Mye trykk i noen flasker:(

Tor Henning

Norbrygg-medlem
Hei. Har problemer der noen flasker har mye trykk i seg. Har stått 2 uker på flasker og sku smake i går. En var normal etter at den bare har stått 2 uker mens den andre skummet over og slet med å få sjenke på glass uetn å søle. Hadde samme problem sist gang jeg lagde dette juleølet. Da var det noen flasker som eksploderte i lagring og kjøleskap. Vil helst slippe den vaskingen i framtiden, så lurer på hva jeg gjør feil. Skal ikke være så mye kullsyre siden jeg tillsatt bare 7 gram sukker pr liter. Flaskene er vasket i lut, skyllet godt og kokt, så burde jo ikke være problemet. Det som var rart var at jeg syns at den som skummet var bedre i smak enn den som ikke gjor det.
Har bare åpnet 4 flasker til nå, og bare en har vært slik.

Sukkerlaken skal være godt blandet da det var mye sirkulasjon ved tapping siden slagen ligge på bunn og gir god snurring av ølet.

Tor Henning skrev:
Sukkerlaken skal være godt blandet da det var mye sirkulasjon ved tapping siden slagen ligge på bunn og gir god snurring av ølet.

Om du leser de mengder av tråder om dette problemet, så burde du finne noen svar

Tor Henning skrev:

Tror ikke den blandingen er effektiv, alt for mange som har plagdes med den, kommer aldri til å prøve annet enn å tilsette sukker/sukkerlaken i hver enkelt flaske.

Jeg har ikke hatt problemer med ujevn karbonering siden min første delmesk, og det er noen år siden. Jeg blander karboneringssukkeret ved å tappe  på lake. Det viktige er at laken ikke er for tykk.

Tviler ikke Kjetil men dette er et vanlig spørsmål fra de som bruker denne metoden men skjelde/aldri fra de som tilsetter karboneringssukker rett i flaska.

Ok. Har fat på bestilling, så trur d bi karbonering på de i framtia. Og eventuelt overføre til flasker ved behov.

Med fare for å få ein heil gjeng på nakken:  Flaskene eksploderar ikkje om dei er av PET..  Brune Coopers PET flasker som har oksygenbarriere…. 

katla skrev:
Med fare for å få ein heil gjeng på nakken:   Flaskene eksploderar ikkje om dei er av PET..  Brune Coopers PET flasker som har oksygenbarriere….  

Det underliggende problem er ikke nødvendigvis at flaskene eksploderer, selv om det er både farlig og ubehagelig.
Flaskene vil uansett bli feil karbonert, uavhengig av om de er av glass eller plast.

Det er uheldig å skrive at det er en god idé at det holder å helle litt sukkerlake i bunnen på en rengjort dunk, for så å overføre det ferdig øl.

Hvor høyt kan et lite fly??

Å ha sukkerlake i bunnen på fatet og så la slangen ligge i en kveil i bunnen gir vel bare wirpooleffekt, sullerlake i midten og øl rundt.

Eg har - i det året eg har halde på:

1) overført ferdig gjæra øl til ny dunk
2) kokt opp sukkerlate (6 gram pr. liter)
4) helt sukkerlaken i brygget og så rørt forsiktigt rundt med ei stor sleiv (utan å lufta brygget for mykje).

og det har alltid funka utmerka.

Trur kanskje enkelte er litt vel nevrotiske med omsyn til å røra i ferdig gjæra øl.

Jeg tapper 3-4-5 liter i omstikkingskarret, tømmer en del av sukkerlaken oppi, og tapper videre 3-4-5 liter før resten tømmes oppi. Når alt er tappet over rører jeg med en perforert rustfri dessinfisert stekespsde ;) til det er godt blandet. Deretter bæres dunken noen meter og da er det ihvertfall godt blandet... Gleder meg til kon.... phuuuh. De dunkene er tunge... :)

Takker for alle svar. Skal prøve å røre litt neste gang. Ser ikke for meg å ha sukkerlake i hver flaske. Men tror jeg blir å fikse slik at jeg kan karbonere kunstig i framtiden.

Hvor lenge hadde flaskene dine stått på kjøling før du åpnet de?
Opplevde det samme på 2 av mine flasker hvor jeg kun lot de stå i kjøleskap i noen timer før jeg åpnet de opp.

De sto bare i kort tid til kjøling. Står jo i 15 grader og ettergjærer, så trengs ikke så my nedkjøling. Men det var som sagt bare en som dette skjedde med. Er det ikke slik at jo kaldere øla blir jo mer kulsyre?

Eg bruker å koke opp sukkerlake, også ha i sterile engangssprøyter. Så tilsetter eg ein liten "dæsj" for hver liter eg tapper fra frå primærkaret til "tappekaret". Fordeler det slik at eg går "tom" for øl og sukkerlake omtrent samtidig. Sprøyter frå sprøyta og rett i "strålen" frå ølkaret. På den måten opplever eg at det blir ganske lik sukkermengde i alle flaskene.

Men som noen over nevnte, flaskene mine har i hvertfall godt av ein dag/ettermiddag i kjøleskapet for at dei ikkje skal skumme for myke.

Tilbake
Topp