Modning vs lagring

Trenger bare å få litt klarhet her.
Har lest på endel oppskrifter nå hvor følgende kan stå:

Gjæring/primærgjæring21 dagerved 8-10 grader
Modning/sekundærgjæring7 dager ved 2 grader
Lagring 14 dager ved 2 grader

Dersom man primer på corneliusfat og lagrer på corneliusfat, hva er da forskjellen på modning og lagring på eksemplet over? Har jeg missforstått noe?

Sekundærgjæring består i at man tapper ølet over fra primærgjæringskaret til et nytt gjærkar for at ølet skal fjernes fra bunnfallet og få kalre ytterligere. Det gjøres også ofte i forbindelse med tørrhumling. dette foregår altså unten at beholderen ølet står i er under trykk. Dette steget er stort sett helt unødvendig (kanskje med unntak av ved tørrhumling, men også der er det gode argumenter for å hoppe over omstikking til nytt kar), og innebærer egentlig bare en ekstra infeksjons- og oksideringsrisiko.

Skal begynne med å lage en pils med denne oppskriften og påfølgende spørsmål:

25 Liter vann
200 g caramalt ( spesialmalt)
3 kg ekstra lys spraymalt
OG 1049
Hel humle:
Saaz 5,1% 40 g 60 min
Saaz 5,1 % 10 g 15 min
Saaz 5,1 % 15 g 5 min
Irish Moss ca 10-15 g 15 min
Ferdig vørter ca 23 L
IBU: 26
EBC: 9
4,8% alc
FG: 1012

Gjær: 23 g Saflager S-23 (rehydrert) pitchet på 12-13 *C
gjæringstemp i øleskapet  8-10*C (venter på UT 200)

-Hvor lenge bør den stå og primærgjære?

- Kan jeg flaske etter jeg har primærgjæret?  Eller skal den stikkes om i et annet gjærkar for lagring, for så og tappen den over i primekaret med sukker i for så og flaske det?

Jeg brukte tilsvarende gjær på min Cascade-lager.

Jeg gjæret denne i 3 uker fra 1.050 til 1.010. Temperaturen var 10-15 grader. Regn med litt fruktig smak fra denne gjæren.

Jeg flasket brygget, karbonerte iht norm med sukkerlake, og lot de stå 1 uke til karbonering i romtemperatur. Nå står de og "lagrer seg" på 10-15 grader igjen.

De er forresten allerede krystallklare. Denne gjæren har alltid klarnet bra for meg.

Når det gjelder pils/lager kan man gjøre det på følgende måte?

1. Primærgjære i 8-10 °C i 3 uker.
2. Tappe ølet over til omstiikkingskaret med sukkerlake, for så og flaske ølet.
3. Karbonere pils/lager i ca 20 °C i 2 uker.
4. Sette ølet til lagring på 4-5 °C i 3-4 uker (evt lenger) før en smaker på de.

Er det egentlig noe mer enn dette, en trenger å gjøre når det gjelder pils/ lager øl?

Noe jeg trenger å forandre på? Det står ikke så mye om dette i boken moderne hjemmebrygging eller i John Palmers bok How to brew

Jeg har også vært forvirret når det gjelder sekundærgjæring og lagring. Men etter å ha lest bøkene How to brew og New brewing lager, tror jeg at amerikanerne gjærer 5-8 dager på en 6gallon carboy så  stikker de  om og sekundergjærer 2-3 uker, samt  lagrer 4-6 uker (uten omstikking)  på en 5 gallon caboy. Jeg har funnet meg min egen metode, jeg gjærer 6-8 dager på 10C så en diacetyl rest på 13-15 C. i to dager. Deretter senker jeg temperaturen ned mot lagrings temp 1C per døgn. Total tid på gjæren blir da 3-4 uker.
Jeg stikker om til cornelius fat for lagring i 4-6 uker ved 1C. Dette har fungert bra for meg hitti. Flasking av lager har jeg ingen erfaring med , men jeg tror den bør lagres ferdig før den utsettes for høye temperaturer.

Nei, jeg har ikke blitt klok på dette ang lager øl jeg heller.:) Men bør temperaturen senkes gradvis eller kan man bare justere ned tempen direkte på UT 200`en?

Prøver meg på et oppfølgingsspørsmål i denne gamle tråden.

I oppskriften helt neders i tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1083.0.html
står det at man skal først primærgjære i 14 dager for så å sekundærgjære i en uke på en lav temperatur.
Brygget det er snakk om er en klone av Little Creatures Pale Ale (en australsk American Pale Ale).

Hva vil konsekvensen være hvis man ikke gjennomfører en sekundærgjæring på en lav temperatur i det hele tatt, evt. sekundærgjærer ved samme temperatur som primærgjæringen?

Tilbake
Topp