Meskepose til BB60?

SølveB skrev:
Eg trur eg har den store posen til vestbrygg, og kan sei at eg trur den blir for liten. Berekna på 36l kjele.

Da har du nok ikke den store.  Har mesket med 12,5kg malt i 50l-kjele, det gikk fint.
 
Gahr skrev:
Men er det egentlig noe poeng med meskepose til BB60? Den kommer vel med silbunn, slik at man kan meske på vanlig måte og bare tappe av til et annet kar før koking?

Jeg er enig med Gahr her.  Jeg har selv en BB 60, og jeg personlig ser ikke poenget med en meskepose i BB 60.  Grunnen til at jeg kjøpte BB 60 var at den hadde silbunn slik at jeg kunne slippe å bruke meskepose. 
Da vil jeg heller anbefale å kjøpe kjele uten silbunn som helt sikkert vil bli mye billigere. (Og bruke meskepose til denne)

Når jeg har fått ut vørteren, tar jeg bare hele kjelen ut, og heller den ut i komposthaugen i hagen. (Sommer som vinter) Etter noen timer kan jeg sitte og se på rådyrene ha seg et "herremåltid" utenfor stuevinduet mitt!  :).  (Men hvis du ikke har denne muligheten har du vel kanskje et poeng)

Det vil uansett ligge igjen litt "grums" i bunnen uavhengig om man bruker meskepose eller silbunn.  Men dette er ubetydeligheter, da kjelen jo må skylles/rengjøres etter brygginga allikevel.  Jeg ser ikke poenget med å skylle/rengjøre kjelen mellom mesk og kok.  Lykke til...
 
kan være greit å skylle ut av etter mesk før kok og skrubbe av bunnen der varmeelementet ligger. Har en tendens til å legge seg et belegg som fort brenner seg når du setter på kok, og det kan sette både farge og smak.
 
Tilbake
Topp