Modifisering av REX-Cx00 PID for SSR styring

HansV

Jeg regner med at jeg ikke er den eneste her som har kjøpt REX-C100 eller tilsvarende billige PID kontroller på ebay og oppdaget at de ikke har utgang for å drive SSR halvlederrele. Fortvil ikke, det er enkelt å modifisere de for alle som har en loddebolt i huset.
SSR releene drives normalt av 3-32V DC spenning. Inne i REX PIDen sitter det gjerne releer på utgangene. Det kan enten være ett vekslende rele for modellene med en utgang eller to sluttende releer hvis det er en regulator som kan både varme og kjøle. I tillegg har de ett rele for alarmutgang. Disse releene styres med ett 12V DC signal som er perfekt til SSR styring. Det eneste som trengs å gjøres er å lodde bort utgangsreleet og koble to kobbertråder mellom hjørnene på releet slik at styresignalet går ut til kontakten. Dette signalet kan da kobles rett på SSR releet.
For den som ikke har lyst til å lodde ut releet er det også mulig å lodde ledninger fra relespolen og til to utganger som ikke er i bruk eller bare trekke de ut gjennom ett hull bak.
Bilde viser en REX-C900 PID med en releutgang hvor jeg har loddet bort releet og koblet mellom inngang og utgang. Da ble SSR minus utgang 5 og SSR pluss utgang 6. Regner med at det er mulig å gjøre det samme på de andre modellene også. Skal sjekke på C-100 PIDen jeg har liggende og evt. poste flere bilder.
Nå kan jeg styre SSR'en direkte og kan jeg kjøre laveste periodetid på 1 sekund uten hysterisk klapring i releet:) Har også fått endret innstillingene så det virker med PT-100 sensor og økt alarm og reguleringsområde så jeg kan regulere mellom 0-100 grader med en desimal oppløsning.

REX SSR mod.jpg

REX SSR kobling.jpg

Det finnes en del på nette om hvordan enstillingene endres. Litt av problemet er at alle PIDene ikke er like så det må endres på ulike måter.
Jeg gjørde i hvertfall følgende:
- Satte LCK parameteret (det siste) til 1000. Dette låser opp alle innstillingene. Noen PIDer må settes annerledes.
- Holdt inne "SET" og "<" knappene samtidig i noen sekunder
- Kom inn i første parametermeny og trykket SET til SL1 parameteret dukket opp
- Satte SL1 til 1100 (som er PT-100 på min PID, men dette kan variere)
- Holdt inne "SET" og "<" knappene samtidig igjen i noen sekunder for å komme tilbake til de vanlige instillingene

Manual her: http://sion.rs/download/temperature/ManualREX-C100.pdf

Sist redigert:
Jeg kjøpte en REX-C100 med ssr og kjøleribbe i en pakke. Mener du at jeg ikke kan bruke ssr på denne PIDen uten ombygging?

Hvis du har kjøpt en slik pakke har du sikkert fått en PID med utgang for SSR.
Ellers finnet disse PID regulatorene i utallige versjoner med ulik innspenning, rele/SSR utgang (er) og mange andre opsjoner. Så det er viktig å passe på å bestille rett hvis en kjøper PIDen for seg. For min del hadde jeg i utgangpunktet planlagt å bruke releutgangen, men nå fikk jeg behov for å styre ett SSR.

Ser nå at det på esken står : output ssr, så da har jeg fått riktig. Må bare få kjøpt kabel og få "aviation pluggene" til sensor så blir det mekking av pid styring til BB30 :)

gammel tråd. men jeg spør igjenn jeg :D jeg gikk jo selvsagt til innkjøp av 3 stk (slik att jeg kan bytte når dei går i stykker)
på min pid så står det OUTPUT: RELAY. er jeg safe no?

Hvis det står OUTPUT:RELAY har ut releutgang med en mekanisk bryter slik som min hadde før jeg bygget den om. Den kan ikke styre en standard SSR modul, men kobles direkte til mindre varmeelementer. Så om du har riktig utgang er helt avhegig av hva du skal bruke den til.

tenkte å bruke det i HERMS, tenkte jo ikke på dette her før jeg ved en tilfeldighet kom over denne posten, damn, jeg trodde det var bankers når en kjøpte ett komplett sett :S

Hva slags komplett sett har du kjøpt? PID og SSR? Det finnes SSR for for 230V styring også, ellers er det mulig å koble 12V på releet. Men skal du bruke en PID til HERMS oppsett vil det bli mye releklapring når det slår ser inn og ut hurtig. Det vil også redusere levetiden til releet.
Så du bør enten bygge om PIDen du har slik jeg har gjort eller kjøpe en ny med riktig utgangssignal for SSR for å få en god løsning.

Pussig å selge dette som ett sett, de kan jo ikke kobles sammen hvis du ikke har en ekstra 12v strømforsyning.
Hvis du føler deg kompetent nok til å lodde er nok det den beste løsningen. Så har du jo ett par ekstra som du kan ødelegge:)

Tilbake
Topp