Mørtelvisp

Hvor kjøpe mørtelvisp i rustfritt stål? Føler det blir bedre enn malt visp i ett eller annet materiale fra Biltema eller lignende.
Mvh Brede
 
En visp skader lett gjæringskar i plast når du kommer borti sideveggene. Ville vurdert ren oksygen da visp ikke gir nok O2 for sterkere brygg uansett.
 
Hvor kjøpe mørtelvisp i rustfritt stål? Føler det blir bedre enn malt visp i ett eller annet materiale fra Biltema eller lignende.
Mvh Brede

Enig med @RETBergen. Jeg har dårlige erfaringer med det utstyret; du riper opp et gjæringskar på et øyeblikk, og du får dessuten en helt uhåndterlig mengde skum. Invester i utstyr til rein oksygen-tilførsel hvis økonomien tillater det - hvis du ikke brygger med bare tørrgjær, da. I så fall trenger du ikke bekymre deg så mye om oksygenet.
 
Hei
Men en visp er kjekk å bruke under kjøling, for å blande vørteren før måling av OG og lignende, ikkje berre oksygen.
Mvh Brede
 
Ikke alle er like glade i å røre inn oksygen ved nedkjøling.
Et skohorn (i forkrommet stål fra BT) holder det til å få litt bevegelse i vørteren.
 
Vørteren er helt homogen etter kok mtp statifisering av sukker"lag". Dette har jeg testet flere ganger, selv etter opptil ca fire timer uten bevegelse i vørteren før tapping så er det bare å ta en prøve når/hvor som helst.

Eneste gangen man får stratifisering, såvidt jeg vet, er hvis man skyller, og den totale mengden vørter ikke er blandet ut før måling.

Etter koking er den etter min erfaring helt homogen resten av veien.
 
Har brukt malt mørtelvisp i de årene vi har holdt på og gjæringen har stort sett gått fint. Men det er en risiko for å komme borti karet så en må være fokusert når en rører.

Men O2 utstyr står vel på ønskelista ja :)
 
Vørteren er helt homogen etter kok mtp statifisering av sukker"lag". Dette har jeg testet flere ganger, selv etter opptil ca fire timer uten bevegelse i vørteren før tapping så er det bare å ta en prøve når/hvor som helst.

Eneste gangen man får stratifisering, såvidt jeg vet, er hvis man skyller, og den totale mengden vørter ikke er blandet ut før måling.

Etter koking er den etter min erfaring helt homogen resten av veien.

Jeg driver jo med batch sparging, og det skal ikke mye til for å få blandet de to delene av vørteren før måling av SG før kok. Antakelig er røring ikke nødvendig da heller - men jeg tar da noen tak med meskespaden for sikkerhets skyld. Å røre etter kok er helt meningsløst.
 
Nei batch er vel egentlig ikke noe stress ifht kontinuerlig. Men det er iallefall eneste erfaringen jeg har opplevd at det skjer, under skyllingen. Jeg har da egentlig nesten bare skylt kontiniuerlig, da jeg drev med skylling.
 
Tilbake
Topp