Microbryggeriets "Amber"

G

GeirØ

Jeg og min svirebror i hjemmebrygg har forelsket oss heftig i Amber`n til Microbryggeriet i Trondheim.

Er det noen som kan gi noen tips i retning oppskrift på noe sånt?

Finner en del forskjellige typer som kalles et eller annet med Amber på beercalc, men er usikker på hva som kan nærme seg....

Hjelp???  :brygging:

:angel:

Få tak i cascade til aromahumling og hopback/perkolator. Og se om du kan få tak i litt dark crystal. Viktig er at ølet ikke skal gjære ut så mye, dertil kan man prøve å meske på en forholdsvis høy temperatur.

Eduard skrev:
:angel:

Få tak i Cascade til aromahumling og hopback/perkolator. Og se om du kan få tak i litt dark crystal. Viktig er at ølet ikke skal gjære ut så mye, dertil kan man prøve å meske på en forholdsvis høy temperatur.

Cascade er en humletype eller? Og hva er egnetlig hopback/perkulator? Kan dette løses ved hjelp av humling rett i karet? Hvor høy temp vil du si Eduard?

Skjønner at dette ølet krever litt mer forarbeid enn tidligere brygg....

Cascade er en amerikansk humletype med en typisk aroma (litt sitrusaktig). En hopback eller perkulator er en sak som du kan fylle med humle (i blomstform) som den varme vørteren pumpes igjennom før det kjøles ned og settes til gjæring. Noe sånt kan man sikkert lage av et filterhus med et veldig grovt filter oppi, som man fyller med humle. Dette forutsetter bruk av en pumpe altså.

En forholdsvis høy mesketemperatur, da tenker jeg på 68-69 gr. omtrent. Det er en del restsødme igjen i ølet som man kan kreere på denne måten.

Takk og skål Eduard!

Sitter med en Dahls (hjemmebrygget skal få stå en stund til) og venter på RBK-MFK på tv`n......

Hva slags øltype tilhører Amber? De fleste oppskriftene på Beercalc er karakterisert som Amerikansk eller Engelsk Pale Ale.... Den skal ihvertfall være rødlig...

Amberen på TMB er en amerikansk amber. Ca. 5,5 %. Snakket med Roger Løe mens han brygget der, og han sa mesken foregikk på 66-67 °C. Gjæren var Wyeast American 1272 Ale II, humlen var Cascade, Goldings og Crystal. Mer kan jeg ikke huske.

Roger mesket vel det meste på samme temperatur, akkurat som det skjer på OMB, men Roger pleide å slå på kjølingen før ølet var helt ferdiggjæret for å putte gjæren i dvale. Kan godt hende dette skjedde så tidlig som ved 3 °P (ca FG 1.012), istedenfor å la den gjære videre til 2,5 °P eller lavere. Sånn gjorde jeg det ihvertfall.

Dette trikset er vanskelig å gjøre hjemme og er ikke egnet til flaskeøl uansett, så da kan det være greiere å kompensere med en varmere mesk.

Godt øl forøvrig, vet ikke om Riis'en har brygget denne i det siste..    :confuzed:

Supert karer!!

Noen andre tips mhp oppskrift?

Oppsummert til nå:
-Dark crystal malt. Hva mer? Pale? Pilsner?
-Cascade, Goldings og Crystal humler. I denne rekkefølge og hvor mye?
-Wyeast American 1272 Ale II gjær. Starte gjæren hvordan og hvor lenge før pitching?
-66-68 grader mesk. OK.
-Ikke gjære helt ut. Måle FG og avbryte før teoretisk mål?

Gleder meg allerde!!!!!!!!

Jeg vil tippe at Crystal var bitterhumle, ikke Cascade. La ølet gjære til det stopper av seg selv, i alle fall hvis du tapper på flasker. Hvis ikke risikerer du granater.

Nettopp fordi man som hjemmebrygger ikke trygt kan stoppe gjæren og flaske ølet så bør man meske varmt for å la mesken danne en større andel av ugjærbare sukkertyper. Så mesk f eks på 68-69 gr. og bare la det gjære helt ut. Da vil ølet fortsett være en del søtere enn et bryg som mesker på 66 gr.

Eduard, er oppskriftene på OMB og TMB stort sett de samme, eller er det store forskjeller?

Første gang jeg brygget Amber X på OMB så var den helt lik. Fikk til og med en liten pakke av Roger med de malt- og humletypene som ikke OMB bruker til vanlig. Deretter har jeg justert oppskriften litt etter det vi hadde på lager, inntil jeg fikk kjøpt inn de malttypene som krevdes til gangene etterpå.

Jeg husker at ølet gikk som bare det, det var veldig godt likt. Det er liksom Steamer med en 'bite', spesielt når den er fersk og syder av humlearoma og -smak!  :sikle

Ellers så tror jeg nok at det er forskjeller ellers i smak uansett, brygghuset er visst ganske annerledes ifølge Roger. Har selv ikke vært i Trondhjem så det står ennå på listen, så får jeg se hvordan ting er gjort der.  :yes:

Ja, forskjeller vil det uansett bli. Utstyret i Torndhjem ser en smule mer moderne ut enn det i Oslo. Jeg har likt amberen i TMB veldig godt, men den i Oslo er det så lenge siden jeg smakte at jeg ikke husker noe av den.

Smakte Amber X i Oslo for et drøyt år siden, og da var det ihvertfall et meget kurant og greit øl.  :godtoel:
Har dessverre aldri vært på Trondhjem Mikrobryggeri, men det står på min "to do"-liste.

Eduard skrev:
Roger mesket vel det meste på samme temperatur, akkurat som det skjer på OMB, men Roger pleide å slå på kjølingen før ølet var helt ferdiggjæret for å putte gjæren i dvale. Kan godt hende dette skjedde så tidlig som ved 3 °P (ca FG 1.012), istedenfor å la den gjære videre til 2,5 °P eller lavere. Sånn gjorde jeg det ihvertfall.

Dette trikset er vanskelig å gjøre hjemme og er ikke egnet til flaskeøl uansett, så da kan det være greiere å kompensere med en varmere mesk.

Godt øl forøvrig, vet ikke om Riis'en har brygget denne i det siste..    :confuzed:
Står på krana den. Mesket på 66 grader. OG 12.4 °P FG 2.3 °P
Kjølinga til gjæringstankene mine røyk da jeg brygga dette så det gjæra ganske lenge på 26 °C. Ikke drikk from mange av gangen :)

Tilbake
Topp