Malt erstatning

Hei.

Har tenkt på å brygge en Amber Ale i romjulen og må handle inn det som trenger før Vestbrygg tar ferie :)
Oppskriften kommer fra Brewing Basic Styles og krever blant andre Victory og Crystal 40

Jeg finner ikke disse to hos Vestbrygg, men har tenkte å bytte ut Victory med halvparten så mye Biscuit Malt 50 ettersom jeg leste en plass at Victory har 25 EBC. Tror dere dette blir greit?
Crystal 40 er jeg ennå mer usikker på. Crystal 120 skal også være med, og det har vestbrygg. Regner med det ikke blir det samme å legge til 1/3 crystal 120 for å få Crystal 40.
Noen tips til hva jeg kan bruke som erstatning? (Av det Vestbrygg har inne)

Editert med tilleggsspørsmål:
American 2-row - hva bruker dere som alternativ? Evt hva heter den her i landet?

Har brygga min variant ein del ganger no, og den er tilpassa "mine" råvarer. Godt øl, ein av mine favorittar fortida.

Oppskrifta varierar litt alt etter kva eg har av humle og malt, men ser omtrent slik ut:

20l ferdig øl, ca 22l vørter med OG 1,052.

3,43 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)
0,37 kg Munich Malt (17,7 EBC)
0,25 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)
0,20 kg Amber Malt (43,3 EBC) eller TF Amber 125 EBC
0,20 kg TF Pale crystal 60-80 EBC (70,0 EBC)
0,05 kg Carafa I (663,9 EBC)

17,00 g Citra [12,70 %] - Boil 60,0 min Eller annan Am humle til 26 IBU
10,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 10,0 min
10,00 g Centennial [10,00 %] - Boil 10,0 min
10,00 g Cascade [5,50 %] - Aroma Steep 0,0 min
10,00 g Centennial [10,00 %] - Aroma Steep 0,0 min

1,0 pkg Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)

EDIT:
Den igg vist her også: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,11324.0.html

Denne kan være kjekk for å finne alternativer.

http://www.kotmf.com/articles/maltnames.php

protto: så på oppskriften din tidligere i dag og den fristet, men den inneholder også ting jeg ikke har. Humlene du buker er ikke å lett å få tak i her i Bergen fortiden.

Ketil: takk for oversikten. Har tidligere funnet en erstatnings tabell for humle, men ikke sette denne før.

Endre

Det er ikkje sååå viktig med nøyaktig samme type. Ølet vil bli litt annleis men kansje like godt eller bedre. Sidan den er amerikansk ville eg holdt meg til amerikanske humler.

Ølet er lett røsta, og chinook går veldig godt saman med røstigheita. Samme gjer northern brewer syns eg (sjølv om den vel eigentleg er tysk.)

Carafa kan du sløyfe utan at det påvirkar spesielt anna enn fargen trur eg. Brukar du ein mørkare ambermalt vil det kompansere. Ølet er mørkt nok likevel. Crystallmaltane kan du trikse litt med om du har mørkare eller lysare.

Kan også godt tørrhumlast med rundt  2g/l med favoritthumla di.

Tilbake
Topp