Gahr skrev:
Jeg slår den av og på on demand. Pumpen liker tydeligvis ikke Autospargeren, så jeg bruker ikke egentlig den for øyeblikket. Setter den på full åpning. Ved neste brygg skal jeg imidlertid bruke gravity feed på skyllingen, for å teste dette.
Hei
Når det gjelder March-pumpa så lurer jeg på tre ting:
1. Pumpa tåler jo å bli strupet helt, hvorfor fungerer den ikke med Autosparge da? Dersom det er nødvendig så kjøper jeg en pumpe til, jeg synes imidlertid at det hadde vært greit å klare seg med den pumpa jeg allerede har. Den ble jo innkjøpt for å kunne handtere det meste. :yes:
Jeg har ikke autosparge i dag, men kunne tenke meg en kontinuerlig skylleløsning som frigjorde tid til andre ting. For eksempel vasking og rydding eller piperøking ;D
2. Den March-pumpa jeg har, den kom med ventiler ferdig montert. Det er en egen ventil for priming (Hva kalles priming på norsk?) av pumpa. Denne primeventilen sitter på inn-siden av pumpa. For meg virker det mer logisk å ha den på trykk-siden slik at væske og luft kommer gjennom pumpa og luft kommer ut gjennom primeventilen når jeg åpner denne. Har Morebeer bare feilmontert denne eller tenker jeg feil? :jaha:
3. Når jeg nå skyller i Blichmannen min så opplever jeg temperaturtap i mesken. Skyllevannet i Varmtvannstanken ligger på drøyt 80 grader og holder omlag 78 grader når det kommer inn i mesketanken. Siden jeg ikke har gjennomføring i veggen til skyllevannet så antar jeg at temperaturtapet hovedsaklig kommer av avdamping siden jeg må ha lokket av for å få slangen inn, samt optisk kontrollere vannstanden over mesken. Har jeg mulighet til å benytte enda varmere skyllevann? Så varmt at det kommer inn i mesketanken med 80-84 grader, uten å trekke ut uønskede smaker fra mesken? Tanken er at temperaturen i det øverste vannet i mesken fortsatt vil være lavere en 80 grader. Er dette tull og for risikabelt så kjøper jeg autosparge, slenger lokket på og må muligens også bite i det sure eplet å kjøpe en til pumpe.
I tillegg kan jeg opplyse at jeg brygger ute, men med isolerte kjeler.