Mekanisk verksted i bergen?

Noen som har erfaringer med et mekanisk verksted i Bergen som er dyktige, og har kapasitet og evne til å være behjelpelig med behandling av 316-ståldeler? Driver å bygger en tappeanretning som er satt sammen på litt uortodokse måter og trenger tilpasning av et par deler. Mer spesifikt omgjøring av koniske gjenger (1/2" og 3/8") til ukonisk og forkortelse/kapping av andre ståldeler. Fant ut at min benkslipemaskin og dremel ikke er nok til å få denne jobben gjort skikkelig. Setter pris på alle innspill eller forslag.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Å få et verksted til å ta slike jobber blir ofte ganske dyrt.
Hvis du ringer å hører med yrkes skoler så hjelper de deg ofte billig. Er mangen flinke lærere/elever rundt om og de har riktig utstyr tilgjengelig.
 
Konske gjenger aka mpt/ftp.
Er ikke enkle å gjenge om til ikke koniske (bsp).
Mest sannsynlig er det bedre å bytte deler. Men 1/2" passer såpass, at de tetter likevell. 3/8" er bortimot umulig.
Hvis systemet er voldsomt avansert, ville jeg byttet deler, eller satset på lodding/sveising isteden.
Billigere, og bedre.
 
Konisk og ikkje konisk.     Det som vi i daglegtalen kallar BSP er rett som det er konisk.  f.eks. er vanlege niplar i BSP koniske.   Eigentleg heiter dei vel kanskje BSPT.   BSP og NPT er i hovedsak forskjellige på 2 ting:    vinkel på gjengene er forskjellige og så kan også antal gjenger pr. tomme vera lik/forskjellig.   For 1/2" og 3/4" er det likt antall gjenger pr. tomme men vinkel på gjengene er altså forskjellig.

Eit vanleg problem er når ein har NPT krane (med muffe) og BSP nippel.  Då får ein kanskje ikkje skrudd nippel særleg langt inn i kranen.   Eg plar ordna det med å gjenga om kranen.    Om det er slikt du treng kan eg hjelpa deg med det så langt eg kan.    
 

3/8"  går ikkje om kvarandre i BSP/NPT - det skuldast at det er forskjellig antal gjenger pr. tomme.   Om du skal blanda desse bør du ha overgangar - eg meinar å ha sett slike spesialløysingar.   Det går vel uansett an å gå over frå 3/8" til 1/2" i NPT og så tilbake i BSP - men det spørs jo kva som er ynskjeleg.    
 
Tilbake
Topp