Andrimne Bryggeri

magne1972 skrev:
Gahr, spaghettikommentaren min var ikke så vondt ment :) funksjonalitet og sluttresultat er selvfølgelig viktigest.
Det er bare at jeg personlig liker det ryddig og oversiktelig. Muligens fordi jeg blir lett forvirret selv :)

Jeg oppfattet det absolutt ikke som vondt ment! :) Det har mange slanger og ledninger (og værre skal det altså bli!), og den viktigste av grunnene til at jeg ikke kan få gjort det spesielt ryddig, er at jeg ikke har noen permanent plass å ha det stående. Hadde jeg hatt et eget bryggerom til utstyret, hadde jeg nok fokusert på å få det mer ryddig og pent, men inntil videre får det duge. Litt mange kuleventiler å holde styr på, men det overlever jeg.

EspenL skrev:
Rutine ruler ja. Og så er det bemerkelsesverdig hvor mye raskere ryddingen går etterpå om man bytter ut øl med kaffe undervegs :)

Haha, ja. Og så smaker ølet ved endt "arbeidsdag" ekstra godt.

Jepp. Har så langt brygget mest på kvelden selv, og da klarer jeg sjelden holde meg til etter bryggingen. Men jeg blir veldig snart pappa, så må nok endre rutinene etterhvert og vurdere morgenbrygging :)

EspenL skrev:
Jepp. Har så langt brygget mest på kvelden selv, og da klarer jeg sjelden holde meg til etter bryggingen. Men jeg blir veldig snart pappa, så må nok endre rutinene etterhvert og vurdere morgenbrygging :)

Når førstemann ble født pleide jeg å stå opp rundt 04.00 og slå på varmtvannet. Innmesking var gjerne rundt 05.00. Så lenge han ble ammet sovnet han igjen på morgenen og kunne ligge og duppe (sammen med min kone) til klokken var rundt ti. Da var jeg som regel så godt som ferdig med hele jobben. Det var forsåvidt ikke alltid like behagelig å stå opp så tidlig, men brygging er viktig for den psykiske helse! (Det hører selvsagt med til historien at han sluttet å sove så lenge om morgenen så fort jeg gikk ut i pappaperisjon. Da var det gjerne opp kl. fem UTEN å brygge...)

Nå jobber jeg meg noen ganger opp avspasering på jobb og brygger på dagtid når kona er på jobb og ungene i barnehage og på skole. Det er deilige dager, det!

Deler av dagens fangst etter besøk på Vinmonopolet, Bryggmaker og Vestbrygg.  To flasker Dogfish Head/Borgo My Antonia og en Speidel-pumpe.

u4e8u6un.jpg

Her blir det fest og moro. Malt- og humlelageret ble også etterfylt hos Vestbrygg, og i tillegg kommer det varer på døra fra Bryggselv senere. Rett og slett julaften i dag. ;D

Gahr skrev:
Deler av dagens fangst etter besøk på Vinmonopolet, Bryggmaker og Vestbrygg.  To flasker Dogfish Head/Borgo My Antonia og en Speidel-pumpe.

u4e8u6un.jpg

Her blir det fest og moro. Malt- og humlelageret ble også etterfylt hos Vestbrygg, og i tillegg kommer det varer på døra fra Bryggselv senere. Rett og slett julaften i dag. ;D

Hvilke pol var du på ?

Valkendorfsgate, men ølet måtte bestilles. Det er forøvrig versjonen som er brygget hos Del Borgo.

WLP001 er en tøffing den. Gjærer stor sett alltid med den på 15 eller 16 grader fram til etter stormgjæringen. Funker kjempebra det.

Jeg starter på 16 °C og lar den stå på det de par-tre første dagene. Så skrur jeg tempen gradvis opp til 18 °C og lar den gjøre seg ferdig der. Gir et fint og rent preg i ølet.

Har hørt at Sierra Nevada sågar produserer"lagerøl" med gjæren. De holder tempen helt nede rundt 12 °C. (Fra Jamil Zainasheff på et eller annet show på the Brewing Network.)

OK, det må prøves. Selv holder jeg stort sett skapet på 17-17,5 når jeg bruker WLP001 og det samme nå med WLP090.

Ny brygging i dag, denne gangen med Speidel-pumpe som forsynte skyllevann. Fungerte meget bra sammen med Blichmann Autosparge, men måtte slippe ut litt luft av pumpa underveis. Ytterligere spaghetti er tilført meskegryta:

ujytene6.jpg

Dobbel dekoksjonsmesk i dag. Her koser første dekoksjon seg på 70 °C i noen minutter:

zy7u6ebe.jpg

Siden dagens brygg var en tysk helles ble det brukt hele 38 g humle. Svimlende 8 g Magnum fant veien i gryta som FWH og 2 x 15 Mittelfrüh ble brukt for smak og aroma:

y4e8azun.jpg

protto skrev:
...men ingen bilde av pumpa i drift...?

Hehe, nei. Men jeg har ikke fått montert den fast i oppsettet på noen måte. Når det er gjort, skal jeg ta bilde av det.

Tilbake
Topp