Måling av temperatur under gjæring (thermowell vs. utsiden av kar og stål vs. plastikk)

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg gjærer nå min første batch i et gjæringskar av rustfritt stål hvor jeg har en thermowell litt under midten på gjæringskaret. Jeg har puttet proben til inkbird rett inn i thermowellen og surret litt bobleplast rundt tuppen på thermowellen for å prøve å isloere litt. Tidligere har jeg gjæret med vanlig plastikkbøtte og teipet temperaturproben på utsiden og isolert med bobleplast.

Så langt kan det se ut til at svigningene er noe større i gjæringstemperatur ved bruk av thermowell. Jeg har inkbirden justert inn på +/- 0,3 grader. Tidligere med plastik falt temperaturen sjeldent noe særlig, om noe, under innstilt gjæringstemperatur under stormgjæringen ved kjøling. Nå faller den 0,3 grader under satt gjæringstemperatur, selv under stormgjæring ved kjøling. Er det noen andre som har erfart lignende ved bruk av thermowell? Er det thermowellen i seg selv som gjør at man får større utslag på temperaturen, eller er det materialet som er utslagsgivende (stål vs. plastikk). Er det bedre å bruke "gamlemetoden" også på ståltanker ved å teipe og isolere på utsiden i stede for å benytte thermowell?
 
Ligger temperaturføleren løst inni thermowell? I så fall vil den måle lufttemperaturen rundt seg, og luft leder varme dårlig.
 
Ligger temperaturføleren løst inni thermowell? I så fall vil den måle lufttemperaturen rundt seg, og luft leder varme dårlig.

Ja, jeg har bare stappet den inn, om det er lov å si... Har surret litt bobleplast rundt inngangen til thermowellen og forsøkt å stenge igjen så mye som mulig for å unngå at luft fra utsiden kommer inn.

Er det bedre måter å gjøre dette på for mer nøyaktig styring? Vil gamlemåten ved å teipe proben rett på karet med litt bobleplast som isolering fungere bedre? Litt kjipt i så fall når man først har fått en thermowell..
 
Kanskje vi bør fylle hele thermowellen med kjølepasta. Luft fungerer som en isolator.
Eller sinksalve. Funker bra og er billig.

For ting med potensiell høy temperatur og som monteres fast, f.eks. SSR og kjøleribbe, er det smart å bruke kjølepasta.
I en thermowell med relativt lav temperat og proben gjerne blir tatt ut ofte, ser jeg for meg at forbruke av pasta kan bli stort og dyrt.

Jeg har brukt sinksalve til SSR/kjøleribbe når jeg ikke har hatt kjølepasta.
 
Sist redigert:
Eller sinksalve. Funker bra og er billig.

For ting med potensiell høy temperatur og som monteres fast, f.eks. SSR og kjøleribbe, er det smart å bruke kjølepasta.
I en thermowell med relativt lav temperat og proben gjerne blir tatt ut ofte, ser jeg for meg at forbruke av pasta kan bli stort og dyrt.

Jeg har brukt sinksalve til SSR/kjøleribbe når ikke har hatt kjølepasta.

Alright, så det vil løse prøblemet mitt med de noe større temperatursvigningene enn vanlig?

Vil proben på inkbirden tåle å ligge i sinksalve? Jeg antar man bør dekke for hullet på thermowellen også i tillegg til å fylle med salve? Lar salven seg lett vaske ut? Greit å ha det rent og pent når gjæringskaret står til lagring. Ble mange spørsmål dette..

EDIT: Noen av disse som kan brukes/anbefales?

https://www.apotek1.no/wcs/SearchDi...inksalve&as_values_search-box=&searchSource=Q
 
Så langt kan det se ut til at svigningene er noe større i gjæringstemperatur ved bruk av thermowell. Jeg har inkbirden justert inn på +/- 0,3 grader. Tidligere med plastik falt temperaturen sjeldent noe særlig, om noe, under innstilt gjæringstemperatur under stormgjæringen ved kjøling. Nå faller den 0,3 grader under satt gjæringstemperatur, selv under stormgjæring ved kjøling.
Du kan ikke forvente bedre kontroll enn det inkbirden gir deg, og hvis du ikke opplever større svingninger enn 0,3 er du iht. til det beste du kan forvente. En thermowell måler jo i selve gjæringskaret og er ikke påvirket av luft temperatur på samme måte som en probe tapet på utsiden med boblepast som isolasjon.

Jeg ville vært fornøyd med 0,3 som temperatursvingning i tanken. Har litt vanskelig for å se at du med en inkbird justert inn på +/- 0,3 grader skal kunne oppnå bedre presisjon, hvordan skal det foregå?
 
Sist redigert av en moderator:
Du kan ikke forvente bedre kontroll enn det inkbirden gir deg, og hvis du ikke opplever større svingninger enn 0,3 er du iht. til det beste du kan forvente. En thermowell måler jo i selve gjæringskaret og er ikke påvirket av luft temperatur på samme måte som en probe tapet på utsiden med boblepast som isolasjon.

Jeg ville vært fornøyd med 0,3 som temperatursvingning i tanken. Har litt vanskelig for å se at du med en inkbird justert inn på +/- 0,3 grader skal kunne oppnå bedre presisjon, hvordan skal det foregå?

Når stormgjæringen pågår og gjæren produserer en del egenvarme har jeg med en innstilling på +/- 0,3 opplevd svigning i temperatur på kun 0,3 når jeg brukte plastbøtte og proben teipet på utsiden. Altså, har jeg gjæret på 18 grader så har temperaturen steget til 18,3 og kjølingen har startet og dratt temperaturen ned til 18 og stoppet der. Med stålbøtte og thermowell har jeg opplevd at temperaturen under stormgjæring ikke har stoppet på 18 blank, men falt til 17,7. Jeg har altså fått en større svigning i temperatur enn tidligere, og det er denne jeg er ute etter å minimere.

Nå har jeg teipet proben rett på stålbøtta etter gammel oppskrift og satt inn termometeret som fulgte med i thermowellen. Blir spennende å følge hvordan disse to står til hverandre nå utover kvelden og hva differansen viser. Foreløpig viser inkbirden på bøtta 0,5 grader mer enn termometeret i thermowellen.
 
Alright, så det vil løse prøblemet mitt med de noe større temperatursvigningene enn vanlig?

Vil proben på inkbirden tåle å ligge i sinksalve? Jeg antar man bør dekke for hullet på thermowellen også i tillegg til å fylle med salve? Lar salven seg lett vaske ut? Greit å ha det rent og pent når gjæringskaret står til lagring. Ble mange spørsmål dette..

EDIT: Noen av disse som kan brukes/anbefales?

https://www.apotek1.no/wcs/SearchDi...inksalve&as_values_search-box=&searchSource=Q

Jeg vet ikke om proben på inkbirden tåler sinksalve.
Tildekking av hullet er nok ikke nødvendig.
Den er nok like vanskelig å vaske vekk som kjølepasta. Det er noe drit å få det bort.

Jeg har ikke selv thermowell.

Nå var det @Miguel som hadde tanker om man kanskje kunne fylle thermowellen med kjølepasta, jeg bare kom med et forslag om at sinksalve kan funger like godt som kjølepasta på lave temperaturer.

Jeg har brukt denne: https://www.apotek1.no/produkter/silulen-salve-100ml-886218p fordi det var den jeg hadde.

Problemet her er vel @Frode Larsen at @Marius K. opplever større svinginger med proben løs liggende i thermowellen enn den samme proben tapet fast og isolert på plastkar.
 
Jeg har føleren i en følerlomme og har kontrollmålt. Den ligger løst uten kjølepasta eller salve. Det er ikke målbare forskjeller selv om hullet er åpent. Luft har lav varmekapasitet og får fort samme tempen som ølet. Jeg har også testet i en silikonslange. 10 min og tempen er stabil. https://daastoel.files.wordpress.com/2016/05/img_2408.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Problemet her er vel @Frode Larsen at @Marius K. opplever større svinginger med proben løs liggende i thermowellen enn den samme proben tapet fast og isolert på plastkar.

Når sensoren står i thermowell, så måler den hurtig temperaturen i væsken. Når du har sensoren teipet på utsiden vil du ha en treghet, da væsken også må varme tanken.

Du kan være fornøyd med disse små utslagene. Å forvente et maksimalt temperatur utslag på 0,3 er ikke nødvendig.
 
Når sensoren står i thermowell, så måler den hurtig temperaturen i væsken. Når du har sensoren teipet på utsiden vil du ha en treghet, da væsken også må varme tanken.

Du kan være fornøyd med disse små utslagene. Å forvente et maksimalt temperatur utslag på 0,3 er ikke nødvendig.

Mulig jeg misforstår, men skjønner ikke hvorfor jeg skal være fornøyd med større svigninger i temperatur enn hva jeg har hatt tidligere.

Når det er sagt så opplever jeg (foreløpig) mer presis måling ved å ha proben teipet til gjæringskaret på utsiden. Ølet er vel noe mer temperaturfølsomt langs kanten på gjæringskaret enn det er "i midten" som betyr at den stopper kjølingen og varmingen tidligere enn om sensoren måler gjennom en thermowell. Jeg har bare testet ved en varmeøkning og da var det først en differanse på en halv grad mellom proben på utsiden og den i thermowellen hvor sensoren på utsiden viste høyest temperatur. Termometeret i thermowellen krabbet stadig nærmere proben på utsiden og de ble til slutt like en stund etter at varmen var kuttet. Det ble altså ingen overskyting av temperatur slik som tidligere. Men foreløpig er grunnlaget for en bastant konklusjon her litt tynt... :)
 
Kjernetemperaturen er den som er viktigst å holde stabil, da det tar lenger tid å endre den dersom du får store endringer.

Alt dette er avhengig av hvilke type sensorer du har. PT100 element er rimelig kjappe til å gi riktig temperaturlesning ved en endring, mens rimligere metoder bruker lenger tid på å gi endret temperatur fordi den må stabilisere seg først.

Dette vil muligens forklare litt hvorfor sensoren på utsiden gir meir stabile verdier. Samtidig er du også avhengig av nøyaktigheten til sensoren, som ikke nødvendigvis er en sammenheng med hva displayet viser.
 
Tilbake
Topp