Mørkt øl

Jeg og min makker kunne tenkt oss å prøve å brygge en litt mørk øl. Vi er i startgropa innen brygging enda, så trenger litt tips om en oppskrift/ølsett på noe mørkt øl med lavere OG enn 1060 pga at jeg har blitt anbefalt å tilføre reint oksygen ved høyere OG enn det. Og vi har ikke skaffet oss oksygenutstyr enda. Har også vært en fordel om det er overgjæret, da jeg tenkte å sette en lucky jack i samme gjæringsskap. Har et annet skap beregnet til undergjæret, men det er for tiden fullt :) Vi er ikke så fan av øl med sjokoladesmak, men ellers så er alt interessant. Så hvis noen har noe gode erfaringer med et slikt øl, hadde det vært fint med et tips eller to :)
 
Sist redigert:
Finnes mange mørke øl å velge blant. Porter eller stout er jo ganske mørke. Ellers så har man jo bayer, og skotsk 80 shilling som er noe lysere.
 
Prøv dæ på æn porter Håvard, lætt å brygg, og godt øl som kainn lagres læng!!!!

Får prøve det :) Er ikke så glad i mørkt øl selv, men makkern har litt trua på det. Og ingenting skal være uprøvd, så blir spennende å se om vi kanskje finner noe mørkt som jeg også liker. Smakte litt forskjellig på Microbryggeriet i Trondheim, men syntes ikke noen av de jeg prøvde traff meg skikkelig.
 
Viss du ikkje likar mørkt øl, er det kanskje verd å smake på 7 Fjell Vinter, som #kjjeetil anbefalte. Ikkje heilt typisk mørkt øl, tykkjer eg. Meir smakshumle enn vanleg, og difor ein del fellestrekk med IPA. Likar du IPA? Viss du nevner kva øl du likar, eller kva du ikkje likar med mørkt øl, er det lettare å få treffsikre tips.
 
Det er nok det beste! Får ta en "polferd" når jeg kommer hjem fra nordsjøen :) Jeg liker mange varianter av pils, pale ale, ipa har jeg ikke smakt så mye, men er ikke så gla i øl når det begynner å bli veldig mange rare smaker av det, frukt og sjokolade og mye rart jeg smakte i england. Må smake øl! :) Og det er jo mye interessant og selvfølgelig veldig mye jeg ikke har smakt. Bare etter jeg startet å brygge har jeg jo fått opp øynene og prøvd mye forskjellig, men vil fortsatt være nysgjerrig å prøve så mye som mulig :)
 
Ikke meningen om å kuppe tråden til TS, kanskje en oppskrift for dere også?

Hva tror dere om denne, blir det mye kaffe og sjokoladesmak? Er selv ikke glad i kaffesmak og bitre mørke øl. Kan dette være evt en fin måte å utvide horisonten mot noe mer mørke øl?

23 liter, ABV 5,1%, 60 IBU og 56 EBC.

Malttype Mengde
Palemalt 5, 5 kg
Carafa Special III-malt 170 g
Sjokolademalt 225


Apollo 19, 5% 30 9 44, 0 Ved kokestart
Citra 13, 8% 30 9 16, 0 Siste 10 min. Av koking
Amarillo 5% 45 9 0, 0 Ved kokeslutt
Citra 13, 8% 45 9 0, 0 Ved kokeslutt

Gjær ringwood




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp