Mulig mislykket brygg

Eirik Søberg

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg forsøker meg nå på min første pils etter å ha fått til (tror jeg) en IPA, NEIPA og 2 stout. Brygget en Urq Pils (allgrainsett fra Strømmen Hjemmebrygg) på søndag. Etter at brygget har stått i gjæringsskapet i ca 3 døgn er jeg litt bekymra for at gjæringa ikke kommer i gang. Har ikke sett bevegelse i gjærlåsen, gravitymåling etter 3 døgn viser svært lite (om noen) endring, lite skum på toppen og det ser ut til at det har lagt seg en del ned på bunnen av gjæringskaret. Legger ved et bilde som viser dette.

Det er kanskje relevant å nevne at jeg under bryggingen endte på en høy OG på 1059, mens det skulle vært 1049. Ut fra temperaturmålingene jeg gjorde under meskingen så lå jeg omtrent på den oppgitte mesketemperaturen, men det kan kanskje ha vært litt varierende temperatur i bryggemaskinen. Jeg vet ikke ellers hva som skulle tilsi en såpass høy OG.

Gjæren som er brukt er to poser Mangrove Jacks M76 tørrgjær. I følge oppskriften skulle vørteren kjøles ned til 8-12 grader. Jeg målte 11,6 før jeg pumpet over i gjæringskaret og tilsatte gjær uten å tilsette oksygen eller rehydrere. Det jeg leser på hjemmesiden om gjæren er at den skal strøs rett på vørteren og at man får best resultat mellom 08 og 14 grader. Gjæringsskapet var satt på 10 grader.

Bør jeg smøre meg med tålmodighet, gjøre noen grep (f.eks. skaffe ny gjær og hive oppi) eller er det sjanseløst når jeg har fått en gravity som er såpass mye høyere enn jeg skulle hatt?

Her er maltsammensetningen jeg brukte:
4.2 kg (81.6%) — Pilsnermalt — Korn — 3 EBC
700 g(13.6%) — Viennamalt — Korn — 6 EBC
250 g (4.9%) — Carapils — Korn — 5 EBC
20251014_184615.jpg

Jeg ville økt temperaturen til (minst)14 grader og rista dunken godt.
2 pakker tørrgjær rett i dunken på 10-11 grader høres lite ut. Øker du temperaturen hjelper det gjæren.

Bør jeg smøre meg med tålmodighet, gjøre noen grep (f.eks. skaffe ny gjær og hive oppi) eller er det sjanseløst når jeg har fått en gravity som er såpass mye høyere enn jeg skulle hatt?
Syns det ser ut som at du har hatt aktivitet i bøtta der, vertfall er det gjær i bøtta over sedimentene nederst. Har du tatt ut en prøve og målt hvilken SG du har i ølet ditt nå?

Ja. Ser ut som den ligger på 1.056-1.058 så minimalt med endring slik jeg kan se.
Rart, så du om det var noe best før dato på gjærpakkene? Jeg tror det er liv i bøtta, gitt fargen på laget over sedimentene så der det ut som frisk gjær. Øke temperaturen litt til 13-14 grader skader ikke i det hele tatt. Det er ikke sånn at det nødvendigvis blir reinere smak av å gjære på lavere temperatur. Hvis man stresser gjæra om det er i ene eller andre enden av temperaturskalaen så skaper det usmaker eller uønsket resultat. Googler, og finner reddit tråder hvor folk har hatt to døgn lagfase før gjæringa starter. At det har droppa noen poeng betyr jo at noe har starta på jobben.

Rart, så du om det var noe best før dato på gjærpakkene? Jeg tror det er liv i bøtta, gitt fargen på laget over sedimentene så der det ut som frisk gjær. Øke temperaturen litt til 13-14 grader skader ikke i det hele tatt. Det er ikke sånn at det nødvendigvis blir reinere smak av å gjære på lavere temperatur. Hvis man stresser gjæra om det er i ene eller andre enden av temperaturskalaen så skaper det usmaker eller uønsket resultat. Googler, og finner reddit tråder hvor folk har hatt to døgn lagfase før gjæringa starter. At det har droppa noen poeng betyr jo at noe har starta på jobben.
Takk for svar. Ja, jeg sjekket datoen på pakkene og det var lenge til utløpsdato. Ihvertfall ikke før sommeren 2026 så vidt jeg husker. Har økt temperaturen til 14 grader nå. Venter til vørteren nærmer seg den temperaturen så rister jeg gjæringskaret og håper det går seg til.

Takk for svar. Ja, jeg sjekket datoen på pakkene og det var lenge til utløpsdato. Ihvertfall ikke før sommeren 2026 så vidt jeg husker. Har økt temperaturen til 14 grader nå. Venter til vørteren nærmer seg den temperaturen så rister jeg gjæringskaret og håper det går seg til.
Tror nok det skal gå fint uten risting, den gjæren du har tilsatt nå har ikke behov for oksygen, og den vil gyve løs på gjærbart innhold dersom den er frisk til det - både med og uten agitering av innholdet i bøtta.

Tilbake
Topp