Mitt første ekstraktbrygg

Trenger litt hjelp her.
Jeg hadde tenkt og avansere fra ølsett til ekstraktbrygging (kanskje ikke noe tigersprang, men...).
Jeg ønsker å lage en weize beer, og hadde tenkt å bruke Cooper Wheat Malt Extact fra Vin og Bar sammen med Tettnanger humle.
Har prøvd å legge dette inn i Beercalc, og får noen artige resultater.
Enten får jeg en color/EBC på 25 - 38 (en eller to bokser), eller så blir det svenskeøl, med alkoholprosent på 2,5.
Har prøvd å legge til hvete spray malt, men må ha 1,5 kilo for å få 5%.
Det står EBC 65 på omtalen av boksen, og det er den jeg legger inn i beercalc, er det her jeg gjør feil eller..

Har en mistanke om at jeg gjør noe alvorlig feil her ett sted.

Tror utregningen av farge som står på boksen og hvordan beercalc gjør det er forskjellig, så det går ikke å polotte inn 65EBC som det står på boksen inni kalkulatoren.
Det jeg fant ut stemte mest når jeg brygget med ølsett, var å gange oppgit farge med kg. ekstrakt, for så å dele det på antall liter du skal brygge.
F.eks. hvist du ønsker to bokser på 23l:
65EBC x 3=195EBC

195EBC/23=8,5EBC

Vet ikke om dette er rett metode å regne ut på, men min erfaring med disse settene var dette den metoden jeg fant som gjorde att det ferdige resultatet havnet noenlunde innenfor ølstilene de skulle være.

Mener å huske att jeg som standar brukte 1,5-2kg spraymalt til en boks med flytende maltekstrakt for å havne på en grei styrke.

Hvist jeg var deg, så ville jeg (spandert en øl på meg... Bare måtte :p) brukt maltekstakt nokk til ønsket styrke og ikke bryd meg med utregningen av fargen.
Hvist du kun bruker hvetemalt ekstrakt (spraymalt, flytende ekstrakt eller beggedelser) skal fargen bli bra.

Tilbake
Topp