Meget dumt spørsmål følger.....?

Hei :-[

Nå kommer sannsynligvis et meget dumt spørsmål....... :confuzed:

Jeg har flasket et øl som har stått en stund (3 uker). Det kan se ut som jeg har hatt for lite sukker på dette med den følge av at det er for lite kullsyre i ølet.

Er det mulig å ha på mer sukker for å få mer kullsyre eller der det for sent? (ølet har stått 2 uker i romtemperatur og 1 uke i kjøleskap)

Mvh
Roger

Hvor mye sukker har du brukt per liter da, og hvor sterkt er ølet? Hva slags gjær brukte du, og hvor mye?

Forresten, så dumt var jo ikke spørsmålet ditt, det er mange som lurer på dette og det er jo litt 'magisk' i og med at det er vanskelig å se resultatene direkte.  :godtoel:

Det som er mulig er å koke opp en sukkerlake, å benytte deg av en sprøyte for å beregne og tilføre litt ekkstra sukker på hver flaske.
5-6g sukker/l er en grei beregning for de fleste øl.

Hei og takk for svar

Ølet, som er en Pale Ale, lå på ca. 6 vol % og jeg brukte Danstar Nottingham Tørrgjær som gjæret ut til en FG på 1006.

Husker ikke nøyaktig hvor mange gram pr. liter jeg brukte men tror det ble ca. 4 -  4,5 gram pr. liter (Brukte brunsukker).

Det som er mitt problem er at det nesten ikke har blitt kullsyre i ølet selv etter at jeg har brukt 4,5 gram sukker. Dette synes jeg er merkelig.....Når ølet åpnes, hører jeg at det er litt brusing, men når ølet helles i glass, er boblene borte etter ca. 20 sekunder og ølet er helt "dødt".

Ølet smakte forøvrig stygt til å begynne med, men blir nå bare bedre å bedre selv om det er "dødt". (trodde først det var ødelagt)

Mvh.
Roger

4-4,5 g er ikke veldig lite, men ikke nødvendigvis mye heller. Brunt sukker kan dessuten ha dårligere utgjæring enn vanlig hvitt sukker, og derfor ikke gi like mye kullsyre per gram. Jeg vil anbefale deg kun å bruke hvitt sukker til selve karboneringen. Ta ølet ut av kjøleskapet og la det stå en uke til i romtemperatur. Det kan muligens hjelpe.

Bryggevenner :skaal2:

I går kveld åpnet jeg alle flaskene og fylte dem opp med ca. 2 gram sukker pr. flaske. Til dette brukte jeg en desinfisert sprøyte som gjorde påfyllingen enkel......

Imdlertid får jeg håpe at ikke noen flasker eksploderer. For sikkerhets skyld har jeg satt dem i en kasse og lagt et håndkle over.

Det blir spennende å se om det nå blir mer kullsyre på flaskene. :ilike:

PS ! Er det lurt å riste forsiktig på flaskene for å få opp bunnfallet (les gjæren) slik at gjæringen kommer raskt i gang?

Mvh
Roger

Tilbake
Topp