Andrimne Bryggeri

Dan skrev:
Jeg trodde at min kone er snill, men.... Her ser jeg at hun har møtt sin overkvinne.. Hadde jeg drat dette inn på kjøkkenet, så hadde jeg vært nødt å finne meg nytt kjøkken. Så for å si det slik, er ikke så rent lite missunnelig...


Stå på Gahr...

Kan ikke klage på kona, nei! Fornøyd der.
 
Bjarte H skrev:
Hvis du skulle ha bygget bryggeriet paa nytt Gahr. Hadde du byttet ut halvparten av ventilene og hurtigkoblingene med en ekstra pumpe? Med en pumpe med mindre flow kunne du vel ha brukt autospargen ogsaa?

En ekstra pumpe er med i utviklingsplanene, nettopp for å få utnyttet Autospargeren til fulle.
 
Gahr skrev:
Bjarte H skrev:
Hvis du skulle ha bygget bryggeriet paa nytt Gahr. Hadde du byttet ut halvparten av ventilene og hurtigkoblingene med en ekstra pumpe? Med en pumpe med mindre flow kunne du vel ha brukt autospargen ogsaa?

En ekstra pumpe er med i utviklingsplanene, nettopp for å få utnyttet Autospargeren til fulle.

En slik?
http://greatbreweh.com/Beer_Pump.html
 
Dan skrev:
Jeg trodde at min kone er snill, men.... Her ser jeg at hun har møtt sin overkvinne.. Hadde jeg drat dette inn på kjøkkenet, så hadde jeg vært nødt å finne meg nytt kjøkken. Så for å si det slik, er ikke så rent lite missunnelig...


Stå på Gahr...

He he, dette tenkte jeg også. Det hadde blitt bomstopp på bryggevirksomheten hvis fruen hadde kommet hjem til dette på kjøkkenet.... Heldigvis har jeg stor kjeller....
 
Fruen er meget tolerant når det gjelder brygging. Tror hun har innsett det er et være eller ikke være for min del. :eek:
 
Nå koser ølet seg på 16 °C. WLP001 er en fin arbeidshest.
y8une4yg.jpg
 
mikslen skrev:
Gahr skrev:
Kanskje det? Vurderer en Speidel-pumpe også.

Jeg har også vurdert en Speidel-pumpe ettersom flere hevder den er praktisk talt lydløs. Har også fått med meg at den som yter 9W er litt for liten. Så jeg fant storebroren som er justerbar opp til 27W. Lurer på om den er perfekt til oppgaven?

http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p1750h290s438-Laing-ecocirc-E3-var.html
Iwaki er tilnærmet lydløse også. jeg bruker MD15, og for å høre den må du virkelig legge godviljen til :)
Dukker opp rimelige brukte på ebay av og til :)
 
mikslen skrev:
Gahr skrev:
Kanskje det? Vurderer en Speidel-pumpe også.

Jeg har også vurdert en Speidel-pumpe ettersom flere hevder den er praktisk talt lydløs. Har også fått med meg at den som yter 9W er litt for liten. Så jeg fant storebroren som er justerbar opp til 27W. Lurer på om den er perfekt til oppgaven?

http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p1750h290s438-Laing-ecocirc-E3-var.html

Storebroren E3 er kjappare ja - mykje kjappare - kan kanskje samanliknast med March 809?    Og så godt som lydlaus - men du vil nok høra meir til den enn E1-modellen.  Men - du kan ikkje bruka den om det f.eks. er humle i vørteren - dette pga. at impelleren har ein annan konstruksjon enn i E1.    E1 impelleren passar rettnok også i E3 modellen - men den taklar ikkje full fart.
 
Nå er speidel-pumpe til skyllevannet bestilt fra Katla, så da blir oppsettet om mulig enda mer spaghetti.:skitbra: For ikke å si spätzle, siden Speidel-pumpa tross alt er tysk. Die Spätzle-Ecke Brauerei. ;D
 
magne1972 skrev:
Iwaki er tilnærmet lydløse også. jeg bruker MD15, og for å høre den må du virkelig legge godviljen til :)
Dukker opp rimelige brukte på ebay av og til :)

Har ikke de bruke Iwaki-pumpene en ekkel tendens til å komme fra bruk i fotolaboratorier og andre ting man ikke forbinder med brygging?
 
Gahr skrev:
BaardS skrev:
Imponerende oppsett!

Jeg vet du har brygget på mange "systemer", og antar at dette er "Det Ultimate" (so far) ?

Lurer litt på en ting; hvor mye tid tar det å rengjøre dette oppsettet?

Ultimate og ultimate... Jeg har god kontroll på dette oppsettet og kan brygge hva som helst, men det er fortsatt ganske "hands on". Tenker etterhvert å automatisere spargingen bedre, og også lage opplegg for PID-styring av HLT. Etterhvert muligens også mesketanken. Men jeg kommer ikke til å bry meg så mye med å forskjønne det med det første. Jeg brygger på kjøkkenet og er avhengig av å rigge det opp og ned for hver brygging, så fastmonterte greier og pene rør er uaktuelt enn så lenge. Jeg bruker ikke så mye tid på rengjøring, egentlig. Rydder og vasker underveis, så det eneste jeg må vakske etter endt bryggedag er kokekjelen og erlenmeyerkolben til gjærstarteren, ev. kjøkkengulvet, hvis jeg har sølt. Rutine ruler.

Rutine ruler ja. Og så er det bemerkelsesverdig hvor mye raskere ryddingen går etterpå om man bytter ut øl med kaffe undervegs :)
 
gustavf skrev:
magne1972 skrev:
Iwaki er tilnærmet lydløse også. jeg bruker MD15, og for å høre den må du virkelig legge godviljen til :)
Dukker opp rimelige brukte på ebay av og til :)

Har ikke de bruke Iwaki-pumpene en ekkel tendens til å komme fra bruk i fotolaboratorier og andre ting man ikke forbinder med brygging?
De fleste er nok det, men det er uproblematisk, da det er en enkel sak å demontere og rengjøre så det blir som nytt.. :)
Min er visnok fra et saltvannsakvarie, men spiller ingen rolle.
Gahr, spaghettikommentaren min var ikke så vondt ment :) funksjonalitet og sluttresultat er selvfølgelig viktigest.
Det er bare at jeg personlig liker det ryddig og oversiktelig. Muligens fordi jeg blir lett forvirret selv :)
 
Tilbake
Topp