Er det dumt å ha lys på ølen når den gjærer?

Jeg syntes det er litt stram smak på ølen jeg lager, den gjæres i en fermzilla i et kjøleskap. Jeg er ikke hjemme i hverdagene, så jeg har satt opp en LED-stripe med 6 dioder som lyser, og en telefon som live-streamer ølen i Discord. På denne måten kan jeg se trykket til ølet, og sjekke at alt er som det skal.

Er det dumt å ha konstant lys på ølen? Har lest noe om at alfasyren i gjæren kan bli påvirket av lyset. Er det overtro eller har det noe for seg å gjære/oppbevare ølen uten lys?

- Stian
 
Jeg syntes det er litt stram smak på ølen jeg lager, den gjæres i en fermzilla i et kjøleskap. Jeg er ikke hjemme i hverdagene, så jeg har satt opp en LED-stripe med 6 dioder som lyser, og en telefon som live-streamer ølen i Discord. På denne måten kan jeg se trykket til ølet, og sjekke at alt er som det skal.

Er det dumt å ha konstant lys på ølen? Har lest noe om at alfasyren i gjæren kan bli påvirket av lyset. Er det overtro eller har det noe for seg å gjære/oppbevare ølen uten lys?

- Stian
Det er UV-delen av lyset som skaper usmak gjennom en fotokjemisk reaksjon (håper det er riktig begrep:)) med stoffer i humla. Jeg aner ikke om LED-lyset er skadelig, men jeg hadde absolutt ikke tatt sjansen på å la ølet stå i konstant belysning uten å vite at det ikke er det.
 
Jeg dekker til plastbøtter som ikke står i gjæringsskap. Hvertfall de som risikerer dagslys og sol. Ikke så nøye med taklyset tenker jeg.
 
Jeg syntes det er litt stram smak på ølen jeg lager, den gjæres i en fermzilla i et kjøleskap. Jeg er ikke hjemme i hverdagene, så jeg har satt opp en LED-stripe med 6 dioder som lyser, og en telefon som live-streamer ølen i Discord. På denne måten kan jeg se trykket til ølet, og sjekke at alt er som det skal.

Er det dumt å ha konstant lys på ølen? Har lest noe om at alfasyren i gjæren kan bli påvirket av lyset. Er det overtro eller har det noe for seg å gjære/oppbevare ølen uten lys?

- Stian
Antagelig, kan du ikke la lyset bare være på når du er inne og titter?
 
Takk for svar karer! Jeg koblet lyset opp til "cooling" stikkontakten til ink-bird'en med wifi, slik at jeg kan skru på lyset fra telefonen. Så nå er det mørkt som graven og ølet blir garantert godt som himmelen!
 
Tilbake
Topp