Andrimne Bryggeri

Det er nok ikke mer viktig enn at det kan hjelpe til med å forlenge levetiden på din SSR :)
Med mindre du skal kjøre mye mer en 2,5kw igjennom systemet så er det svært moderat varmeutvikling i min boks. Når jeg bruker kun 1kw eller 1,5kw elementet holder boksen nesten romtemp.
Når jeg bruker begge samtidig får jeg en svak varmeutvikling.
 
Gahr skrev:
Har satt på bein.:) Hvor viktig er det forresten å ha kjølepasta mellom SSR og kjøleribbe?

Har du småfolk i hus har du gjerne litt zinksalve. Du kan bruke det. Er kansje ikkje like bra som ekte vare men bedre enn ingenting.
Ellers er det litt avgjerande kor stor belastningen er i høve til kva SSR har oppgitt som maks straumtrekk. Har du 10A gjennom eit SSR som toler 40A er det ikkje rare kjølingen den treng.
Eg har brukt eit 25A SSR  2kw i fleire år med berre ei lita 2mm aluplate som heatsink inne i ein 80x80mm tett koblingsboks utan problem.
 
Hehe. Da er boksen skrudd sammen. Med skikkelig rompekrem som restatning for kjølepasta.:D
 
Jeg vet ikke varmeledingen til disse :)
Men sikkert bra nok. Mine to ssr, en til HLT på 2kw og en til hermsvannkokeren på 2kw har kun en gammel prosessorkjøler å dele på til kjøling, men de blir ikke særlig varme heller :)
Jeg bruker 40A rele. Hadde 25A før, og de ble mye varmere.
 
25A fungerer som sagt greit det. :)
Jeg bytta til 40 fordi jeg liker helgardering, og de lå likevell i skuffen her :)
Går sikkert fint. Jeg brukte tilogmed 25A uten kjøling i det hele tatt, det også fungerte, men da ble det varmt....
 
Enkelte usikre kjelder har hevda at zinksalve er vel så bra som kjølepasta. Iallefal når det gjeld såre bakendar vil eg tru det er sant :)
 
Du kan jo evt åpne boksen etter kok og kjenne om SSRen er mye varmere enn boksen. I så fall skal du få litt kjølepasta av meg. Jeg kjøpte en drøss med tuber på Ebay for en tid tilbake...
 
EspenL skrev:
Du kan jo evt åpne boksen etter kok og kjenne om SSRen er mye varmere enn boksen. I så fall skal du få litt kjølepasta av meg. Jeg kjøpte en drøss med tuber på Ebay for en tid tilbake...

Takker og bukker! Har noe på vei i posten, men det drøyer litt. Skal si fra hvis behovet melder seg. Det blir antakelig testkjøring av gryta i løpet av de nærmeste dagene, men det spørs om jeg får brygget mer før ferien.:(
 
Kjølepastaen kom faktisk i posten i dag (må si den var til forveksling lik zinksalve, både på lukt, farge og konsistens!), så da er alt i boks, bokstavlig talt. Vidunderet ser ut som følger:

ehyjyde2.jpg


eta3ydu6.jpg


Er fornøyd med QD-patenten til temperaturføleren.:)
 
Eneste forbedringen som er mulig på den der er å bruke Auberins sin måleprobe :) da slipper du å ha PT100 elementet permanent tilkobler PID'en :)

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=261
 
Din bryggeboks liknar merkeleg mykje på mine bryggeboksar....?

HLT øverst med brytar til elementet. Og MLT nederst med brytar til element og pumpe. Kobla slik at element ikkje får straum når pumpa er av. SSR'ane sit inne i boksane som hjå deg men med mindre heatsink.

Synd du ikkje fekk testa rumpesalven for eg har høyrt det er skikkeleg bra saker ;)
 

Vedlegg

  • 20130610_234912 (1).JPG
    20130610_234912 (1).JPG
    285,5 KB · Sett: 1.445
Tilbake
Topp