Andrimne Bryggeri

Gahr skrev:
VBentestuen skrev:
Iallefall mindre en "Straten" til venstre.  Er det en blackmoore fra 70 tallet, eller en malmsten fra 80 tallet.  Nydelig farge :)

Alas, det er bare en (slightly modified) Tokay fra 1979. Med en Seymor Duncan "vintage" pick-up i bridge-posisjonen.

Minner meg om en modernisert utgave av Viggofonen der den står ved siden av gitaren...
 
EspenL skrev:
Gahr skrev:
VBentestuen skrev:
Iallefall mindre en "Straten" til venstre.  Er det en blackmoore fra 70 tallet, eller en malmsten fra 80 tallet.  Nydelig farge :)

Alas, det er bare en (slightly modified) Tokay fra 1979. Med en Seymor Duncan "vintage" pick-up i bridge-posisjonen.

Minner meg om en modernisert utgave av Viggofonen der den står ved siden av gitaren...

Haha! Selv tenkte jeg umiddelbart på halen til Spiralis da jeg fikk kjøleren i hus.
 
ErlendT skrev:
Damn you guys. Nå må jeg på loftet og hente frem tegneseriene.  Strengt tatt bør jeg vel takke :)

Haha. Jeg tenkte det samme.  Bare synd alle mine gamle tegneserier ligger utrygt forvart hjemme hos foreldrene mine i Kristiansand. Kun Asterix fulgte med på flyttelasset til Bergen i 1993.
 
Gahr skrev:
Jeg slår den av og på on demand. Pumpen liker tydeligvis ikke Autospargeren, så jeg bruker ikke egentlig den for øyeblikket. Setter den på full åpning. Ved neste brygg skal jeg imidlertid bruke gravity feed på skyllingen, for å teste dette.

Hei

Når det gjelder March-pumpa så lurer jeg på tre ting:

1. Pumpa tåler jo å bli strupet helt, hvorfor fungerer den ikke med Autosparge da? Dersom det er nødvendig så kjøper jeg en pumpe til, jeg synes imidlertid at det hadde vært greit å klare seg med den pumpa jeg allerede har. Den ble jo innkjøpt for å kunne handtere det meste. :yes:

Jeg har ikke autosparge i dag, men kunne tenke meg en kontinuerlig skylleløsning som frigjorde tid til andre ting. For eksempel vasking og rydding eller piperøking ;D

2. Den March-pumpa jeg har, den kom med ventiler ferdig montert. Det er en egen ventil for priming (Hva kalles priming på norsk?) av pumpa. Denne primeventilen sitter på inn-siden av pumpa. For meg virker det mer logisk å ha den på trykk-siden slik at væske og luft kommer gjennom pumpa og luft kommer ut gjennom primeventilen når jeg åpner denne. Har Morebeer bare feilmontert denne eller tenker jeg feil? :jaha:

3. Når jeg nå skyller i Blichmannen min så opplever jeg temperaturtap i mesken. Skyllevannet  i Varmtvannstanken ligger på drøyt 80 grader og holder omlag 78 grader når det kommer inn i mesketanken. Siden jeg ikke har gjennomføring i veggen til skyllevannet så antar jeg at temperaturtapet hovedsaklig kommer av avdamping siden jeg må ha lokket av for å få slangen inn, samt optisk kontrollere vannstanden over mesken. Har jeg mulighet til å benytte enda varmere skyllevann? Så varmt at det kommer inn i mesketanken med 80-84 grader, uten å trekke ut uønskede smaker fra mesken? Tanken er at temperaturen i det øverste vannet i mesken fortsatt vil være lavere en 80 grader. Er dette tull og for risikabelt så kjøper jeg autosparge, slenger lokket på og må muligens også bite i det sure eplet å kjøpe en til pumpe.

I tillegg kan jeg opplyse at jeg brygger ute, men med isolerte kjeler.
 
1. Vil anta problemet er at pumpa kaviterer pga. at det får utvikle seg damp inni pumpehuset når det er lav flow, men det er jeg usikker på.

2. Jeg ville også umiddelbart tenkt det er best å ha ventilen på ut-siden (som ideelt bør peke oppover).

3. Så lenge tempen i mesken ikke blir for høy er det ingen fare.

Jeg skal forøvrig teste ut gravity-feed på autospargen. Ved sist brygging hadde jeg altfor mye krøll med speidel-pumpa også. Den ville rett og slett ikke pumpe vann opp i meskegryta...
 
Etter god hjelp fra en annen tråd her, fikk jeg koblet litt PID i dag. Mangler fortsatt en kjøleribbe og temperatur-proben jeg faktisk skal bruke, men ting begynner å ta form.

myzumynu.jpg


Kervel-plata som i alle år har gjort tjeneste som varmekilde til vørterkoking skal brukes til mesken, og til vørterkokingen har jeg skaffet en Caso 3500 fra Bryggselv.

Gleder meg til neste brygging!
 
Gahr skrev:
1. Vil anta problemet er at pumpa kaviterer pga. at det får utvikle seg damp inni pumpehuset når det er lav flow, men det er jeg usikker på.

2. Jeg ville også umiddelbart tenkt det er best å ha ventilen på ut-siden (som ideelt bør peke oppover).

3. Så lenge tempen i mesken ikke blir for høy er det ingen fare.

Jeg skal forøvrig teste ut gravity-feed på autospargen. Ved sist brygging hadde jeg altfor mye krøll med speidel-pumpa også. Den ville rett og slett ikke pumpe vann opp i meskegryta...
Takk for tilbakemelding! :ilike:

1. Jeg tror jeg kjøper Blichmann sin automatiske utvaskinginnrettning og prøver med Marchpumpa. Dersom dine antagelser medfører riktighet i praksis, vil jeg se på muligheten for å heve varmtvannstanken. Å utnytte tyngdekraften er jo både økonomisk, praktisk og miljøvennlig. :skitbra:

2. Jepp, blir å tukle om den løsningen til morebeer. De hadde sikkert en travel dag på bestillingslageret den dagen pumpa mi ble skipet ut. ;)

3. Det var det jeg tenkte, men jeg var nok litt lite modig etter å ha lest om konsekvensene av å overstige de 80 gradene :eek:. Skal tøffe meg litt mer neste gang å passe på temperaturen i malten som en smed >:D.

Hyggelig om du kan legge ut dine erfaringer med å la tyngdekraften jobbe under skylling, jeg likte egentlig den løsningen ganske godt. For å prøve det ut må jeg imidlertid bore inn noen store bolter i veggen på balkongen, som er mitt bryggerom, slik at jeg får festet en hylle til varmtvannstanken. Slike tiltak må nøye vurderes med tanke på nytte og effekt, kontra "WAF".  :angel:
 
Good shit. PID-ene mine kom også i går. Tenkte å bruke samme boks som deg men lurer på om den ikke blir hakket for liten for 2 PID-er
 
Odland skrev:
Good shit. PID-ene mine kom også i går. Tenkte å bruke samme boks som deg men lurer på om den ikke blir hakket for liten for 2 PID-er

Du får neppe plass til to, nei.
 
Tilbake
Topp