Modning av øl?

Som overskrifte sier, hvordan modner man øl raskest?
Etter det er ferdig gjæret og fylt over på flasker og fat, tillsatt Co2, eller karbonert naturlig.
Modner da øl raskere i romtempratur en feks i kjøleskapet på 4-6*c, eller er det kun tiden som spiller inn her?
Er det spesielle tempraturer som er annbefalt til modning av øl?
Vet at øl holder seg lengere i lavere tempraturer, men dette er ikke spørsmålet.

Modning av øl kan være så mangt. Oksidering av ølet går raskere jo høyere temp det er snakk om, mens utfelling av mikropartikler (gjræ/polyfenoler osv.) gjerne går raskere hvis det er kjølig.

Det viktigste for å få ølet raskt modent er vel egentlig det som skjer FØR selve modningen, med andre ord i gjæringsprosessen. Hvis man gjærer ølet på mest mulig idéell måte, vil det være drikkbart langt raskere enn om man ikke er så nøye.

Hva som er passende temperatur vil kunne avhenge av øltype. Sterke øl som krever lang lagring kan stå ved høyere temp enn lyse og lette lagerøl. En barley wine hvor man ønsker en viss oksidering og esterifisering av alkoholer vil slik sett kanskje "trives" godt i kjellertemperatur, mens en klassisk pilsner hvor målet først og fremst er utfelling av polyfenoler for å gi et rent øl, vil trenge kald lagring. Tiden vil også variere etter hva du ønsker å oppnå.

Kanskje ikke svaret du var ute etter, men ting avhenger av flere faktorer her...

Kanskje ikke helt svaret jeg var ute etter nei.
Følgende øl står til modning v4grader, en ipa, pa og lager på 1bar co2, kan sikkert kobles fra nå..

Ipa Og:1070 Fg: 1016
Ipa Og:1050 Fg: 1016
Pa. Og:1046 Fg: 1012
Lys lager Og 1050 Fg: 1014

Annbefalinger på dette ølet for raskest mulig modning, pa har stått 5 uker i kjøla og smaker gull..:)

Men poenget mitt var at "modning" vil si forskjellige ting for forskjellige øl, derfor er det ikke mulig å gi et entydig svar. Noen øl trenger lavere temperatur enn andre for å modne raskest mulig på den måten de bør.

Forøvrig: Hvis pale ale og IPA har blitt gjæret på skikkelig vis, trenger de ikke nødvendigvis noen særlig modningstid i det hele tatt. Humlen er mest fremtredende når ølet er ferskt. Den beste IPA-en jeg har smakt var en Nøgne Ø IPA som akkurat hadde blitt tatt ut av varmerommet etter endt karbonering (tre dager etter tapping på flasker) og kjølt ned til serveringstemperatur. En UTROLIG frisk aroma.

Edit: Hvis det har stått i fem uker og smaker gull er det lagret lenge nok allerede. ;)

Gahr skrev:
Nøgne Ø IPA som akkurat hadde blitt tatt ut av varmerommet etter endt karbonering (tre dager etter tapping på flasker)

Hva slags temp er det på varmerommet til Nøgne Ø når det holder med 3 dager? 30 °C?

Tror de bruker ca. 25 °C.

Edit: Nå har de vel forøvrig begynt med kunstig karbonering.

Gahr skrev:
Tror de bruker ca. 25 °C.

Edit: Nå har de vel forøvrig begynt med kunstig karbonering.

Men er det ikke slik at mesteparten av CO2 er kunstig tilført i ølene, men at de i tillegg har de en 'liten mengde' sukkerrest for naturlig karbonering i flasken?

Usikker. Tror ikke de tilsetter sukker lenger, men de filtrerer heller ikke ølet, så det er fortsatt gjærrester i det.

Det avhenger kanskje av gjærtype også? wlp007 er ekstremt rask, og det forundrer meg ikke at den er i stand til å være ferdig med kullsyreproduksjon etter 3 dager på 25 grader, om det var den gjæren de brukte på nøgne ø sin ipa.

Brygget selv en ipa med wlp007, den var ferdig gjæret på 48 timer på 19 grader på OG 1070 med pitching-mengde ifht mrmalty. Etter 4 dager testet jeg den første flasken (1 uke etter at den ble brygget), drikkeklar uten tvil  :biersmile:

Har man hastverk så kan man i hvertfall brygge en kongelig ipa som er drikkeklar på 1 uke fra flaske så lenge man behandler gjæren pent :)

Tilbake
Topp