Mesking med BiB

Vi prøvde for litt siden Allgrain for første gang, vi mesket med meske pose i kjele, utstyret vi brukte var en induksjons plate og en 36 liters kjele med meskepose.
Vi slet veldig med å holde jevn tempratur i mesket, da til slutt fant ut at det var så mye som 10 grader i forskjell fra midten til kantene i kjelen :(
Prøvde å finne svar på div. brygge forumer ang. røring under mesking for å holde jevn temp. men en del steder ble vi anbefalt å ikke røre da det vill ødlegge/gjøre kornene for finmalte osv.
Er det noen som har noen stall tips til hvordan få til dette på en suksessfull måte?
 
Rør alltid ved innmesking og eventuell temperatøkning ved trinnmesking. Etter siste mesketrinn og resirkulering/skylling bør man ikke røre, slik at maltsenga får satt seg og fungerer som filter.
 
Takk Per-Arne :) Vi gjorde egentlig som du beskriver her. Men problement er at det er så mye varmere nær kjelekantene en midten av mesket. Hva har vi da gjort galt mon tro?
 
Har du kran på kjelen? Slik at du får tappet vann fra bunn og helt over mesket, dette vil hjelpe deg med å skape en litt sirkulasjon uten å røre.
 
Fredda skrev:
Har du kran på kjelen? Slik at du får tappet vann fra bunn og helt over mesket, dette vil hjelpe deg med å skape en litt sirkulasjon uten å røre.
Nei har ikke kran på kjelen, desverre. kan vel kanskje få lurt hevert nedi der...

Hvordan er det folk flest gjør dette da, er det ved og tappe og helle?
 
Du bør isolere kjelen - med et liggeunderlag eller lignende.  Selv bruker jeg en slik motorromsmatte fra biltema, men den limes da på mer eller mindre permanent!

Noe forskjell vi det uansett alltid være, men 10 gr er litt mye.  4-5 derimot skal ikke holde deg våken om nettene. . .
 
Har aldri hørt at det skal være et problem å røre jevnlig ved BIAB. Jeg pleier å røre 3-4 ganger pr mesking, altså hvert 15./20. minutt. Filtrering via maltseng osv har vel mer med HLT/RIMS-brygging å gjøre? Isolasjonsmatte er uansett et godt tips. Liggeunderlag og bagasjedtropper fra Clas Ohlson er et billig og bra alternativ.
 
Hva med temperaturen på malten? Var den romtemperert eller kald? Ikke at det skal ha så mye å si hvis du rører godt og har beregnet riktig overtemperatur. Men, det kan jo ha innvirkning. Jeg har selv ingen erfaring med bib, jeg har en egen kjele som meskekar.
 
Siden han skriver at det er varmt i kanten og kaldt i midten tror jeg ikke isolasjon vil løse hele problemet. Her må han nok finne en måte å sirkulere vesken, eller røre i mesken oftere.
Hvis du har en drill så kan du jo borre hull til en kran selv.
 
Jeg mesker i kjele (siler av med bag i gjærkar og så heller jeg forsiktig tilbake i kjelen, får bra skylling på den måten) og har lært en ting; rør i vannet FØR du har opp i maltet. Hvis du kun måler temp et par cm over kjelebunnen, kan det fort være stor forskjell i vanntemperatur i kjelen. I tillegg rører jeg godt og dypt når jeg heller maltet i og videre hvert 15 minutt til ferdig. Har ikke hørt at det skal være problematisk å røre i mesken underveis.
 
Eg bruker en kjele som er liten nok til å sette inn i steikeovnen. Setter ovnen på ca. 65 °C, og da holder temperaturen seg veldig fint i mesken. Man må bare ha riktig "strike"-temperatur på vatnet, og røre godt når man har oppi malten.
 
Tilbake
Topp