Mye skum ved tapping

Hei. Er ny her på forumet og har nylig kjøpt meg et tappetårn der tårnet er en adskilt enhet med egen kjøling. Fatet er en 30 liter som står i romtemperatur. CO2 utstyr er kjøpt hos Petit Agentur. Slanger er kjøpt på Tess og er 5mm næringsmiddelgodkjente plastslanger. Slangen er ca 4 meter. Da jeg koblet på fatet sto det under ca 2 bars trykk i 24 timer så senket jeg det til ca 1 bars trykk. Jeg tror jeg har misforstått noe av det jeg har lest på forumet da det bare blir skum når jeg tapper. Har prøvd å senke trykket men det blir bare skum uansett hva jeg prøver. Jeg liker ikke å misbruke øl og er lei av å drikke øl som bare er skum. Håper noen har noen tips så jeg kan nyte min øl som den er ment å nytes.
 
Fatet står i romtemperatur. Har tenkt tanken at den voldsomme temperaturforskjellen som blir ved rask avkjøling kan være en grunn til skummet. Men har ingen erfaring innen dette feltet
 
Er slanger og slikt rent? En annen ting (selv om jeg regner med at dette ikke er problemet), åpner du kranen helt under tappingen? Hvis man ikke gir full åpning, blir det fort bare skum. Hvordan har du tilsatt kullsyre i ølet? Ved ettergjæring, eller bare ved trykksetting? Var ølet helt utgjæret da du tappet det på fat? Hvis ikke, kan det jo godt være svært mye kullsyre i det.
 
Ølet er ikke laget selv men kjøpt ferdig på fat med trekantkobling fra en lokal roma butikk. Fikk stå i ro i ca 24 timer etter frakt før jeg satte trykk på fatet. Tror det er øl fra Aass på fatet. Slanger og diverse er rengjort flere gange så tror ikke det er problemet. Et lite tillegsspørsmål: hvor ofte burde man rengjøre tappeustyret hvis man tar et par øl i ukedagene samt en god del i helgene. Takker for all hjelp. Har lyst å lære meg kunsten å tappe godt øl hjemme i min egen stue.
 
Har du justering på tappekranen ?
Hvor fort renner ølet ut ?

Disse fatene står normalt i romtemp slik som ditt, og det må da ha ganske høyt trykk for å beholde kullsyren, tror det brukes 2,5 kg.

Det eneste du da kan gjøre er å bruke lengre eller tynnere slanger for å bremse farten og dermed skummingen på ølet.
Jeg har ingen tappeproblemer med 10 meter 4 mm slange men med 2,5 kg skulle det vert enda tynnere.
Nå bruker jeg 3/16 PEX rør med ID ca 2,7 mm (neringsmiddel type, siden det er forskjell på disse) men her har jeg ikke forsket noe serlig men tror det kan gå fort nok med opptil 10 meter.
 
Jeg er ikke sikker på om et slikt oppsett er best egnet til å drikke en øl i ny og ne, ved bare hjemmebruk. Slike gjennomstrømskjølere brukes gjerne i puber og skylles med vann hver kveld etter stengingstid, og innimellom med spesial rensevæske og en liten svamp som presses gjennom kjøleren.

Nå vet jeg ikke hvor lang slangen er som går fra kjøleren til selve ølkranen, men denne slangen/ledningen bør være kortest mulig. Siden det ser ut som om kjøler og tårn er en enhet så er den sikkert ganske kort. For hvis ølet har anledning til å øke i temperatur etter at det har vært i kjøleren, og det gjør det uansett dersom man bare tapper i ny og ne. Og når temperaturen stiger har kullsyren lettere for å bryte seg ut av ølet i form av skum.

Blir ølet egentlig kjølt godt nok? Har kjøleren en termostat? Prøv å senke temperaturen ytterligere, selv om ølet etter din smak blir for kaldt. Jo kaldere ølet er, desto mindre sjans på skum.
 
Tilbake
Topp