Mjød

Jeg prøvde meg på en mjød for morro skyld og min tante som driver med honning hadde mye hun skulle kaste.
Etter en måned med gjæring og en uke på ettergjæring med humle (saaz), bringebær og vanilje er den ikke helt som forventet.
Mjøden oppleves som en sur og tørr vin.
Laget med 1 kg honning på 4 liter vann, brukt hetvinsgjær. Mjøden er utgjæret nå og er på ca 10%

Noen som har erfaring med mjød og kan gi meg noen tips for å gjøre den litt søtere?
Alle tips mottas med stor takk.  :skitbra:

Lagring over to år er veldig lurt. :) Men om du vil ha den søtere, kan du avslutte gjæringa med svovel (uffda) og søte opp med honning. Jeg lagde mjød, som jo er en "honningvin" den gang jeg bodde i Brandbu og i 1997 startet opp med to bikuber og den gamle skøyteløper Reidar Liaklev som lærer. 120 kg honning! Men da var jeg raus med honningen slik at det gjæret helt ut og hadde restsødme. Husker ikke hvilken gjær. Karbonerte ikke den gang, men det hørtes spennende ut slik det sto i linken.

I sommer satte jeg mjød. Jeg brukte 200g ingefær(kokt opp i litt vann), vanlig honning, 4500g på 20 liter. Det gav OG på 1.070 og FG etter 5 uker på 0.996, gjæret med Safale US-05. Den ble brygget uten koking e.l. Ved flasking smakte mjøden masse honning, litt ingefær, men også ganske surt. Den minnet i grunn om en dårlig hvitvin med honningsmak. Etter 5 uker ble den karbonert på flasker og er enda ikke prøvesmakt. Etter å ha trålet trådene på forumet slår jeg meg til ro med at usmakene kan forsvinne med lagring og planlegger å prøve en flaske til jul. Da har den fått 4 mnd lagring og er enda "ung" men håper at den syrligheten har svekket seg i forhold til honning og ingefærsmaken. Jeg kan tilføye at det også luktet rimelig stramt, men at den hadde god honningaroma selv om det liktet surt.
Foreløpig satser jeg på å ha ungått "infeksjonstrollet" og at det er RDWHAHB som gjelder enda noen måneder. Dersom den må lagres så lenge som 2 år synes jeg det er helt topp i grunn, da blir det mer RDWHAHB!

Jeg opplevde også at min mjød ble sur etter å ha tilsatt jordbær og bringebær i gjæringskaret. Før jeg flasket det tilsatte jeg laktose, det funket veldig bra men opplevde i samme slengen at mye av de gode smakene forsvant. Skal nå la den stå så får vi se hvordan den utvikler seg videre, men altså vil du ha den søtere kan du fint bruke laktose.

har laget mjød 2 ganger.
den første ble som en litt tørr hvitvin, men ganske god.(skal sies at jeg liker tørre/sure smaker)
den andre ble laget på lynghonning, den smaken dominerer. fukten som ble brukt var bjørnebær, kjenner kansje litt av den(minimalt).
brukte nottingham begge gangene

Vanilje låter som om det kræsjer litt med den øvrige smakskarakteren mjød som regel har, i alle fall i mine ører. Et annet problem er hetvinsgjæren, som etter min mening setter en ganske kjip bismak på alt den er borti, og burde unngås av alle. De beste mjødene jeg har laget har enten vært laget med ølgjær eller ville gjærstammer.
En sak med mjød er at det krever mye honning, og hvilken honning du bruker - akkurat som med maltsammensetning - har mye å si for sluttproduktet: Mjød satt på argentinsk blomsterhonning vil smake helt annerledes enn om man bruker norsk lynghonning, f. eks. Et kompromiss kan være å bruke gode adjunkter, eller gjære mjøden i to ledd - hvor den mest enkle og anonyme honningen brukes først, mens dyrere og mer markante slag brukes i ettersøtingen. Kan også anbefale å karamellisere en del av honningen, det gir en fin farge og en karakteristisk, fyldig smak.

Snertir skrev:
Vanilje låter som om det kræsjer litt med den øvrige smakskarakteren mjød som regel har, i alle fall i mine ører.

Mjød er så mangt:
http://www.moonlightmeadery.com/content/our-meads

Gahr skrev:
Snertir skrev:
Et kompromiss kan være å bruke gode adjunkter [...]

Et par gode lektorer må vel i så fall anses som ideelt?;)

Nå forstår jeg endelig hva som foregår på Gundestrup-kjelen!  ;)
gundestrup-200.jpg

Smakte mjød på vikingarden borg i lofoten for noen år siden,smaken var veldig søt men go. Hadde vi fått til mjød av denne smaks varianten så hadde eg blitt fornøyd.
Mjødurt,honning,vann og en gjær som stopper på 8-10 prosent tenke eg er alt som skal til.Den bør vel bli søt med smak av sommer honning,vil tror at lynghonning setter formye smak i mjøden. Eg og min bryggekompis har planer om å brygge mjød i nær fremtid så det skal bli spennende å se om vi får det tildet sies blandt birøktere: når det går gjær i honningen så kan vi jo bare lage mjød eller bake kaker og brød.

Tilbake
Topp