Første brygg – Muntons Flagship Kölsch

Hei!
Dette er mitt aller første brygg, og jeg har kastet meg ut i Muntons Flagship Kölsch.
Jeg følger oppskriften så godt jeg kan, men har sett på utenlandske forum at flere synes ølet ble mørkere enn forventet – nesten som en bitter i stedet for en lys Kölsch.
Brygger i et vanlig 30 L plastgjæringskar. Skal ha de på flaske.

Jeg bruker K-97-gjæren som fulgte med, og la nettopp i tørrhumla.
Noen tips for å få den så «Kölsch-aktig» som mulig?
Bør jeg kaldkrasje?

Alle tips og erfaringer tas imot med stor takk

Jeg følger oppskriften så godt jeg kan, men har sett på utenlandske forum at flere synes ølet ble mørkere enn forventet – nesten som en bitter i stedet for en lys Kölsch.
Leste på ølbrygging.no , der står det 13 EBC. Det er mørkere enn strågult, heller mot lys kobber på farge.

Hei!
Dette er mitt aller første brygg, og jeg har kastet meg ut i Muntons Flagship Kölsch.
Brygger i et vanlig 30 L plastgjæringskar. Skal ha de på flaske.

Jeg bruker K-97-gjæren som fulgte med, og la nettopp i tørrhumla.
Noen tips for å få den så «Kölsch-aktig» som mulig?
Bør jeg kaldkrasje?

Alle tips og erfaringer tas imot med stor takk
Hvis du har erfaring med å drikke kølsch, og venter å få noe lignende, trur jeg nok du blir skuffa. En kølsch er et veldig lyst øl, og det er definitivt ikke tørrhumla. K 97 er heller ikke en kølschgjær. Men du kan jo få et godt øl, allikevel. Det viktigste du kan gjøre, er å holde styr på temperaturen. Ikke for høy, og ikke la den variere. Dette er særlig viktig i den første fasen, under stormgjæringa, og du er muligens forbi den allerede, sida du tørrhumler nå? Etter at stormgjæringa er over, er temperatur mindre krtisk. La da dunken stå i vanlig romtemperatur for å gi gjæren hyggelige forhold når den skal jobbe med å rydde unna usmakstoffer etter gjæringa. (Det er dette som kalles "modningsfasen".)

Dernest: Unngå så langt mulig å blande inn luft i ølet under tappinga. Unngå all plasking - og fyll flaskene så å si helt fulle. Lufta i frirommet er ikke bra for ølet. Du kan fikse det gjennom å trekke tappestaven nesten ut av flaska etter å ha fylt på vanlig måte, og så etterfylle gjennom å holde flaska skrått og presse tappen i staven forsiktig mot innsida av halsen, helt øverst. Dette blir vesentlig my enklere om du lager en liten overgang mellom kran og tappestav ved hjelp av en liten bit silikonslange. (Vinylslange funker sikkert, også.) Pass bare på at den sitter stramt. Det er kjipt om den løsner.

Sist redigert:
Dette er vel ett ekstraktsett vil jeg tro, da blir fargen generelt litt mørkere enn typen tilsier.

Første brygg. Det eneste som betyr noe, smaker det godt? Ikke bry deg om farge!

Hold kontroll på temperaturen, det vil si i et rom med stabil temperatur. Helst rundt 16-18 grader. La det stå i 10-14 dager.

Jeg har verken forsøkt ekstrakt eller FWK, men har inntrykk av at de fleste er mer fornøyde med FWK. Du kan forsøke det neste gang om du ikke vil lage vørter selv.

Tilbake
Topp