Mango, tørrhumle, Cold crash og lukket overføring etterpå

ADale

Norbrygg-medlem
Lager Mango IPA. Bør jeg røre inn dette ekstraktet eller holder det med naturlig diffusjon? Samme spørsmål med siste tørrhumling, og om jeg trenger å bruke humleposer for tørrhumling? Eller er disse ment bare for humle tilførsel unde koking?

Leser litt ulikt om cold crash. Er 2 døgn på 2 grader riktig? Og jeg holder trykk på 1 bar med tilkoblet CO2 flaske.

Etterpå skal jeg overføre lukket første gang (fra Fermzilla Allrounder). Hvor mye mindre skal jeg sette trykket på fatet som skal motta ølen? 0.8 bar? 0.9 bar?
 
Humleposer brukes ofte til begge deler, men bruker det ikke til noen av delene selv.

Angående cold crash, åpne døra og titt inn, overfør til fat når du ser det er klart nok. Det vil jo forsåvidt fortsette å cold crashe på fatet også.
Står som regel på rundt 1bar her gjennom hele prosessen her.

Jeg har aldri sjekket trykket på fatene jeg har overført til, har vel bare purget og koblet på (ofte uten gass tilkoblet også).
 
Skal du kald kræsje ville jeg droppet humleposen, med kald kræsj så synker all humle til bunn uansett. Vær obs på at du må fjerne trykket før du skal tilsette noe i all rounderen, det vil "rushe" CO2 ut av ølet når du trekker i sikkerhetsventilen og muligens må du slippe ut i omganger for at det ikke skal skumme ut av ventilen.

Er det ekstrakt, som i siruplignende konsistens har jeg pleid å koke opp litt van og blandet ca 100ml mens vannet enda er passe varmt før jeg tilsatt det. Er det puré kan du bare helle det oppi.

Om det holder 1 bar i all rounderen så kan du stille trykket på fatet på det samme, så når alt er koblet sammen så åpner du spundingen til det begynner å overføre og du hører CO2 komme ut av spundingen og gass går inn i all rounderen. Så følger du bare litt med på spundingen under overføring at ikke trykke synker.
 
Skal du kald kræsje ville jeg droppet humleposen, med kald kræsj så synker all humle til bunn uansett. Vær obs på at du må fjerne trykket før du skal tilsette noe i all rounderen, det vil "rushe" CO2 ut av ølet når du trekker i sikkerhetsventilen og muligens må du slippe ut i omganger for at det ikke skal skumme ut av ventilen.

Er det ekstrakt, som i siruplignende konsistens har jeg pleid å koke opp litt van og blandet ca 100ml mens vannet enda er passe varmt før jeg tilsatt det. Er det puré kan du bare helle det oppi.

Om det holder 1 bar i all rounderen så kan du stille trykket på fatet på det samme, så når alt er koblet sammen så åpner du spundingen til det begynner å overføre og du hører CO2 komme ut av spundingen og gass går inn i all rounderen. Så følger du bare litt med på spundingen under overføring at ikke trykke synker.
ja, og siden dette var første gangen, har jeg ikke trykk på gjæringsdunken nå. Trenger altså ikke røre inn humle eller ekstrakt?
 
Sist redigert:
ja, og siden dette var første gangen, har jeg ikke trykk på gjæringsdunken nå. Trenger altså ikke røre inn humle eller ekstrakt?
Humle, nei. Når du sier ekstrakt, mener du en av disse?
Screenshot_20210514_195017_com.android.chrome.jpg

I så tilfelle ville jeg, som jeg skrev, kokt opp litt vann og når vannet er mellom 60-70 grader forsiktig rørt ekstrakten inn i en passende mengde vann så den blir mere tyntflytende.

Blir vanskelig å si en eksakt mengde vann siden jeg ikke vet hvor mye du skal bruke :) Det er uansett ikke nøye, bruk så lite vann som mulig, men pass på at den er tyntflytende så slipper du å røre. Jeg tilsette alltid humle/ekstrakt/eikechips osv mens det enda er noe aktivitet, men jeg er hysterisk...

Og siden det enda er aktivitet og den er tyntflytende så blander gjæringa inn ekstrakten så det er ikke nødvendig å røre.
 
Forresten, trykket økte til 1,2 bar i natt, så jeg slapp litt ut med spundling ventil. Er det riktig måte, eller burde jeg bruke nødventilen. Eller trenger jeg ikke tenke på det? Har stått 8 dager nå.
 
Hvis du ikke skal gjære under trykk denne runden, og ikke ønsker å karbonere ølet så er det bare å åpne på spundingen ja, må jeg bruke spunding når jeg ikke gjærer under trykk så setter jeg den så og si helt åpen.
 
ok, men jeg har egentlig forberedt den for cold crashing til søndag. Men når jeg tenker etter, så bør jeg vel egentlig passe på at trykket er over 1 atmosfære eller 1,2 bar for sikkerhetsskyld, for å unngå O2 inn i tanken? Men dette haster vel ikke før jeg skal coldcrashe, tenker jeg. Men det jeg lurte mest på er egentlig om jeg under trykkgjæring må passe på trykket? I verste fall så kan jo hele tanken sprekke?
 
ok, men jeg har egentlig forberedt den for cold crashing til søndag. Men når jeg tenker etter, så bør jeg vel egentlig passe på at trykket er over 1 atmosfære eller 1,2 bar for sikkerhetsskyld, for å unngå O2 inn i tanken? Men dette haster vel ikke før jeg skal coldcrashe, tenker jeg. Men det jeg lurte mest på er egentlig om jeg under trykkgjæring må passe på trykket? I verste fall så kan jo hele tanken sprekke?
Aha ja skal du ikke ha gass tilkoblet under kald kræsj må du ha litt trykk på tanken, det tenkte jeg ikke på siden jeg stort sett kobler til gass. Og ja 1,2 bar burde holde for kald kræsj.

I teorien skal sikkerhetsventilen slå ut før tanken går i lufta, men jeg lar aldri all rounderen min stå uten oppsyn innimellom.

- Når gjæringen starter opp for å forsikre meg at spundingen fungerer som den skal.
- Når det begynner å stormgjære så jeg ser at spundingen klarer slippe ut i høy nok hastighet.
- Når alt avtar så ikke spundingen plutselig er for mye åpen for den labre aktiviteten og trykket synker.

Så får du bare kjenne etter hvor komfortabel du er med å stole på produsenten på både all rounder og spunding :)
 
ja. Jeg skal også tilkoble gass etterpå. Skal bare følge med fremover, og mulig jeg dropper å lukke den neste gang og heller vente til cold crash med å lukke det.
 
ja. Jeg skal også tilkoble gass etterpå. Skal bare følge med fremover, og mulig jeg dropper å lukke den neste gang og heller vente til cold crash med å lukke det.
Om du neste gang skal trykkgjære hele veien har du 2 valg. Om du har gjæret med 1,2 bar fra start så vil det være nok CO2 i ølet til at du ikke trenger koble på gass i det hele tatt. Og spunding må være lukket eller koblet fra under kald kræsj.

Vil du derimot ikke miste karboneringen som oppstår under gjæring, må du koble til gass under kald kræsj og holde samme trykk, i dette tilfelle 1,2 bar.
 
Best å se på ventilen som det den er, en nødløsning. På Fermzilla og sikkert en del annet tilsvarende så er det også veldig lett å få ringen på ventilen klemt mellom ball-lock koblingen og posten, det skjer oftere enn det ikke skjer for meg..

Og spunding-valve må passes på også, skulle gjerne hatt en løsning der man satt et trykk ved oppstart og ikke trengte å sjekke i etterkant. Kjekt å ikke slippe ut trykket for fort også, så slipper du veske via spunding valve. Fylte hele headspace med skum/humle etc i dag da jeg slapp ut trykket ganske raskt, var vel nære eller over 2.5bar

Og som nevnt, hvis den har stått på 1.2bar lenge nok så har både headspace og øl samme trykket, men 1.2bar i romtemperatur kan nok bruke ganske lang tid på å gi akseptabelt karboneringsnivå. Men det er jo bare å smake da :)
 
Var ikke 2 5 bar veldig nær katastrofe? Trodde tanken tålte maks 2 bar? Jeg slapp ut for mye i går (leste av psi skala), så nå er det bare 10psi der. Er det ok? Det ligger vel likevel et lite teppe av CO2 over væsken som hindrer O2 inn?
 
Tror ikke de oppgir det på Fermzilla, men de er testet på langt høyere trykk. Fermentasaurus f.eks har også 2.4bar oppgitt som maks arbeidstrykk, men ventilen er oppgitt til å slå ut på 3bar. Og burst er oppgitt til ca 7bar på ny tank.

Min fermentasaurus har klistrelapp som sier jeg skal sette spunding valve på under 60psi, og at den skal trykktestes på 5 bar.
 
Var ikke 2 5 bar veldig nær katastrofe? Trodde tanken tålte maks 2 bar? Jeg slapp ut for mye i går (leste av psi skala), så nå er det bare 10psi der. Er det ok? Det ligger vel likevel et lite teppe av CO2 over væsken som hindrer O2 inn?
Så fort det er noe bevegelse så blandes gassene så noe "teppe" av CO2 er det ikke. Og om det holder er jo vanskelig å si, men du kan enten koble på gass og øke trykket til 1,2 bar og koble av for kald kræsj. Om du har noe som kan stå tilkoblet til du har fått ølet ned til ønsket temperatur kan du bruke så lavt trykk du vil.
 
Ja nå er dagen her og jeg overfører med mot trykk for første gang, men det går veldig sakte, mye saktere enn jeg kunne tenke meg. Hjelper heller ikke å slippe opp til 50kPa på fatet jeg fyller til. Tipper dette vil ta ca 30 min før jeg er ferdig. Er det noe som kan være feil? Jeg startet med 1,2 bar på Fermzilla og 1 bar på fat.
 
Ja nå er dagen her og jeg overfører med mot trykk for første gang, men det går veldig sakte, mye saktere enn jeg kunne tenke meg. Hjelper heller ikke å slippe opp til 50kPa på fatet jeg fyller til. Tipper dette vil ta ca 30 min før jeg er ferdig. Er det noe som kan være feil? Jeg startet med 1,2 bar på Fermzilla og 1 bar på fat.
Hvilken slange har du fra ut til ut? Om du bruker en 3/16" så er ikke 20 min så uvanlig hos meg heller. Vil du ha mer fart må du opp i slangestørrelse, men ser for meg at det da vil skumme mer og plutselig kommer det skum ut av spundingen før du har fått fylt fatet.

Motrykksfylling tar tid rett å slett.
 
Ja nå er dagen her og jeg overfører med mot trykk for første gang, men det går veldig sakte, mye saktere enn jeg kunne tenke meg. Hjelper heller ikke å slippe opp til 50kPa på fatet jeg fyller til. Tipper dette vil ta ca 30 min før jeg er ferdig. Er det noe som kan være feil? Jeg startet med 1,2 bar på Fermzilla og 1 bar på fat.
Slipp opp trykk på fatet.
Jeg har nesten ikke trykk på mottakerfatet ved overføring, og har lite problem med skum.
 
Ja, bruker helt vanlig Black to Black slange (samme som brukes til picnic kran). Ble ferdig isted. Men nå får jeg ikke av plast topp, selv om alt trykk er utlignet? Hvor kommer undertrykket fra?
 
Tilbake
Topp