Mye bunnfall i gjæringskaret med en gang?

Hei! Etter en lang kveld og natt med brygging og vasking har jeg endelig fått vørteren på gjæringsdunken. Men etter en times tid oppdaget jeg at der er mye sediment i gjæringskaret. Det ble totalt 25 liter, men der er et klart skille på rundt 7 litersmerket, der det under ser ut som grått sediment mens det over er mørk vørter (?). Når jeg tappet fra Beer Brewen lot jeg det være igjen en liter eller to med bunnslam, men der må tydligvis ha vært en enorm mengde. Er dette krise? Er dette normalt? Hva gjør jeg?

Kan ikke se noe men det høres helt normalt ut. Det vil først pakke seg bedre, så tar gjæren og mikser det igjen før den roer seg og det begynner å pakke seg på ny.

Hva du gjør videre er å følge med at det har startet for så å følge med temperaturen de første dagene.
En øvelse som heter tolmodighet er også nyttig nå i oppstartfasen :)

Hei! Etter en lang kveld og natt med brygging og vasking har jeg endelig fått vørteren på gjæringsdunken. Men etter en times tid oppdaget jeg at der er mye sediment i gjæringskaret. Det ble totalt 25 liter, men der er et klart skille på rundt 7 litersmerket, der det under ser ut som grått sediment mens det over er mørk vørter (?). Når jeg tappet fra Beer Brewen lot jeg det være igjen en liter eller to med bunnslam, men der må tydligvis ha vært en enorm mengde. Er dette krise? Er dette normalt? Hva gjør jeg?
Kjenner igjen følelsen fra mitt første brygg, som kun er to måneder bak i tid. Var sikker på jeg skulle ende opp med 19 liter sediment og nok øl til kun en eller to halvlitere:eek:
Men det gikk bra, synker fint ned etter hvert. Men noen liter sediment blir det nok.

Dette sedimentet du ser vil komprimere seg etter tid. Mulig at du ikke har klart å stoppe før du har fått med for mye trub (som det heter på fagspråket..) i gjæringskaret. Det har ingen betydning for resultatet og smak av øl. Bortsett fra at kanskje det blir noe mindre øl til tapping.
Øvelse gjør mester. :)

Hvis du ser på brygging som en religion, framtrer spørsmålet om trub eller ikke i gjæringskaret som et av de sentrale trosspørsmålene. Du havner antakelig i bryggerhelvetet uansett, fordi du har tatt med noe trub, men ikke alt:). Men hvis du ser bort fra at god samvittighet (= vissheten om at du har gjort alt helt riktig) er en vesentlig del av smaksopplevelsen, blir ølet ditt sikkert godt;).

Det vil ikke skje noe med noe men du kan bruke protafloc el.l. så får du klar vørt til siste ml. i kokekjelen, synes du at du alikevel har mye grums nederst i kjelen og synes det er ille å kaste det så tar du bare deg og med i gjæringskaret, der vil det bliliggende på bunnen når du tapper over i fat/flasker.

Om du ville unngå trub, kunne du helle den siste delen av det som er i kjelen i et eget kar (jeg har en 10-liters flaske) og la det stå noen timer/til dagen etter. Dekanter, og ha det oppi gjæringskaret, der det antakelig allerede er god aktivitet. Gunstig dersom du tenker å høste fra bunnen etter at primærgjæringen er over.

Tilbake
Topp