Tenkte jeg bare skulle gi en kjapp oppdatering om gjærbanken:
Fikk som nevnt tidligere i dag hentet 15ml rør og hadde gjær stående klar i kjøleskapet. Når jeg kom hjem i ettermiddag og skulle til å ha gjæren og glyserol-løsningen i rørene slo det meg at glyserolløsningen også burde ha kjøleskapstemperatur (slik at den i sin romtempererte utgave ikke høynet temperaturen på gjæren for mye i røret).... Så jeg bestemte meg for å utsette forsøket til når jeg kom hjem fra jobb i kveld...
Når jeg så troppet opp hjemme oppdaget jeg pinadø at jeg var i nøyaktig samme situasjon som tidligere på dagen! Nå var både gjæren og glyserolen kjøleskapskald men ikke "innfrysnings-spriten" som skulle være rundt rørene under innfrysingen!!!.... Så denne ble også satt i kjøleskapet og godgjorde seg mens jeg putta W34/70 på røreren (som skal fryses ned i morgen kveld....)
Når anledningen endelig hadde kommet til å forene glyserolen og gjæren i èn opphøyd kjærlighetsdans (jada......) var neste utfordring å forsøke å gjøre det så sterilt som mulig.... Følgende ISO-sertifisere (neida) tiltak ble gjennomført:
- Hansker (star-sannet) (nytt verb?)
- Alufolie rett fra rullen og star-sannet (til å oppbevare arbeidsverktøy på)
- Rørene fikk seg en runde i star-san (kun utsiden)
- Sprøytespiss og kanyle ble åpnet og lagt på alu-folien (men ikke star-sannet)
- Forberedt en plast-boks (med lokk) med en ramme med 10 hull samt fylt med håndsprit opp til 12 ml-merket på rørene
Prosedyren deretter ble som følgende:
- Fylle opp kanylen med 50 ml glyserolløsning (30%)
- Skru av rør-korkene og legge med innsiden ned på det star-sannede (adjektiv) aluminiumsfolie-arket
- Fylle rørene med 5ml glyserolløsning
- Sprute resten av glyserolen tilbake i glasset sitt
- Åpne gjærglasset
- Med stort mot og håp forsøke å fylle kanylen med gjær fra bunn (håpløst mislykket; viskositeten var alt for høy)
- Få panikk og hyperventilere noe da planen så totalt gikk i vasken
- Summe seg igjen, dekantere vørteren av gjæren og
helle gjæren i kanylen med pumpen fjernet (50ml)
- Sprøyte og sprute (det er lov å si?) 5 ml gjær i hvert rør
- Skru til korkene
- Vende, og deretter riste — siden vendingen ikke hadde noen synlig effekt — rørene til gjær og glyserol blandet seg
- Sette rørene i spritbadet, skru opp korkene en halv omdreining (slippe ut trykk under frysing/ekspansjon?), og til slutt;
- Sette hele den (forbanna) driten i fryseren...
Så får vi se hvordan det går da... Det var akkurat like utfordrende som jeg hadde sett for meg å få overført gjæren ved hjelp av sprøyte (1,2mm) så det er mulig at jeg må finne en ny fremgangsmåte for dette til neste gang.. .eeh... i morra...
Selv-score: 4/10 - forbedringspotensiale knyttet til overføring av gjær.
Vis vedlegget 45984