Mango, tørrhumle, Cold crash og lukket overføring etterpå

Hehe, ikke uvanlig det, ofte er det for lite cip-film og det faktumet at den er noe hærk å få av. Jeg pleier ikke slippe ut trykket etter jeg er ferdig å fylle fat. Så skrur jeg sakte av ringen over lokket og pga trykket som enda er i tanken så "popper" lokket opp av seg selv.

Men du kan ta en smørekniv uten skarpe kanter og "jekke" den opp :)
 
Hehe, ikke uvanlig det, ofte er det for lite cip-film og det faktumet at den er noe hærk å få av. Jeg pleier ikke slippe ut trykket etter jeg er ferdig å fylle fat. Så skrur jeg sakte av ringen over lokket og pga trykket som enda er i tanken så "popper" lokket opp av seg selv.

Men du kan ta en smørekniv uten skarpe kanter og "jekke" den opp :)
Men i dag gikk det galt. Sist var det for mye trykk igjen, så jeg "slo meg". I dag var det for lite, så jeg endte opp med å ødelegge hele lokket for å få det av...Nytt bestilt. Men for fremtiden, hvilket trykk har du inni tanken når du skrur opp? Det skal holde med 1 bar, ikke sant?
 
Ville ikke brukt trykk i hele tatt, jeg bruker en sparkelspade fra Biltema, litt forsiktig vipping rundt, så er det ingen problem å få lokket av uten trykk.
20220506_192521.jpg
 
Men i dag gikk det galt. Sist var det for mye trykk igjen, så jeg "slo meg". I dag var det for lite, så jeg endte opp med å ødelegge hele lokket for å få det av...Nytt bestilt. Men for fremtiden, hvilket trykk har du inni tanken når du skrur opp? Det skal holde med 1 bar, ikke sant?
Jeg slipper ut trykk til jeg hører det dabber av, ikke veldig vitenskapelig men det fungerer for meg, men jeg skrur sakte og forsikrer meg at lokket er helt intill ringen.

Sparkelspade fungerer nok lite greit og eliminerer risikoen for legemsbeskadigelse :)
 
Har et annet spørsmål om lukket overføring: Gjør det noe om trykkforskjellen er for stor mellom Fermzillaen og fatet? Kan det sive mye O2 inn på fatet om det ikke holder 1 bar? Er det det som er grunnen til at denne skal holde 1 bar? Litt samme spørsmål ved karbonering. Noen ganger må jeg koble fra CO2. Neste dag er trykket kanskje bare 0,5 bar. Har det da sivet masse O2 inn på fatet?
 
Har et annet spørsmål om lukket overføring: Gjør det noe om trykkforskjellen er for stor mellom Fermzillaen og fatet? Kan det sive mye O2 inn på fatet om det ikke holder 1 bar? Er det det som er grunnen til at denne skal holde 1 bar? Litt samme spørsmål ved karbonering. Noen ganger må jeg koble fra CO2. Neste dag er trykket kanskje bare 0,5 bar. Har det da sivet masse O2 inn på fatet?
Noen som kunne svart på denne, for dette har jeg alltid lurt på :)
 
Noen som kunne svart på denne, for dette har jeg alltid lurt på :)
Usikker på om jeg forstår spørsmålet ditt. Du setter overføringstrykk på både fermzillaen med gassflaska di og så har du purget fatet du tapper til og har tilsvarende trykk på dette. Så setter du gassflaska di på gassporten på fermzillaen, en slange fra ballock med flyteball på til øl ut på fatet, og på gass porten på fatet setter du spunding ventilen du har brukt til gjæringstanken, som du justerer til å sive ut gass etter som at fatet fylles.

Noen ganger må jeg koble fra CO2. Neste dag er trykket kanskje bare 0,5 bar.
Det er en lekkasje, enkelt og greit. Slangene skal være trange på nippel, og du må bruke slangeklemme. Eller så skal de sitte godt i hurtigkoblingene og det er relativt viktig å ha fersk slange hvis du tar av og kobler på igjen. Bruk gjerne keg lube om du bruker ball lock med gjenger så får du tightet enkelt for hånd. Er du usikker, så tar du ei bøtte vann og holder koblingene under.. så ser du tydelig om det lekker når du har f.eks. 2 bar på.
 
Hei, takk for svar. det jeg mener med første spørsmål er hvor viktig det er at trykk på fat er nær trykk på fermzilla. For det går jo mye fortere om det trykket er f.eks 0,5 bar. Alt er jo lukket. Jeg observerer også at jeg må slippe ut gass med spundling-ventilen på fatet.

Med andre spørsmål: Som jeg skrev gjelder dette karbonering. Hvordan kan dette være en lekkasje? Det jeg snakker om er at etter fatet er satt i kjøleskap med 1,1 bar, så må jeg av uvisse årsaker koble fra (f.eks fordi jeg trengte gassen et annet sted eller måtte fylle opp). Da ser jeg at trykket synker på fatet. I mitt hode så er dette fordi CO2en som var der har blitt absorbert i ølet og det trenger mer CO2. Og det jeg lurte på er om ølet kan ta skade av at dette? Men jeg ser jeg har tenkt litt feil her. I utgangspunktet så skal det jo ikke være noe luft verken i headspace eller på den tomme CO2-flaska, så da er vel dette ikke et problem i det hele tatt? Bare en vrangforestilling :)
 
Hei, takk for svar. det jeg mener med første spørsmål er hvor viktig det er at trykk på fat er nær trykk på fermzilla. For det går jo mye fortere om det trykket er f.eks 0,5 bar. Alt er jo lukket. Jeg observerer også at jeg må slippe ut gass med spundling-ventilen på fatet.
Ja, fatet er jo tett, og når du kobler på slangen så utlignes trykk i fermzilla og på fatet. Har du likt trykk så forstyrres ikke ølet i gjæringstanken din, og du kan så justere spundingventilen til litt lavere trykk enn hva du mater på fermzillaen med gassflaska di når du tapper. Har du 0.3 bar i både tank og fat og stiller spunden på det, så kan du mate 0.5 bar etter at du kobler på slangen, så tapper du i praksis med 0.2 bar.

Bare en vrangforestilling :)
Riktig. Når ølet kjøles, tar det til seg mer CO2. Trykk i headspace absorberes, og det du måler på regulatoren vil bli dertil lavere til væsken er mettet.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp