Mitt VVB bryggeri

Har holdt på en stund med bygging av VVB bryggeri. Endelig kom dagen for at det skulle prøves. Har prøvd å lage et enkelt oppsett, uten for mye tilrigging. Det ble en del ventiler, men heller det enn mye til-og frakobling av slanger. Ingen automatikk, kun lokale brytere og termostat STC-100. Har kun en 16 A kurs så det ga litt begrensninger på varmeelementer. Bryggeriet består av en midlertidig HLT, tenkes brukt med dyppvarmeelement inntil videre, isolert meskekar på 100 l med pumpe og innvendig sirkulasjon. Pumper også vann fra HLT for skylling. Pålimte varmelementer under og på siden, tilsammen 640 W. Skal styres av termostat STC-1000. Kokekjelen er på 140 l. med et 3 kW element. Hovedpumpen montert på hjul brukes i tillegg til pumping fra meskekar til kokekjel også til sirkulasjon under nedkjøling (whirlpool). Pumpen med slanger og det lange kobberrøret (ned i kokekjelen) er også tenkt brukt ved pumping fra gjæringstank over i Corneliusfat, passende lengde til bunnen i 19 l.

Første brygg sist helg var en IPA på 65l, Nøgne Ø klone. Stort sett fungerte ting etter planen. Må finne en bedre måte å måle volum i tankene, antok litt her - med 20 l pr. 10 cm høyde. Kokekjelen hadde ca 85 l før kok. Gjorde en tabbe da jeg skulle resirkulere etter koking. Hadde glemt å lukke ventiler fra meskekar (grrrrrr), fikk med meg 10 l guffe derfra over i kokekjelen. Hevet derfor temperaturen igjen til kokepunkt før jeg satte på kjøling (dyppkjøler). Det ga 10 l vørter for mye som det ikke ble plass til gjæringstanken. Og vørteren ble derfor ganske uklar, og humlen liggende litt for lenge. Spent på hva dette resulterer i. FG som skulle vært på 74 ble nå kun 62. Har ingen kjølemulighet på gjæringen, hadde forventet lavere lufttemperatur i disse dager, så gjæringen ligger på 22 grader nå under stormgjæring, kanskje litt høyt (US-05).

Ellers fungerte ting nogenlunde som forventet, noen tillegg og justeringer blir det nok etter hvert, legger ved noen bilder.

(Andre kan gjerne legge inn bilder av sine VVB bryggerier i denne tråden, slik at tips og løsninger kan samles på et sted). Oppsett.jpg Meskekar2.jpg Sirkulering.jpg Vørter.jpg Gjæring.jpg Ferdig.jpg
 
Snasent! Men bare 3kw på kokekaret? Hvor lang tid brukte du på å nå kok etter skylling da?
Fikk ikke målt tiden på første brygg for jeg hadde innkoblet en termostat på 95 grader. Var brukt til å varme skyldevann. Skjønte ikke hvorfor det ikke kokte trodde kanskje 3 kw var for lite. Men da jeg koplet ut denne så kokte det skikkelig. Må justere ned effekt under kok. Skal måle tiden på neste brygg. Ellers takk for positive kommentarer. Gleder meg til neste brygging, etter litt oppstartstrøbbel tror jeg dette blir enkelt å brygge på og enkelt å rengjøre.
 
Hvordan fikset du overgangen mellom tanken og ytterskallet på meskekaret? Ser strøkent ut!
 
Ok. Ser stødig ut.
Hva med den fine kanten øverst? Var den flensen på tanken i utgangspunktet?
 
Tilbake
Topp