Metanol

Hei!
Jeg kom på en ting: er det fare for at det produseres metanol under gjæringsprosessen?

Jeg har forstått det slik at jo høyere gjæringstemperatur, desto mer kompliserte alkoholer (som kan gi skallebank) blir dannet. Kanskje er det da slik at gjæring under svært lave temperaturer kan medføre dannelse av metanol (som er den enkleste alkoholen)?
 
Selv om jeg kanskje ikke bør være på forumet så mye som jeg er nå, så skal du få et svar.  ;D

Nettopp metanol vil du ikke kunne forvente ved ølbrygging. Dertil trengs det nemlig pektiner, noe som finnes i frukt og tre. Altså lager man vin eller distillerer man noe som er laget av fermentert fruktjuice, så er sjansen tilstedet.

Det eneste unntak i forbindelse med øl, er når ølet gjæres i tønner, og da er andelen metanol fremdeles såpass liten at det ikke er noe å bekymre seg om.  :ilike:

Lavere temperatur gir bare færre fuseler, selv om metanol er en enklere alkohol enn etanol.
 
Jeg kan også legge til at selv i vin, og det som sterkere er, er det ingen risiko for metanolforgiftning. Drikker du formye av det gode, risikerer du alkoholforgifning før metanolforgiftning. Dette bare på generelt grunnlag. Ikke at jeg beskylder deg for å drikke mye. Var bare redd for at Eduard skremte deg. ;D Men det med metanolforgiftning har du vel lest i et annet bryggeforum  :lese:
 
Ja, det er vel en utbredt misforståelse dette at metanol kan oppstå (i alt annet enn neglisjerbare mengder) ved naturlig gjæring av øl, vin, sats etc. Selv ved destillering av en sats gjæret på mye pektiner, skal det ikke kunne oppstå metanolmengder som medfører akutt fare. Ved bruk av rent sukker som vel de fleste hjemmekokere gjør pga både pris og utgjæringsgrad, blir metanolmengden helt neglisjerbar. Men uansett anbefales det visst å helle ut den første desiliteren eller to, for å være sikker på å bli kvitt utøyet. Men dette er jo kunnskap man heldigvis ikke trenger å benytte seg av i praksis..! ::)
Så disse sakene man leser om med metanol i smuglerspriten er kun forårsaket av grådige svindlere uten skrupler som blander metanol i spriten for vinnings skyld. Den klart største faren ved hjemmebrenning er nok eksplosjonsfare (bortsett fra pågripelsesfare, da...;)  :police:  :neinei:
 
Tilbake
Topp