligner MJ med eplejuice fra butikken-cider så er jo MJ gull :)
 
Stemmer det er MJ, mer nøyaktig Elderflower & Lime. Er tilsatt 1 kg med glukose (druesukker tror jeg det var). Skjønner jeg riktig jeg bør vente litt til? Kan evt berre la satsen stå en uke til for å være sikker, så prøver jeg heller flaske når jeg er komt hjem igjen.
 
Stemmer det er MJ, mer nøyaktig Elderflower & Lime. Er tilsatt 1 kg med glukose (druesukker tror jeg det var). Skjønner jeg riktig jeg bør vente litt til? Kan evt berre la satsen stå en uke til for å være sikker, så prøver jeg heller flaske når jeg er komt hjem igjen.
Som sagt kommer det ann på når du reiser bort, det greieste er å gjøre 2 målinger med 3 dagers mellomrom, er målingene da like så kan du bare flaske. Med det sagt, cideren kan uten problemer stå på gjæringskaret i alle fall en måned uten at det byr på problemer :)
 
Som sagt kommer det ann på når du reiser bort, det greieste er å gjøre 2 målinger med 3 dagers mellomrom, er målingene da like så kan du bare flaske. Med det sagt, cideren kan uten problemer stå på gjæringskaret i alle fall en måned uten at det byr på problemer :)
Da gjør jeg det, takk!
Kunne vel stått til etterpå men tenker jo fortare jeg har noe godt å drikke jo beire :p
 
Da gjør jeg det, takk!
Kunne vel stått til etterpå men tenker jo fortare jeg har noe godt å drikke jo beire :p
Har du nok flasker eller vil kjøpe flere og lagringsplass så kan du sette en ny cider før du reiser ut ;) Disse ciderene til MJ blir bare bedre etterhvert som måneden rusler og går.
 
Tilbake
Topp