Min første Sur-øl

Har ikke lest meg ekstremt mye opp på surøl. Men har lagt frem et forslag til surøl

25liter
OG: 1.030 - 1.035

Malt
50% Pilsner
50% Hvete

Humle
0,5g Cascade (fra 2013) pr.liter

Gjær
WLP007 som primær (1uke)
WLP655 som sekundær (6-8uker)
(Stikker om til PET flaske før sekundærgjæring)

Diverse
Gjærnæring ved 1min igjen kok.

Mesking
63grader 60min

Koking
90min

Jeg tenkte å tilføye 1kg bringebær 2uker etter stabil FG. Dette skal stå i 1uke. Før flasking.
6gram sukker pr.liter.

Håper på tilbake melding og tips. Er på veldig tynn is med surøl!
 
Sist redigert:
Tror det blir veldig lite igjen til bakteriene/brettanomyces å spise om du mesker på 63c og lar den kjøre med WLP007 i en uke.

Hvis du er ute etter kjapt resultat kan du kanskje tenke på teknikker som f.eks. kettle souring!
 
Har aldri brygget med hvete, men ser for meg at det kan bli litt vanskelig å skylle ut med 50% hvete om man ikke hiver i noe risskall eller no.
 
Jeg ville latt den stå lengre, gjerne opptil et år, om du vil at den skal bli sur. Da kan du tilsette bær etter et halvår eller noe.

Dersom du vil ha den fortere ferdig ville jeg kjørt på med bakterier i primærgjæringen også.

Smak med jevne mellomrom, så tapper du eller tilsetter bær når du synes den er bra. Men prøv å unngå tilgang på oksygen!
 
Cantillon lager knallgod lambic, og de har 65% pilsnermalt og 35% hvetemalt. De mesker i 2 timer og koker i 2 timer.
Cantillon har ikke bær/frukt oppi før de siste 5-6 ukene (da har den stått i minst 1 å fra før). Det er den informasjonen jeg klarte å få med meg når jeg var å besøkte bryggeriet i sommer.

Jeg leser litt på facebookgruppen "Milk The Funk", og der har jeg forstått at det er best å ha en primærgjæring før du tilsetter basseluskene.

Håper dette hjalp deg litt på vei, jeg har selv for første gang (på søndag) brygget en som står å gjærer. Jeg mesket på 65,5 grader i 2 timer og tok en mashout på 78grader i 5 min. Jeg hadde i humlen 75 min av resterende koketid (ibu 15). Jeg tror ikke jeg gidder å stikke om før jeg tilsetter noen basselusker, som er forresten rester av en Cantillonflaske som jeg har satt i en gjærstarter (og den stinker sur eddik :D )
 
Jeg tror ikke jeg gidder å stikke om før jeg tilsetter noen basselusker,

Jar ikke kommet helt i gang med surølbryggingen men jeg har noen planer (en kompis har bestilt en batch med oud bruin som betaling for en jobb han gjør for meg bl.a....). Dette med omstikking har jeg lurt litt på. Hva er vanlig å gjøre? Hvis det skal stå ett års tid på glassballong, er det ikke da litt dumt å ha en gjærkake i bunnen?
 
Hvis du primærgjærer med vanlig gjær, før tilsetting av bakteriekultur, ville jeg stukket om.. Men veit ikke hvor viktig dette er, dessverre..
Du kan ta primærgjæring på vanlig gjæringskar og stikke om til glassballong før du tilsetter resten
 
har sett meg litt rundt og det er nok smart å stikke om før lagring, det er det i forumene jeg har vært innom har snakket om.
 
Et problem ved om stikking er at man kan fjerne noen av bakteriene, jeg er ikke ekspert men min erfaring er at lakto-bakteriene ligger og jobber i sedimentene. Jeg anbefaler å i alle fall ikke ha hastverk når det kommer til sur øl.
synes å ha lest at vin bryggere tilogmed ønsker noe autolyse for å gi kompleksitet eller noe. og at brettanomyces kan spise døde gjær celler har jeg også lest et sted, men det kan jo være en myte det også.

Jeg har latt mine brygg ligge på gjerkaka i ca et og et halvt år og vi finner ingen u-smaker i disse bryggene. de ble stukket om nå for et par uker siden men da for å blandes og tilsette kirsebær. begge karene skal nå få stå ca 6 måneder til før flasking. Da har jeg forhåpentlig vis noe som ligner på en god gueuze og en kriek.

Lykke til og ikke vær redd for å eksperimentere :D
 
Et problem ved om stikking er at man kan fjerne noen av bakteriene, jeg er ikke ekspert men min erfaring er at lakto-bakteriene ligger og jobber i sedimentene. Jeg anbefaler å i alle fall ikke ha hastverk når det kommer til sur øl.
synes å ha lest at vin bryggere tilogmed ønsker noe autolyse for å gi kompleksitet eller noe. og at brettanomyces kan spise døde gjær celler har jeg også lest et sted, men det kan jo være en myte det også.

Jeg har latt mine brygg ligge på gjerkaka i ca et og et halvt år og vi finner ingen u-smaker i disse bryggene. de ble stukket om nå for et par uker siden men da for å blandes og tilsette kirsebær. begge karene skal nå få stå ca 6 måneder til før flasking. Da har jeg forhåpentlig vis noe som ligner på en god gueuze og en kriek.

Lykke til og ikke vær redd for å eksperimentere :D
Fin champagne skal ha autolysesmaker.
 
I en av de nyere sour hour podcastene blir dette diskutert, det vanlige er at man prøver å unngå autolyse men gjesten forteller om en tønne som fikk en stor gjærkake, som ble helt fantastisk. Lambic blir jo også stående på gjær leenge, og jeg kjenner ikke noe autolyse i de geuze jeg har drukket. Så tror dette med at brettannomyces metaboliserer disse uønskede smakene ikke er en myte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
har sett meg litt rundt og det er nok smart å stikke om før lagring, det er det i forumene jeg har vært innom har snakket om.
Jeg har postet et innlegg på facebookgruppa Milk the Funk og spurt om det er riktig at jeg ikke trenger å fjerne gjærkaka, og fikk til svar at det er korrekt. Så nå har jeg satt carboyene ned i kjelleren for 15 mnd med lagring. Jeg har altså ikke stukket om.
 
Et av svarene jeg fikk fra Milk The Funk:

Well, they will matter if you try to make a sour/mixed culture beer besides lambic - the sacc will start to break down, creating different and potentially bad flavors. Brett will clean them up and change them over time, which is considered to be a normal part of a lambic flavor profile. If you were to do an Old Bruin or a Flanders Red- style beer you might consider racking off the yeast cake.
 
Tilbake
Topp