Moktoberfest bitter

Herlighet noen ganger er man bare lucky. Eller så har man bare gjort de rette feilene!
Denne ble god... Det var sånn at jeg måtte sitte meg ned i gentlemann positur med smokingen på.
Jeg lager sånn 50/50 egne oppskrifter eller andre kjent oppskrifter.
Denne var en intuisjonsoppskrift, egentlig en Moktoberfest men humlen gjør det til mer en vanlig Pale Ale.
En kompis kom farende med en Bryggselv oppskrift for en tid tilbake på en Engelsk Bitter med mye 150EBC Krystallmalt fra Thomas Fawcett og Safale S-04 gjær (samme familie som WPL-007 Dry English Ale), synes denne var god. S-04 er en skikkelig psykopat gjær, nesten som kveik, høres ut som ett tredobbelt miltralijøse reir i kjelleren og gjerne ferdig på 4 dager. Flokkulerer så gjærkaken må spas ut selv med 1 1/2" butterfly dump ventil!

Så eg brukte denne (Oktoberfest) malt basisen til 50l
5 kg Pale Malt
3 kg Munich 1 18 EBC
3 kg Vienna
1 kg Krystallmalt 150 EBC Thomas Fawcett
5 pk. S-04
Mesket på 66grader i 60 min. kontinuerlig skylling med 87% eff. så andre må gjerne øke malt prosenten ved lavere eff. Ferdig med 5.8% alc. Farge 23 EBC
Southern Cross 25gr, Perle 20gr, Cenntennial 15gr bitterhumle til 25 IBU
Senhumle ble Cascade og Cenntennial i like deler
2x20 gr på 10min og
2x15gr på 2 min totalt 29 IBU
Gjæret i 8 dager, utgjæring bare 73% men dette var første generasjon gjær ! Var ferdig etter 5 dager, lot stå litt til. Gjæret på 18 grader, økte til 20 etter 4 dager. Alt gikk greit.
2 dager cold crash på 3 grader (så lavt jeg får det), overført til fat på dag 10.
Klar ved første prøve-tapping på dag 11! Klareste øl jeg har hatt noensinne 1 dager etter overføring til fat.
Litt søt som en Bitter, men litt mer zestzzzz i humlen, ikke så mye som Pale Ale men mer enn en Bitter.
Rund, småsøt fin maltrikdom med akkurat passe humle for å balansere, det var nære på flere ganger at jeg siklet på smokingen, første kvelden.
Bitterhumlen ble slik den var p.g.a. rester, funker sikkert like greit med bare Magnum eller en annen foretrukket bitterhumle.
Skål....
 
Tilbake
Topp