Muntons medium maltekstrakt i en Mild

Hei!
Kanskje denne heller skal stå under oppskrifter? Skitt au... Jeg prøver her.

Jeg hadde tenkt å kjøre en testbrygging av Mild, og bestemte meg for å ta utgangspunkt i ekstrakt første gangen for en flying start (julestria etc...). Skal ta utgangspunkt i oppskriften fra Zainasheff/Palmer - Brewing classic styles (s. 145-147), med følgende ingredienser:

2,26 kg English Pale Ale maltekstrakt
227 g Crystal (60 L)
170 g Crystal (120 L)
113 g Pale Chocolate Malt (200 L)
57 g Black Patent

Så klarte jeg, uvisst av hvilken grunn, å bestille Muntons medium maltekstrakt, men burde vel kanskje bestilt lys... Kan det være et bra triks å sløyfe hele eller deler av crystalmalten her, og bare ta med sjokolade og svartmalt?

Boksen (1,8 kg (jeg nedskalerer den opprinnelige oppskriften)) oppgir farge til å være 27-33 ebc. Regner med at det er stort sett pale og crystal i den...
 
Muntons lys maltekstrakt er visstnok basert på lagermalt, så det kan godt være at medium gir bedre resultat. Den er iallfall av pale ale malt, men også litt crystal. Ingen vet hvor mye, men du om du later som om det tilsvarer halve eller hele mengden av Crystal 60L i Zainasheffs oppskrift, er du neppe fryktelig langt unna. Jeg ville ikke kuttet noe fra den mørke krystallmalten, siden den gir en viktig del av smaken.
 
Takk for råd!

Jeg kan ellers ikke huske å ha sett ren pale maltekstrakt for salg i norske butikker. Virker som det meste av lys maltekstrakt er lager. Noen som vet hvor man kan få kjøpt det, uten å bestille fra utlandet?
 
Tilbake
Topp