Metning av oksygen i vørteren

Lars

Norbrygg-medlem
Jeg har begynt med tilsetting av rent oksygen før gjæring, og nylig målt flyten av oksygen til å stemme med det forhåndsdefinerte reduksjonsventilen;
1 liter per min. på skalaen gir 1 liter per min. oksygenflyt ut fra luftesteinen på 0,5 mikron, ihvertfall uten motstanden i væsken, men kan ikke tro at den er så stor?.

Har likevel en mistanke om at metningen ikke har blitt så høy som det jeg har siktet etter, da jeg i høst noe overraskende fikk problemer med utgjæring både ved 60 og 90 sekunder tilsetning i 25 liter vørter (2 uliker brygg). Lurer derfor på hvor store utslag det f.eks vil ha å røre kraftig rundt, eller bare holde beluftningsstenen i ro nede i gjæringskaret, eller en mellomting. Det hjalp på utgjæringen å gi 4 liter per minutt i 60 sekunder, men jeg er også skeptisk for at dette kan være for mye, og gi uønskede bieffekter. Jeg har rørt sakte rundt med beluftingsstenen alle ganger til nå.

Er det noen som har brukt oksygenmeter for måling av oksygentilsetting/belufting, og sett på ulikt utslag for hvordan oksygenet tilsettes?
Og/eller er det noen i nærområdet som besitter oksygenmeter? Synes det er litt drøyt å kjøpe dette, da jeg trolig bare vil bruke det 1 eller 2 ganger.
 
Jeg har oksygenmåler, men har ikke flow-meter på oksygenkolben min. Jeg rører rundt mens jeg tilsetter O2. Jeg stiller inn ca. 1 bars trykk, og blåser i vei. Da har jeg som regel 10-15 ppm O2 i løpet av omtrent 30 sek. Det varierer litt, flowen er ikke særlig nøyaktig (vil gjerne skaffe meg et flow-meter, hvor får jeg tak i det?), men jeg bruker måleren hver gang for å passe på at jeg får rett konsentrasjon. Jeg tror den eneste måten å få ting konsistente på, er om du bruker flow-meter OG en oksygenmåler samtidig. Og selv da er det ikke så lett å treffe nøyaktig. Men om du ender mellom 10-15 ppm, er nok det helt topp. Under 10 er (i teorien) litt lite, over 15 begynner å nærme seg litt mye (med den faren for økt produksjon av fusel det innebærer).

Gå like gjerne etter empiriske observasjoner. Om ølet gjærer godt ut og ikke smaker fusel, er det et ganske sikkert tegn på at du er i det rette området.
 
Den mengderegulatoren (flaske for kols-pasienter?) er for "0" strømningsmotstand etter ventilen, så den virkelige gjennomstrømsmengden som er vanskelig å si noe vettugt om.

Jeg tror ikke man skal bekymre seg om potensiell overoksygenisering. Det meste vil bli forbrukt imellom 3-9 timer samt at noe "fordamper" ut av seg selv.
Underoksygenisering er av mye større problem.

Intil du får målt oksygennivået en gang ville jeg kjørt på med "4 liter per minutt i 60 sekunder" intil videre, siden det ga effekt. Det å "søle" med O2 er mye billigere enn et oksygenmeter!
 
Jeg lurte på om man kan bruke en slik til O2-tilsetning, sammen med en reguleringsventil og en 0.5 micron stein?

Dette finnes på Jula.

218532-jpg.jpg

025066-jpg.jpg
 
Det hadde jo vært supernajs, men det er vel sveisegass, det der? Er det egnet til næringsmidler? Regulator til 700 og 1 liters gassflasker lett tilgjengelig for 270 synes jeg ikke var dumt...
 
Jeg hadde også tidligere en mistanke om at gassflyten var mindre enn hva "flytmeteret" mitt viste, på grunn av motstand i luftesteinen. Flytmeteret fulgte med oksygenflasken istedet for ordinær regulator, og har forhåndsdefinerte trinnvise steg fra 0-10 liter/min. Den har tidligere tilhørt førstehjelpsutstyret i en dykkeklubb.

Foretok nylig en grovmåling for den faktiske flyten, ved å fylle gassen i en brødpose i et litermål, og da gav det 1 liter på 1 minutt ved 1 liter/min, og 1 liter på 15 sek ved 4 liter/min, så det skulle være nære nok.

Jeg brygger såpass sjelden nå, og med 50 liter i gangen håper jeg å slippe for mye eksperimentering på fuselfronten. :)
Har imidlertid ikke detektert uønsket fusel eller overdreven fruktighet ved de 4 liter/min som jeg brukte sist (Saison, OG: 1.050), men nysgjerrigheten råder.

Gahr: Søk på oxygen flow meter på Ebay.
 
Martin E skrev:
Det hadde jo vært supernajs, men det er vel sveisegass, det der? Er det egnet til næringsmidler? Regulator til 700 og 1 liters gassflasker lett tilgjengelig for 270 synes jeg ikke var dumt...

Jeg ville trodd oksygenmolekyl var oksygenmolekyl uansett "hudfarge".

Men det er kanskje lurt å sjekke at de ikke har tilsatt diacetyl i oksygenet. Mener å ha hørt at dette gjøres i AGA sin (sveise)oksygen av sikkerhets-årsaker. Men hvis de ikke har gjort dette på Jula bør jo oksygenet være bra nok til vårt bruk?

Flaskene er kanskje litt små; Vil 1 liter oksygen bli brukt opp på null-komma-svisj?
 
Industrigass ifra AGA..m.fl.. kan være tilsatt luktstoffer som gjør det lettere å detektere eventuelle lekkasjer. Disse luktstoffene vil du garantert IKKE ha i ølen!
Den en-liters flaska ifra Jula kjenner jeg ikke til, men regulatoren der på bildet er nå fin ja. Er det en "engangs"-flaske? Det ser nå ikke ut som om den kompatibel med reulatoren.
 
Freddy skrev:
Industrigass ifra AGA..m.fl.. kan være tilsatt luktstoffer som gjør det lettere å detektere eventuelle lekkasjer. Disse luktstoffene vil du garantert IKKE ha i ølen!
Den en-liters flaska ifra Jula kjenner jeg ikke til, men regulatoren der på bildet er nå fin ja. Er det en "engangs"-flaske?

Ja, den er engangs. Koster 270.-
Jeg kikket litt på den når jeg var på Jula sist, men det sto ingen info om tilsetninger. Aner ikke om dette er noe bare noen få aktører gjør, eller om det er et eller annet EU-krav at industrigass skal tilsettes lukt/smak. Noen som vet?
 
Erlendso skrev:
Jeg lurte på om man kan bruke en slik til O₂-tilsetning, sammen med en reguleringsventil og en 0.5 micron stein?

Dette finnes på Jula.

218532-jpg.jpg

025066-jpg.jpg

Regulatoren passer ikke til den flaska. Du kan ikke bruke denne før du har sjekket at om den er O₂-godkjent, men du skal nok ha noe som ligner.
210029-jpg.jpg
 
Dette:

!BwSDJvgCGk~$(KGrHqMOKjcEveeZ11LiBMIP,(bGJg~~_12.JPG


Puritan Bennett Oxygen Float Flow Meter. Hele 11 dollar... Håper jeg kan bruke det! ::)
 
Kjøpte regulator på Gasservice i Bergen (litt under 1000 kr). Flasken (1,9 kg) fikk jeg brukt av innehaveren av en dykkerforretning, betalte 1000 kr for den.
 
gustavf skrev:
Hva slags utstyr bruker dere, og hva koster det, for å måle oksygeninnhold i vørter?

Jeg bruker dette:

!BcVJIlQBGk~$(KGrHqYH-CYEqvVTW8W3BK0CgLjFmw~~_12.JPG


Betalte kr. 1056,- (Wyeast American Ale :)) på ebay. Det er jo litt penger, men det har vært interessant å bruke det. Nå lurer jeg bare på hvor jeg kan finne refill til elektrolytt-løsningen som brukes i proben. En stund til jeg går tom, men jeg skulle gjerne fått tak i mer...
 
Jeg har aldri målt hva O2-innhold jeg ender opp med. Det er vel luksus som bare trenges å gjøre bare EN gang... For deretter holde seg til samme prosedyre hver gang.

For lottomilionærer finnes det utstyr for dette. Her er en samling av målere:

http://www.extech.com/instruments/categories.asp?catid=43
Modellen DO600 finnes å få kjøpt hos Vejers Storkøb i Danmark for den nette sum av 2995,- danske kr.
 
Tilbake
Topp