Andrimne Bryggeri

Hehe, å joda, men med tre personer på besøk under bryggingen var fokus rettet mot andre ting enn å ta bilder. De tre jeg tok ble knipset før folkene kom...
 
Og pumpa gjorde jobben? Skal bytte ut kjoelebagen fra Europris med en Blichmann 10 gal og falsk bunn en av de naermeste dagene, og da hadde det vaert stas med en autosparge og ei pumpe ogsaa...
Hva slags stroemforsyning bruker du paa pumpa?
 
ThomasSF skrev:
Og pumpa gjorde jobben? Skal bytte ut kjoelebagen fra Europris med en Blichmann 10 gal og falsk bunn en av de naermeste dagene, og da hadde det vaert stas med en autosparge og ei pumpe ogsaa...
Hva slags stroemforsyning bruker du paa pumpa?

Pumpa funket fint, strømmen kommer rett fra hullet i veggen.
 
Joess, saa kjekt! Maa jeg slaa et nytt hull i veggen eller kan jeg bruke et av de jeg har?

Det er vel en saann effektjustering paa den pumpa, saa du faar justert hastigheten/krafta?
Maa da vaere perfekt til resirkulering og skylling?
 
Det er effektjustering på pumpa, men jeg hadde den på fullt hele veien. Funker bra til resirk av mesken også (her bruker jeg dog en March-pumpe selv), men kanskje litt lite lite futt med tanke på whirlpool i kokekjelen.
 
Som sagt i en tidligere post, så strupet jeg den ikke. Den er ikke kraftigere enn at Autospargeren greier biffen. Og hvis det trengs struping er det bare å skru effekten litt ned på pumpa.
 
Ai, dette er interessant, for jeg får trøbbel med min pumpe fra GreatBrewEh hvis jeg skrur sparge-ventilen nok igjen. Der pumpen ikke hørtes døden nær ut, raste jeg gjennom 15 liter skyllevann på 5-6 minutter eller noe i den dur!

Hvor fort skyller du? Lurer seriøst på å skaffe meg en slik speidelpumpe nå, gitt!
 
Gahr skrev:
Bruker vel ca. 45 min. på 26 liter.

Du mesker i kjele med silbunn, ikke sant? Gjør du flysparge da, slik at du tapper ut i samme tempo som du skyller? Er det slik autospargeren fungerer - at det alltid er et vannspeil over mesken?
 
Autosparge funker slik du skriv.  Dei fleste har same teknologien heime i tanken på toalettet - ein enkel ventil som er styrt av nivået i tanken.   

Autospargen kan justerast avhengig av kor høg du vil at vannstanden skal vera over mesken og også regulerast for kor mykje mesk det er i kjelen .  I praksis må det vera eit visst minimum av væske over mesken for at den skal flyta høgt nok og stengja tilførsla.    Så då kan du eigentleg regulera væskemengda inn i kjelen ved å regulera kranen ut av kjelen.

Eg synes for min del den kanskje har litt for grov innstillingsmekanisme for høgda - men ein kan vel kanskje ordna dette med ei fil.   
 
katla skrev:
Autosparge funker slik du skriv.  Dei fleste har same teknologien heime i tanken på toalettet - ein enkel ventil som er styrt av nivået i tanken.   

Autospargen kan justerast avhengig av kor høg du vil at vannstanden skal vera over mesken og også regulerast for kor mykje mesk det er i kjelen .  I praksis må det vera eit visst minimum av væske over mesken for at den skal flyta høgt nok og stengja tilførsla.    Så då kan du eigentleg regulera væskemengda inn i kjelen ved å regulera kranen ut av kjelen.

Eg synes for min del den kanskje har litt for grov innstillingsmekanisme for høgda - men ein kan vel kanskje ordna dette med ei fil. 

What he said. Man regulerer væskemengden inn i kjelen ved å justere avtappingen fra mesken. Jeg synes autospargen fungerer bra. Enkel å stille inn.
 
En må også være klar over at dip-stangen på autospargen kan snues, og den andre siden har spor som er forskjøvet med en halv i forhold til andre siden, så man kan stille mer til ønsket høyde.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Marius.H.Steen skrev:
En må også være klar over at dip-stangen på autospargen kan snues, og den andre siden har spor som er forskjøvet med en halv i forhold til andre siden, så man kan stille mer til ønsket høyde.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Skjønte ikke helt den... Men jeg kan ikke si jeg har hatt noen problemer med å stille, uansett.
 
Hvis du skrur løs armen med 'jernballongen' på, og monterer 'tannfestet' på armen motsatt vei, er det andre spor, så man i praksis har dobbelt så mange enn hvis en bare bruker den ene siden.
 
Ny motstrømskjøler klar til testkjøring. Har en plan om å sette denne inn i whirlpool-sløyfa, i stedet for å bruke kjølecoilen oppi gryta. For å kjøle ned hele volumet i gryta raskest mulig, skal jeg altså pumpe vørteren gjennom kjøleren og tilbake i gryta til alt når rett temp. Blir moro å teste. Alltid gøy med noe nytt!

u8e4e6y3.jpg
 
Tilbake
Topp