Mitt første forsøk på hjemmebrygg.

Hei! Har lenge gått med ønske om å brygge øl og har nå bestemt meg for å ta steget ut med en kamerat. Ved første øyekast virket det mer komplisert enn jeg hadde trodd, men jeg er villig til å sette meg inn i hva oppgaven går ut på istedet for å slå meg til ro med et hjemmebryggesett fra Europris. Sitter og knoter litt i Beersmith med en oppskrift jeg har sett for meg. Mash på 10-liters gryte, større dersom jeg får tak i. Skal ende på ca 20 liter.

4.7 kilo Castle Malting Pale Malt
0.75 kilo crystal malt
0.25 kilo peat smoked malt.
85g hallertauer blomst (60m)
30g East Kent Goldings (15m)
15g East Kent Goldings (5m)
1 pk Wyeast Ale Blend (våt)

Beersmith gir meg da en OG på 1,066, FG på 1,017 og IBU på 49,0 og ABV på 6.42%

Ser dette noenlunde på greip ut?

Edit: Måtte redigere litt, hadde satt BeerSmith til extract og da telte ikke spesialmalten med, OG, FG, IBU og ABV ble da feil. Er det lurt å kanskje skippe mesking av 4.7 kilo og gå for ekstraktserstatning med mesking av spesialmalt eller fullblods mesking?

Hei Helge, og velkommen på forumet!

Dette kan nok bli et godt øl, det er da smart å bruke såpass lite peat smoked malt da det kan gi veldig sterk smak.. Det blir nok ikke mulig å meske den mengde med malt i en 10 liters gryte. Jeg anbefaler da heller å få tak i en kjølebag på Clas Ohlson eller lignende for å bruke som mesketank. Hvis du virkelig vil meske med det du har, så anbefaler jeg å meske i to omganger, det vil kanskje gå.

Hei og takk for raskt svar! Er student og det er knapt med penger så jeg prøver å holde investeringene til et minimum, men jeg "må" jo skaffe meg mesketank før eller siden, så kanskje heller før enn siden? Skal ta en prat med bryggekameraten min nå til ukestart så får vi se.

Bruker man en kjølebag (200 kr) og en manifold i bunn (ca 300) så har du en brukbar mesketank :). Jeg tenke å skaffe meg en sånn kjølebag også om litt tid, det er på tide at det brygges her på Bjølsen igjen :).

Forresten, 85 g Hallertauer, er det en ganske svak variant, da det høres ut som ganske så mye humle til et forholdsvis lite brygg?

Det har du nok helt rett i, alpha på Hallertauer stod på et sted som 2.0%, husker ikke hvor jeg leste dette. Burde jo såklart sjekket Beer Smith for specs (alpha på 4.8%, beta på 4.0%) og  og hvordan jeg skal justere deretter. Oppskriften over har vel i overkant for mye korn for 20L? Justerte pale malt ned til 3.7 kilo og hallertauer ned til 50g. Dette gir OG på 52 og FG på 14. IBU på 39.3 og ABV på 5%

Greit, nå begynner jeg snart å bli klar til å legge penger, malt, humle og gjær der munnen er. Det eneste jeg stusser i stor grad på er meskeprosessen. En mesker i 90 minutt på ca 67 grader med 2.5 liter vann pr kg korn.  For 5.7 kg korn blir dette 14.25 liter vann. Deretter skyller en av med vann på 80 grader i en time med samme vannmengde som ferdig brygg skal være, dvs 20 liter. Da ender jo en opp med ferdig vørter til koking på 34.25 liter vann - fordampet vann. Jeg må ha misforstått noe langs veien?

Kornet absorberer en del fukt også som aldri vil havne i stamvørteren. Og så dampes det bort litt under kokingen. Om dette tilsammen er litt over 14 liter våger jeg å betvile. Du kan jo også bare se hvordan det går, og stanse overrisling med varmtvann (78 gr.) litt før du har nok vørter, for så å la vørteren renne ferdig fra mesken.

Aha! Tenkte jo ikke på at en ender opp med en tung bunt mesk etterpå. Nå begynner jeg å klø i fingrene etter å få startet.

Et lite tips i denne loppemarkedtid: Jeg kjøpte en 33-liters aluminiumskjele med lokk på loppis i fjor høst. 150 kroner til musikkorpset og rundt en hundrings til Biltema for kuleventil og gjennomføring. Burde være mulig å snuble over noe tilsvarende på loppis nå fremover også. At jeg nylig har kjøpt meg en 15-gallons kjele i rustfritt stål, med ferdig installert tappekran (kuleventil) og opplegg for termometer er en annen sak. Handlet på Ebay i USA, 200 dollar med frakt innenlands. Hentes under feriereise til sommeren :)) I mellomtiden skal jeg klare meg med den jeg har (pluss en 13-liters suppekjele). Prøvde mitt første ferdige "all-grain" brygg nå i påsken, resultatet var helt strålende for å si det på den måten. Et nydelig, lyst eksportøl basert på

4,5 kg lagermalt
1,5 kg American six-row pale malt
½ kg medium spraymalt

Cluster-humle til bitterhet
Saaz-humle til aroma

Saflager tørrgjær (to poser)

Gjæret i 2+2 uker ved 6-8 ºC.

= 47 halvlitersflasker.

Jeg hadde ikke i mine våteste (!) drømmer forestilt meg at det skulle bli så vellykket, jeg fikk helt bakoversveis av den første testen. Jeg har ikke peiling på alkoholstyrken, men jeg blir halvt svingstang av en halvliter (og jeg veier over 90).

Så, i grunnen, lykke til!

Helge T skrev:
Greit, nå begynner jeg snart å bli klar til å legge penger, malt, humle og gjær der munnen er. Det eneste jeg stusser i stor grad på er meskeprosessen. En mesker i 90 minutt på ca 67 grader med 2.5 liter vann pr kg korn.  For 5.7 kg korn blir dette 14.25 liter vann. Deretter skyller en av med vann på 80 grader i en time med samme vannmengde som ferdig brygg skal være, dvs 20 liter. Da ender jo en opp med ferdig vørter til koking på 34.25 liter vann - fordampet vann. Jeg må ha misforstått noe langs veien?

Mesken inneholder ganske mye vann som du aldri ser igjen. I følge 'Designing great beers', utgjør selve malten 20% av vekten (altså av det du heller ut i do når du er ferdig). Du har imidlertid tatt ut endel 'godsaker' under meskingen (ca60%), slik at den tørre mesken utgjør 40% av det du opprinnelig startet med.
Altså, 40% av 5,7kg er ca 2,28 kg. Dette utgjør 20% av 'søpla'. Da må de resterende 80% være 2,28Kg * 4 = 9,12kg, eller 9,12 liter om du vil.
Du koker også bort 3-4-5 liter på en slik batch, samt at noe blir sittende fast i humlegrøten etter koking, noe blir igjen i bånn inneholdende noe grums du sikkert ikke vil ha, så alt i alt blir det nok bare ca 20 liter igjen. Pussige greier!

I 'Designing great beers' anbefales det å koke opp den mengden med skyllevann som oppskriften sier, og skylle med dette. Ikke mer vann for å få volumet, da får du også noen stoffer med som du ikke vil ha. Det anbefales å avslutte skyllingen når SG er ca 1.010-1.008. Fyll istedet opp med rent vann for å ta høyde for fordampningen. Når dette vannet er dampet bort sitter du igjen med den OG du startet med (og som du har beregnet at du vil ha).

I avvente av noen honorar jeg går og venter no fælt på for å få investert i mesketank har jeg og min bryggekamerat prøvd oss på Muntons Bitter IPA idag. Greit å få kjørt ei tørrtrening, og merket det var mye rutine som må inn. Burde ha et desinfisert kar til å legge desinfisert utstyr i sånn at man ikke legger det på en skitten benk e.l og må desinfisere det igjen. Fikk også funnet ut at komfyren min er kanskje i det svakeste laget. Tok ca en time å få 13 liter vann til å koke i en 20-liters gryte. Den skal være på 2kW. Blir nok investering i induksjonsplate, ettersom det var veldig vanskelig å finne en avbalansert koketemp. Kanskje å få noe vann til koketemp på andre plater er lurt for så å tilsette dette til hovedgryten? Litt nedtur at ekstrakten er forhåndshumlet, men det har vel iallefall senket forventningene mine til kvaliteten nok til at jeg kan lettere overraskes. Brukte ekstra maltekstrakt istedet for sukker og fulgt denne retningslinjen i stor grad: http://org.ntnu.no/lauget/tips.php

Selv prøver jeg å være en glad pessimist. Hvist du heletiden har lave forventninger til ting blir du oftere positivt oversket :ilike:

Vanlige kokeplater har somregel en termostat som hindrer de i å stå på konstant.
Har selv en løs 2kw kokeplate som det ikke er termostat i, dermed står den på full efekt konstant.

Nå er brygget satt til gjæring. Målte en OG på 44, som er helt i tråd med hva det står at kan oppnås. Får håpe vi har vært flittige nok med rengjøringen. Krysser fingrene for at det bobler litt imorgen.

Og boble det gjorde det, har flasket ølet idag og vågde meg til en liten smaksprøve. Imponerende godt faktisk, selv om det ikke akkurat ser innbydende ut enda.

Kjøletåken har ikke noen efekt på smaken.
Hvor lenge har ølet stått siden det ble tappet å satt til lagring?

Bare 2 dager. Jeg ble anbefalt å gjøre det for å vite hva ølen smaker på dette stadiet, og kameraten min ble overrasket over at det allerede er en del kullsyre. Smakte litt på ølen rett før tapping, og da var den allede "musserende" i en viss grad.

Da er jo gjæren fortsat aktiv i brygget, å dermed flyter rundt i ølet å gjør det uklart.
Trenger somregel noen uker kjølig etter att karboneringen er over, før alle partiklene i øllet faller til bunn, å , let blir klart.

Kjøletåke er når ølet er uklart ved lave temperaturer, men klarner når det blir varmere.
Dette kommer av noe proteiner og greier, som jeg egentlig ikke vet så mye om.

Tilbake
Topp