Meskesteg (på Speidel) og Kolbach-index

Vi har en Speidel som er (som kjent) enkel å programmere til flere meskesteg. Men hvordan bør jeg meske når jeg har Fuglsang lager- og pale ale-malt fra olbrygging.no? Hva er Kolbach-indeksen? Skal jeg ta et første meskesteg med varighet 20 minutter på 53 grader? Skal jeg ta andre og tredje meskesteg på på 60 og 70 grader, begge med varighet 30 minutter, istedenfor et 60 minutters steg på 66-67 grader, for pale ale? Fikk fortalt at lager burde meskes på lavere temperatur, 63 grader. Er det riktig?

Hadde vært fint å få noen betraktninger rundt dette.

På Speidelen min kjører jeg normalt med 3 meskesteg bortsett fra når jeg har mye innslag av hvete.
Da kjører jeg en innmesk/hovedmesk som ligger i området 63-69 grader. Lav temperatur gir tørt øl og krever lang mesketid mens høy temperatur gir mye maltsødme og krever kortere mesketid.
Jeg kjører hovedmesken konsekvent i 90 minutter for å sikre høyt utbytte selv med mye malt.
Deretter kjører jeg en proteinrest på 73 grader i 15 minutter og utmesking på 78 grader i 10 min.
Dette funker for meg.

Kolbach-indeksen på (stort sett) all malt som lages kommersielt er innenfor verdier som er gode (fra 35 og oppover), så det behøver du ikke å ta hensyn til. Du bør velge en mesketemperatur som, i kombinasjon med gjæren du bruker, gir deg passende utgjæring for ølet du vil ha. For de aller, aller fleste øl, betyr det en times tid på 62-68 grader, eventuelt med en utmesk på ca 78 etterpå.

Proteinsteg på 73 grader kan ikke stemme. Protease denatureres ved ca 60 grader.

Rune Alm skrev:
På Speidelen min kjører jeg normalt med 3 meskesteg bortsett fra når jeg har mye innslag av hvete.
Da kjører jeg en innmesk/hovedmesk som ligger i området 63-69 grader. Lav temperatur gir tørt øl og krever lang mesketid mens høy temperatur gir mye maltsødme og krever kortere mesketid.
Jeg kjører hovedmesken konsekvent i 90 minutter for å sikre høyt utbytte selv med mye malt.
Deretter kjører jeg en proteinrest på 73 grader i 15 minutter og utmesking på 78 grader i 10 min.
Dette funker for meg.

Mulig jeg stiller et veldig dumt spørsmål nå men: Du sier at du utmesker på 78 grader i 10 minutter, d.v.s at du skrur opp temp. til 78 grader helt på slutten av meskeperioden. Hvordan blir det når du da starter skyllingen som helst skal vare 30 minutter eller lengre, blir temperaturen varende i 78 grader i enda lengre periode og hvordan vil dette påvirke mesken?

Tilbake
Topp