Mjød

cjohansen

Norbrygg-medlem
Har honning, og "dry mead" gjær, og tenker å gjøre mjød av det. Planen er å blande vann og honning til OG på ca 1.100. Deretter tilsette gjærnæring og oksygenere (med malingsblander, er det jeg har). Deretter tilsette gjærnæring de nærmeste par-tre dagene.

Spørsmål: trenger jeg å koke vannet først for å redusere faren for infeksjon, eller et vannet i springen rent nok til at det holder å varme det nok opp til å røre ut honninga?

Vannet i springen skal være "reint" nok men ville heller kokt vanne for å være litt sikrere. Tar jo litt ekstra tid. Men bedre en ødelagt mjød. Honning har vel en antiseptisk egenskap så hjelper sikkert på detogså

Mjødeksperter vil er kanskje uenige når det gjelder koking eller ei, men det er faktisk ikke nødvendig. Utfordringen er å være totalt nazi med hygienen underveis. Er vannet rent - som norsk springvann normalt er - så tar honningen i seg selv og gjæringsprosessen seg av kverkingen av de bakteriene man ikke vil ha. Når det er sagt, er jeg ikke helt sikker på om jeg vil risikere å kaste bort flere kilo med dyr honning.

Tilbake
Topp