Malttyper i Brewing Classic Styles

Gahr

Norbrygg-medlem
Siden Lars hadde lyst til å starte en tråd om malttyper i Brewing Classic Styles (eller hvordan "konvertere" oppskrifter fra amerikanske til europeiske ingredienser), tenkte jeg at det ikke var noe å vente på. Her kan man ta opp spørsmål om hvordan man kan erstatte amerikansk malt med liknende europeiske varianter.

Jeg tenkte å åpne med en generel kommentar:

Det er for tiden vanskelig å være sikker på hvordan man skal bytte malttyper basert på fargeverdier som oppgis fra produsenter. Amerikanske malterier oppgir som regel fargeverdier i grader Lovibond (som i praksis tilsvarer SRM-skalaen), mens europeiske produsenter bruker EBC. Disse verdisne er basert på absorbsjon av blått lys (ved en bestemt freksvens) sendt gjennom et måleglass. Man bruker ikke samme måleglass for de to skalaene, så verdiene følger hverandre ikke helt. I den senere tid, har måten man offisielt måler farge i tillegg blitt forandret, og det er noe uklart hvilke metoder malteriene bruker for å komme fram til verdiene sine. Før kunne man, som en relativt røff guide, gange  °L med 2,6 og få en tilnærmet verdi i EBC. Bruker man denne formelen, kommer man fram til omtrentlige EBC-verdier for malttypene i BCS. det e i alle fall slik jeg forstår det, basert på hva Jamil Zainasheff skriver, og hva han har sagt i sendinger på the Brewing Network. Med de nye målemetodene bør man gange  °L med 2 for å finne en tilnærmet EBC-verdi, men siden det ikke er lett å vite hvilken metode som er brukt, er det vanskelig å si hva som blir rett. Når man oppgir farge på ferdig øl, er det, slik jeg forstår, best å bruke sistnevnte utregning (hvilket også strengt tatt er det korrekte nå). Om man vil vite litt mer (eller ev. forvirres ytterligere...), kan man høre på denne sendingen fra BNs Brew Strong.
 
Flott initiativ!

Har lyst til å prøve ut noen av oppskriftene, for å se hvordan jeg kommer ut, og også sammenlikne med egne oppskrifter, da jeg stort sett har lagd egne de siste 1,5 årene.

Eksempel: English Pale Ale LME (3,9 °L)
Er det noe tilgjengelig flytende Pale Ale ekstrakt her til lands?
Jeg brukte Muntons Light, men det skal være laget av Lagermalt.
Lurer også på hvordan/hvorfor det blir brukt 2,26kg eller 3,08kg, når boksene gjerne er på 1,8 kg, det blir jo mye restekstrakt som risikerer å stå en stund..
Vet jo at de har konvertert oppskriftene til ekstraktversjoner, men det virker nå uansett litt rart.
Jeg doblet min oppskrift, og kunne spe på med tørr maltekstrakt for å få det til å gå opp.

Prøvde nylig å brygge en Extra Special Bitter som mitt første ekstraktbrygg (m/karamellmalt), hvis en ser bort i fra starten med ølsett.
Tenker nå å lage et tilsvarende brygg med malt, for å se hvordan de blir mot hverandre. OG´en ble imidlertid noen oechslegrader for høy, men det vil vel gi et visst inntrykk.

Ellers støter jeg borti Special Roast (50°L), Aromatic (20°L), Victory malt (28°L), Carafa Special II (430°L), uten helt å treffe her.
Ser Petit har en Aromamalt på 100EBC, og Maltbua en Weyermann Carafa Special II, uten at jeg finner noen fargeverdi hverken der eller hos Weyermann.
 
Synes jeg leste noe for lenge siden om at EBC ofte brukes om farge på øl og Lovibond om farge på malt, eller omvendt. Eller var det SRM? Uklart hva som er hensikten her, det er vel fargen på det ferdige produktet som betyr noe?
 
Dag skrev:
Synes jeg leste noe for lenge siden om at EBC ofte brukes om farge på øl og Lovibond om farge på malt, eller omvendt. Eller var det SRM? Uklart hva som er hensikten her, det er vel fargen på det ferdige produktet som betyr noe?

I Europa brukes EBC til både malt og øl, men i USA er det vanlig å bruke Lovibond på malt og SRM på øl.

EBC-verdier for Weyermann kan du finne ved å klikke på de forskjellige produktene her.

Enkelte amerikanske produkter har ingen direkte erstatning blant de europeiske malttypene. Man kanselvsagt bestille fra USA, men det er jo relativt dyrt. Som ertatning for Special Roast, ville jeg forresten ha brukt Thomas Fawcett amber (ca. 90-110 EBC). '

Ellers synes jeg det ikke nødvendigvis er interessant å kopiere andres oppskrifter direkte. Jeg bruker oppskrifter først og fremst som inspirasjon og en kilde til å lære om hvordan ingredienser påvirker resultatet i øl.
 
Gahr skrev:
EBC-verdier for Weyermann kan du finne ved å klikke på de forskjellige produktene her.

Fant oversikten, men ikke Carafa Special II...

Gahr skrev:
Ellers synes jeg det ikke nødvendigvis er interessant å kopiere andres oppskrifter direkte. Jeg bruker oppskrifter først og fremst som inspirasjon og en kilde til å lære om hvordan ingredienser påvirker resultatet i øl.

Synes det er mest stas å utforme egne oppskrifter her også, samtidig som det kunne vært interessant å lære av sammensetningen av ingrediensene og prosessen ved å brygge et øl som skal være såpass bra sammensatt. Jeg driver også med justeringer på egne brygg ved siden av, og urfremføringer.  :)
 
Gahr skrev:
Under "röstmalz":

Carafa Spezial:
I: 800-1000
II: 1100-1200
III: 1300-1500

Eller ta en titt selv: http://www.Weyermann.de/ger/produkte.asp?idkat=5&umenue=yes&idmenue=2&sprache=1
Ska' det værra no' mer før vi stenger? ;)

Urfremføringer av øl eller av Seid-låter (tøffe plater, forresten!)?

Ach so, fantastisch! Det var vel den eneste jeg ikke kikket innom. :)

Jo takk, urfremføringer av øl, men det har gjæret i Seidleiren også, selv om vi har holdt oss i kjelleren foreløpig, og jobbet med nye oppskrifter..  ;D
 
Tenkte jeg skulle brygge en ordinary bitter (side 117). Men klarer ikke å finne noe erstatning for Special Roast malt. Er det noen som har noen tips :jaha:
 
Jeg bruker Thomas Fawcett amber malt. Det funker i alle fall bra for meg, men om det egentlig er en erstatning, er jeg ikke sikker på. Tillsynelatende er malttypene relativt like i farge, i alle fall.
 
Takk. Da prøver jeg den. Lurte litt på brown malt men amber malt ser ut til å være en bedre erstatning. :skitbra:
 
Jeg liker amber, fordi den er mindre skarpt røstig enn brown. Det skal dog ganske lite til før den har en effekt. Jeg bruker 100 g i 22,5 liter ordinary bitter med OG på 38.
 
Har ennå speidet litt etter engelsk pale malt i ekstraktversjon, som blir nevnt i både Brewing Classic Styles og Jamil Show, noen som vet om noe slikt her til lands?
Muntons Light blir beskrevet som lager malt, mens Muntons Medium blir beskrevet som en blanding av pale malt og crystal malts...
Ikke noe hast, men hadde vært artig å prøvd et ekstraktbrygg igjen etterhvert.
 
Cooper lys spraymalt hevder å være laget av palemalt. jeg har tenkt å gjøre et forsøk i en IPA. skal si ifra hvordan det går
 
magnesax skrev:
Cooper lys spraymalt hevder å være laget av palemalt. jeg har tenkt å gjøre et forsøk i en IPA. skal si ifra hvordan det går

Flott. Den er vel ikke britisk, men kan sikkert funke den også.
Ser nå at det er flere som er på leting etter det samme også på amerikanske forum, og at blant andre More Beer har sluttet med Maris Otter Pale Extract.
 
Hadde tenkt å brygge schwarzbieren fra BCS, men ser at jeg mangler Carafa special 2, 430 L.
Mengden er liten, det dreier seg om 2,4 % av total mengde.
Resten av malten ser slik ut:
2,76 kg Munchnermalt 25 ebc
2 kg pilsnermalt 3 ebc
170 g Crystal 150 ebc
170 g sjokolademalt 900 ebc
99 g black roasted barley 1250 ebc


Hadde det vært en ide å kjørt på litt mer sjoko eller roasted barley?
Eller erstattet de 99 grammene med noe annet, har Carawiener (50) og Munchen karamell(120)
 
Så lenge vi allerede har en gammel tråd om emnet... Jeg søkte nylig litt rundt på nettet om erstatninger for Special Roast og Victory, og fant denne, visstnok fra Jamil selv:

As a victory malt substitute, the bairds amber might be a decent choice.

For special roast, it is tricky. You might try taking some crystal malt, maybe in the 25 to 40 L range (approx 50 to 80 EBC), wet it down, let it stand for a day at room temp, then toasting it up in the oven. Use maybe 250 to 300F until the color is slightly darker than the untoasted. Not sure how well that would work, since I've never tried it, but I'd think it should get you close."

JZ

For Special Roast er det tydeligvis vanskelig med andre alternativer, den skal en slags surdeigssmak som ikke finnes i annen malt. Ellers har jeg for det meste sett Biscuit for Victory og at man også kan steke pale malt på 150-175 grader i 15-20 min for å få noe som likner.
 
Tilbake
Topp