Maxlengde på tørrhumling?

Her er det mye uenighet, og frykten for at man skal få for mye "gressaktig" smak ved lang kontakttid er stor. det hele vil også avhenge noe av temperaturen man tørrhumler med. Jo høyere temperatur, jo kortere tid. Om du holder deg noe under romtemperatur, bør det ikke være noen fare med 14 dager, og det kan godt gå bra relativt mye lenger enn det.

Vi har aldri prøvd tørrhumling, men kommer til å gjøre noen tester nå i nærmeste fremtid  :yes:

Hva med tørrhumling i kornelius? Er dette en praktisert løsning? Tanken var å ha en humlepose med litt humle i fatet, tappe øl over og la dette stå kjølig for klarning og så bruke fatet direkte som tappefat.

Beant skrev:
Vi har aldri prøvd tørrhumling, men kommer til å gjøre noen tester nå i nærmeste fremtid  :yes:

Hva med tørrhumling i Cornelius? Er dette en praktisert løsning? Tanken var å ha en humlepose med litt humle i fatet, tappe øl over og la dette stå kjølig for klarning og så bruke fatet direkte som tappefat.

Jeg har forsøkt det en gang, humlepose, hel humle og noen tungt. Jeg hadde det bare i fatet ca. 1 uke, posen fløt opp da jeg åpnet lokket, men det var nok mest flaks.
More beer selger lokk som er spesiallaget for å henge en humlepose i: http://morebeer.com/view_product/18214//Corny_Keg_Lid_with_Welded_Tab
Det kom med litt humlerester da jeg tappet av, men ikke noe plagsomt.

Eller bruk to neodym-magneter. Fest tråden med huleposen i den ene, og bruk den andre på toppen av lokket for å holde fast magneten på undersiden. Lokket er ikke magnetisk.

jeg har prøvd å hive humle i gjæringsfatet, og latt dette stå i 8 dagers tid til alt var stille og rolig.

Dette står nå til karbonering / modning, men lukta da vi hadde ipaen over i flasker var enestående god...

vet ikke om de erfarne karene her syns dette er så lurt, men so far so good...

Odland skrev:
Finnes det noen maxlengde på hvor lenge en kan tørrhumle?

Jeg tror maxlengde avhenger av hvor lenge du klarer å holde deg fra å smake opp ølet. Tre måneder med 20 g cascadeblomst i en pose som har ligget og duppet i overflaten i et 19 l corneliusfat har ikke ødelagt mitt øl. Men nå er det bare en eller to smaker igjen før det er tomt.

Jeg har også et fat med 20 g centennialblomst lagret i (foreløpig) 2 mnd. Det blir bare bedre og bedre.

Det er mulig at fine neser kan oppfatte gressmak - men det plager ikke meg. Snøen som laver ned utenfor derimot...
Harald

Tilbake
Topp