Andrimne Bryggeri

Fin boks :)
Jeg har tilsvarende til prosjektet.
Du trenger strengt tatt ikke kjøleribbe til ssr-releet i denne. Skru releet rett i bunn eller topp av boksen. Den er i aluminium, og leder varme godt nok. Med kjøleribber inni blir varmen værende inni boksen likevell :)
 
Hvordan fungerer den PIDen, er den intelligent slik at den forutser varmetilføreselen fra kervelen til meskekjelen og skrur av plata i tide slik at du unngår overshooting?

Jeg testa en kervel med UT200 for en tid tilbake til mesking, men restvarmen i plata når den ble skrudd av førte til at mesketempen ble for høy.
 
Når jeg bruker min på 1-1,5kw så kjenner jeg ingen varmeutvikling. Kjenner litt varme når jeg kjører min BB30 på 2,5kw over SSR reelet, men ikke noe som vekker bekymring.
Jeg har kjøleribbe på min, har ikke testet uten så vet ikke hva forskjellen gjør. Bruker akkurat samme boks og PID, fungert utmerket i et halvt år nå :D
 
magne1972 skrev:
Fin boks :)
Jeg har tilsvarende til prosjektet.
Du trenger strengt tatt ikke kjøleribbe til ssr-releet i denne. Skru releet rett i bunn eller topp av boksen. Den er i aluminium, og leder varme godt nok. Med kjøleribber inni blir varmen værende inni boksen likevell :)

Kan jeg i så fall lime den fast med kjølepasta i stedet for å skru, så jeg slipper å lage huller i boksen?
 
Gahr skrev:
magne1972 skrev:
Fin boks :)
Jeg har tilsvarende til prosjektet.
Du trenger strengt tatt ikke kjøleribbe til ssr-releet i denne. Skru releet rett i bunn eller topp av boksen. Den er i aluminium, og leder varme godt nok. Med kjøleribber inni blir varmen værende inni boksen likevell :)

Kan jeg i så fall lime den fast med kjølepasta i stedet for å skru, så jeg slipper å lage huller i boksen?
Burde ikke være noe i veien for det.
 
magne1972 skrev:
Gahr skrev:
magne1972 skrev:
Fin boks :)
Jeg har tilsvarende til prosjektet.
Du trenger strengt tatt ikke kjøleribbe til ssr-releet i denne. Skru releet rett i bunn eller topp av boksen. Den er i aluminium, og leder varme godt nok. Med kjøleribber inni blir varmen værende inni boksen likevell :)

Kan jeg i så fall lime den fast med kjølepasta i stedet for å skru, så jeg slipper å lage huller i boksen?
Burde ikke være noe i veien for det.

Takker.
 
Jeg ville ikke limt den fast. SSR ryker før eller siden, og da blir det vanskelig å skifte ut.

Bedre å lage to hull og skru den fast. Legg kjølepasta (som ikke limer) i mellom for å få god kontakt.

Dersom du vil unngå mutter på utsiden så kan vi evt lage gjenger i hullet. Jeg har gjengetapp.
 
Gahr skrev:
I går tittet de to første humleskuddene mine så vidt opp av jorden, étt fra hver av de to Cascade-rhizomene jeg har plantet. De to Chinookene har jeg ikke sett ennå, len det er heller ikke mange dager siden de ble satt ned.

54d26958-2f9e-b4b3.jpg

Hvordan gikk det med humleplantene?
 
De vokser godt for tiden. Den to Chinookene er vel drøyt 1,5 meter høye, det samme er den største Cascaden. Cascade nr. to er litt mer pinglete, og har vel nådd ca. meteren nå. Kan ta et bilde og poste senere i dag. Alle plantene ga mange skudd, men jeg trimmet etterhvert ned til tre per plante, og har latt alle ter vokse. Det eneste problemet jeg ser er at Chinookene, og i litt mindre grad den minste Cascaden, viser noe bruning på de nederste bladene. Skal jeg være ærlig vet jeg ikke hva det skyldes. De har fått godt med god jord og har blitt gjødslet. Kan det være at de har fått for lite vann? Jeg har ikke vannet spesielt mye, men periodene med sol har ikke vært så voldsomt lange her, og det har regnet litt innimellom. Kanskje jeg får være litt flinkere med vanningen? Men jeg regner med jeg i det minste får noen modne kongler i år. I fjor fikk jeg en god del kongler, men jeg plantet så sent at ingenting ble modent. har lyst til å teste wet hops i HopRocketen!
 
Slik ser humlen ut for øyeblikket. Litt vanskelig å se hvor høye plantene er på bildet, men den nærmeste og de to borterste drar seg oppover mot to meter snart.

hu6ajuje.jpg
 
Gahr skrev:
magne1972 skrev:
Fin boks :)
Jeg har tilsvarende til prosjektet.
Du trenger strengt tatt ikke kjøleribbe til ssr-releet i denne. Skru releet rett i bunn eller topp av boksen. Den er i aluminium, og leder varme godt nok. Med kjøleribber inni blir varmen værende inni boksen likevell :)

Kan jeg i så fall lime den fast med kjølepasta i stedet for å skru, så jeg slipper å lage huller i boksen?

De pastaene jeg har vært borti limer ikke noe særlig, stort sett holder de seg i tykktflytende form i mange år.
Skruer er det beste.....
Ønsker du å lime ville jeg gått for "superlim", den blir knallhard og har bra varmeledingsegenskaper hvis du unngår mange luftbobler mellom kjøleribben og SSR. Har du hammer får du den fra kjøleribben om du ønsker det.
Men som sakt skruer er å foretrekke.
Skal du sku bør du forbore og bruke en gjengetappe, eller en selvborendeskrue.....(forbore må du uansett).
 
Det lukter vel skruer og mutre her... Temperaturproben kom i postkassa i dag, og det jeg antar er kjøleribba ligger og venter på postkontoret. Hentes i morgen den dag. Det nærmer seg ferdig, med andre ord.:)
 
Gahr skrev:
Det lukter vel skruer og mutre her... Temperaturproben kom i postkassa i dag, og det jeg antar er kjøleribba ligger og venter på postkontoret. Hentes i morgen den dag. Det nærmer seg ferdig, med andre ord.:)
Med forsiknker og riktige skruer blir jo det vel så pent :)
Har du ikke forsinker, bor opp til gjenger først, så bruker du en bor 2mm større enn skruehodet, og borrer en liten forsenking. Bruk forsenkede skruer, og da ser det flott ut :)
 
Gahr skrev:
Det lukter vel skruer og mutre her... Temperaturproben kom i postkassa i dag, og det jeg antar er kjøleribba ligger og venter på postkontoret. Hentes i morgen den dag. Det nærmer seg ferdig, med andre ord.:)

Det ser ut som du har en tynn aluminiumsboks. Hvis det er det du har så fungerte det fint å bore to hull og skru ssr fast i bakveggen med litt kjølepasta på hos meg, uten gjengetapp, mutter eller kjøleribbe :)
 
IMAG0707.jpg

Med bein så vil ikke skruhodene være i veien og gjøre boksen ustabil, skal få dratt no svart benga lakk over også. Må bare huske og ta med en boks med gamle rester neste gang jeg er hos gamlingene :)

IMAG0710.jpg

Liker også at boksen får noe bakkeklaring, da er den mindre utsatt den gangen jeg klarer å helle starter eller vørter utover hele benken *bank i bordet*.
 
Har satt på bein.:) Hvor viktig er det forresten å ha kjølepasta mellom SSR og kjøleribbe?
 
Tilbake
Topp