Mer veiledning til juleølet

Det er min første gang med undergjær i kjøleskap. Jeg har riklig med gjær og lager en starter. Så er det seg sånn at skal kjøle ned brygg og starter til gjæringstemp, før jeg har i gjæret??
Eller pitcher jeg gjæret rett på 20-25 grader som jeg har gjort tidligere med Ale? I så fall må jeg jo tilsette gjæren dagen etter bryggedagen!?

Takk. mvh Thomas:)
 
Hei.

Du skal vel egentlig kjøle ned til gjæringstemperatur, helst lavere og så pitche gjæra (på samme temperatur). Dette gjelder både for ale og lager. Vi bruker å kjøle så langt som vi kommer på lager, men i sommerhalvåret er vanntemperaturen på 10-11°C så vanskelig å komme lavere  :laugh:

MVH
Børge
 
Bare for å bekrefte Beants svar.
Kjøl ned vørteren til gjæringstemperatur eller lavere.
Den største påvirkningen av smaken er hvist gjæringen starter på for høy temperatur.
 
Steinarja skrev:
Den største påvirkningen av smaken er hvist gjæringen starter på for høy temperatur.

Og dette gjelder spesielt de første gjæringsdagene når gjæringen er på sitt heftigst. Deretter er det mindre farlig, men med undergjæret øl ville jeg nok spille på safe og holde tempen riktig.
 
Og da er det vel ideelt å karbonere på lave temperaturer over lengere tid også da, for at det skal bli perfekt.
 
Karbonering på lav temperatur er nok først og fremst fordi ølet tar opp Co2 lettere dess lavere temperaturen er. Gahr har skrevet en del om dette i medlemsseksjonen. Anbefaler å melde seg inn i nordbrygg  :yes: . Ligger en del fordypningsstoff der. Også om gjær.

MVH
Børge
 
Tilbake
Topp