Andrimne Bryggeri

Gahr skrev:
Ny motstrømskjøler klar til testkjøring. Har en plan om å sette denne inn i whirlpool-sløyfa, i stedet for å bruke kjølecoilen oppi gryta. For å kjøle ned hele volumet i gryta raskest mulig, skal jeg altså pumpe vørteren gjennom kjøleren og tilbake i gryta til alt når rett temp. Blir moro å teste. Alltid gøy med noe nytt!

u8e4e6y3.jpg

Blir bra det :)
 
Tormod G skrev:
Skal du da plaske nedkjølt vørter fra kokeren over i gjøringkar etterpå?

Nei, tapper ut av gryta gjennom inline oksygenerings-opplegg som vanlig. Whirlpooler vørteren og lar den hvile for bunnfelling før avtapping.
 
Testet den nye kjøleren i dag, og den funket helt topp. Kjølte fra kok til 15 °C på 13 minutter. Litt provisoriske løsninger ang. whirlpool-røret inn i kjelen, men det vil bli fikset om kort tid.

2umerumu.jpg
 
Bra deal med barnebillett med verdi på 250 kr inkludert i cornflakes-pakken:)
Fint oppsett forresten. Missunneligheten råder!:)
 
Gunnar84 skrev:
Bra deal med barnebillett med verdi på 250 kr inkludert i cornflakes-pakken:)
Fint oppsett forresten. Missunneligheten råder!:)

Bre synd vi skal til York og ikke Legoland i ferien i år.;)
 
Den er bra den kjøleren der. Jeg hadde samme type tidligere, men pga latskap slutta jeg å bruke den (i mitt oppsett tok litt for mye tid å desinfisere før/etter bruk, måtte koke vann etc).

Nå har jeg gjort om HERMS kjelen min til kokekjele, med integrert kjøler. Testa den første gang på lørdag, kjølte ned 26L på 13 minutter, uten å bruke resirkuleringspumpe (bare rørte i vørteren under kjøling).
 

Vedlegg

  • photo (16).jpg
    photo (16).jpg
    483,8 KB · Sett: 1.518
AudunWS skrev:
@Gahr: Hvordan vasker og desinfiserer du den kjøleren?

Jeg har brukt den kun én gang, så det er ikke de helt store vaskerutinene som er etablert ennå, men å resirkulere varmt vann med PBW er planen for vasking. Skylling med vann etterpå. Desinfiserer med å kjøre den kokende vørteren gjennom den den siste halvtimen av kokingen.
 
Gahr skrev:
AudunWS skrev:
@Gahr: Hvordan vasker og desinfiserer du den kjøleren?

Jeg har brukt den kun én gang, så det er ikke de helt store vaskerutinene som er etablert ennå, men å resirkulere varmt vann med PBW er planen for vasking. Skylling med vann etterpå. Desinfiserer med å kjøre den kokende vørteren gjennom den den siste halvtimen av kokingen.

hva er ph på vørten og fosfat mengden rett før kjøling ?
 
Prøver å rydde litt i Spaghettibryggeriet, og har derfor kjøpt en caddy til kjøler og pumpe fra Morebeer. Fin liten sak, og lett å flytte.

u9epe9ys.jpg
 
Iallefall mindre en "Straten" til venstre.  Er det en blackmoore fra 70 tallet, eller en malmsten fra 80 tallet.  Nydelig farge :)
 
VBentestuen skrev:
Iallefall mindre en "Straten" til venstre.  Er det en blackmoore fra 70 tallet, eller en malmsten fra 80 tallet.  Nydelig farge :)

Alas, det er bare en (slightly modified) Tokay fra 1979. Med en Seymor Duncan "vintage" pick-up i bridge-posisjonen.
 
Tilbake
Topp