Min Far vil Ha "Kornøl" Hvem har oppskrift? Smak som om du tygger på korn.

Per_Inge

Norbrygg-medlem
Min far har spurt flere ganger om jeg kan lage øl som smaker som i gamle dager.
Han sier det skal smake som om du tygger på hele korn, altså kornsmak.
Smak av brød er også nevnt, men tror ikke det dreier seg om hveteøl.
Hvilken maltsort må prioriteres for å få fram denne smaken og hvilken gjærtype.
Kansje de brukte idun brødgjær fra butikken?
Alle tips er av interesse :)
Må vi til med gjærstokk eller er det en mer moderene måte for å få denne smaken?
 
Kanskje ikke det din far drakk i gamle dager, men en tysk altibier kanskje?
Brygget selv en SMaSH Munich / Perle Altbier lignende sak med kölsh gjær. Det nærmeste jeg har kommet flytende brød.
Overraskende lettdrikkelig, men man kan vel med fordel bruke et mer nøytralt basemalt sammen med munichen for å tone den ned litt.
 
Altibier kan nok stemme.
Noen med tips om kjøpeøl med brødsmak i butikk eller pol som kan prøves å klones?
 
Har brygget en 'Sommerøl' med Vermont Ale Yeast (Conan). Den både lukter og smaker korn, med et hint av brød-deig under gjæring. Hadde du bodd i Oslo, kunne du fått et fat av meg. Denne går trolig i sluket. Får poste den i Erfaringer med Vermont Ale Yeast...
 
Må ikke kaste dette ølet. Kansje du kan få et tomt fat i bytte når jeg kjører forbi? Brukt eller nytt Kornelius 19L?
 
Har tenkt å gi det en mulighet for forbedring frem til jeg trenger fatet, så jeg setter det ned i kjelleren. Du skal få tilbud om fatet før do-draugen dersom det kommer til det. 19L fatet er temmelig nytt :)
 
Ja Kønnøl mener jeg han uttalte det, mulig vi er på sporet av noe hvis smaken er brød eller kornaktig :)
 
Nedreskodje Gard Ville ikke ut med oppskriften.
Kunne heller ikke sende smaksprøver. (Norges Lover)
Men å lære meg å brygge Kønnøl kunne han men da måtte vi komme på visitt.
Får kjøre innom neste gang vi er forbi til Ålesund.
Noen andre her som har en oppskrift på Kønnøl / Norsk Kornøl?
 
Syns denne var så fin at jeg siterer hele greia:

Vossa Øl:

1 porsjon gir ca 120 liter Godt fullmodent korn (bygg) ble lagt i bløt i rennende vann ca 4 dager. Til bløtingen av kornet brukte man en tønne eller jutesekker. Hvis man ikke har rennende vann må det bytte vann to ganger i døgnet.

Når kornet er ferdigbløtt tar man kornet og plasserer det i en tørr kjeller, loft eller lignende. Rommet må ikke være for kaldt. La så kornet ligge til man merker at det har kommet varme i det. Slå det så i trekar til spiring. Røttene vil etter ca én uke på sommeren, eller halvannen til to på vinteren, bli ca 1 cm lang. Under prosessen må kornet snues 1-2 ganger daglig. Hvis maltet gror sammen, så gni det mellom hendene til det blir løst. Litt varmt må maltet være ellers spirer det for dårlig.

Start bryggingen med å slå kokende vann, kokt med einer, over maltet i en passende stor tønne. Rør godt til alt er godt blandet som en tykk suppe. Slå deretter hele blandingen i en tønne med krane nederst på tønnen.

Tønnen må stå på en benk. I bunnen av tønnen må det være et lag med små einer, og over dette et lag halm, så ikke maltet tetter igjen kranen.

Etter ca 2 timer begynner man å renne fra tønnen og opp i et kar. Man må hele tiden ha kokende einervann til å slå over maltet.

Av ca 50 kg korn skal man få ca 100-120 liter øl når det er ferdigkokt. Når vørterølet er ferdigrent må det kokes godt, opptil flere timer. Ha så i 0,5 kg humle og 3-4 kg kandis til 100-120 liter øl.

Ferdigkokt skal det siles i gjæringstønnen og avkjøles til 36-38 C. Ha så i ølgjær, ca 2,5 dl til 100-120 liter øl. Etter ca 2 døgn er ølet ferdig gjæret og kan helles i dunker eller ballonger. Det går ca 1 uke før ølet er klart og fint. Gjæringstønnen bør stå i et passende varmt rom eller kjeller for å holde på varmen under gjæringsprosessen.

Sitatet er tatt herfra: http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Vossa-øl#axzz3eS9mrRGY
 
Min far har spurt flere ganger om jeg kan lage øl som smaker som i gamle dager.
Han sier det skal smake som om du tygger på hele korn, altså kornsmak.
Smak av brød er også nevnt, men tror ikke det dreier seg om hveteøl.
Hvilken maltsort må prioriteres for å få fram denne smaken og hvilken gjærtype.
Kansje de brukte idun brødgjær fra butikken?
Spørsmålet er hvor i landet din far kom fra, og hvilket år han ønsker å gjenskape. Sannsynligvis kan dette løses, men det er mulig du må lage maltet selv. Det var i hvertfall vanlig i hele Norge, og bidro selvsagt massivt til smaken.
 
Bygutt fra Bergen så Voss og Fusa er vel det Nærmeste. Går ut fra at bryggetradisjonene var mye lik på gårdene på vestlandet?
Har kjøpt
WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale
Norsk gårdsgjær til ølbrygging
Bryggselv sin egen gjærstamme.
Gjæren er hentet fra Muri gård på Stryn hvor gjæren har blitt brukt til gårdsbrygg i generasjoner.
http://overgjaeret.blogspot.no/2015/02/hjemmebrygging-norwegian-farmhouse-ale.html
Har blitt anbefalt fra Petit å bruke
Pale og Munchener malt EBC 15 & 25 hvis jeg vil gi ølet god brødsmak, samt å bruke lite Humle.
 
Sist redigert:
Hvis du skal lage Vossaøl har jeg en oppskrift til deg: http://www.garshol.priv.no/blog/302.html

Den smaken far beskriver kommer sannsynligvis fra selvmaltet bygg, antagelig soltørket. WLP 6788 vil gi en veldig annen smak enn kveik fra Voss gjør. WLP 6788 lager mye svovel, så jeg ville gitt den litt tid til å rydde opp før du tapper om. Eventuelt kan du melde deg på vandregjær-tråden og få kveik fra Voss.
 
Tilbake
Topp