Malt av eget bygg

God dag godt folk.

Jeg lurer på om det er noen som har prøvd å malte korn selv. Jeg sådde noen mål med Olsok i fjor, dette er en 6 rads bygg som visst nok er en av de sortene som er minst dårlig egnet til å lage øl av. Dette har nå ligget på lageret siden i fjor høst, og er nå spireklart igjen. Jeg tenkte å legge det i bløtt med rennende vann i 3 dager i striesekker, for så å starte spiring og så tørking. Dette skal da etter planen bli bryllupsølet vårt til sommeren :yes: Etter planen pils eller ale.

Noen som har noen innspill, eller gode råd på veien?

Mvh
Lars Erik
 
Jeg tror det er veldig mye jobb.

Har lest om det her på forumet før, og i en bok jeg har.

Hva med å forenkle det litt??

Kjøp vanlig malt og hiv noen never med eget umaltet bygg oppi før du kverner. Det holder vel til å si at du har brukt eget korn?  ;-)

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3487.msg26185.html#msg26185
 
Takk for tipsene. Blir vel å sende melding til de nevnte personene. Spennende å se at det er flere som prøveer seg på dette :ilike:
 
Vet ikke hvor du bor i Nord-Trøndelag, men går ut ifra at det ikke er Stjørdal.
Der er det som du trolig kjenner til, mange som malter selv, og tørker maltet over røyk.
Hvis dette er interessant, ville jeg tatt kontakt med f.eks Morten Granås oppe i Hegra.
 
Nei bor på Steinkjer, men har smakt Stjørdalsølet flere ganger, med blandet hell :) Hadde tenkt å lage øl for mere nybegynnere innen øldrikking, så satser på litt mindre utpreget røyksmak, og lysere øl. Men ser av linkene over at det er mange som kan mye om dette så får prøve å linke opp litt med de. Takker
 
Hehehe, joda, det er nok mye enklere det:) Men så var det det at det hadde vært morro å få det til selv da, men kan nok bli tur oppover dit på vårparten når maltinga har gått skikkelig skeis ::)
 
Tilbake
Topp