Nøgne ø #100

Jeg tenker å brygge denne, men jeg har speidelen på 55ltr og dens kjente begrensninger... Altså jeg greier vel ca 1070 på maks OG. (12kilo malt totalt ca). Vil det påvirke brygget i stor grad om jeg peiser på med spraymalt for og få korrekt styrke( eventuelt halve med sukker for hindre at det ikke blir for søtt)??? Noen som mener noe om dette?
Legger til at maltsammensetningen blir korrekt (88-2-10 for pale, chocolate og wheat) om man ser bort fra spraymalt og sukker. Fg er foreløpig beregnet 1017 som tilsvarer ca 4 plato, og det er vel der #100 befinner seg ca. :)
God bryggehelg!

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
9.86 kg Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett) Grain 1 69.4 %
1.12 kg Wheat Malt, Pale (Weyermann) (2.0 SRM) Grain 2 7.9 %
0.22 kg Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (900.0 S Grain 3 1.5 %
1.50 kg Sugar, Table (Sucrose) [Boil for60 min]( Sugar 5 10.6 %
1.50 kg Light Dry Extract [Boil for60 min](8.0 S Dry Extract 4 10.6 %
1.0 pkg SafBrew Ale (DCL/Fermentis #S-33) [23.66 Yeast 6 -

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Total Grain Weight: 14.20 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification Add 0.00 l of water at 62.0 C 62.0 C 60 min
Mash Out Heat to 72.0 C over 10 min 72.0 C 20 min

Ser ikke noe problem i å erstatte noe basismalt med lys spraymalt og sukker i utgangspunktet.
Er litt usikker på hvordan resultatet vil bli med såpass mye som 21% av disse, men tror det burde gå fint.

Hvis du ikke allerede har sjekket det ut, ligger det en podcastepisode om kloning av ølet her: http://thebrewingnetwork.com/shows/606 og forumtråd rundt det samme programmet her: http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=19166.

Gjæren som Nøgne Ø bruker er White Labs WLP007 (eller tilsvarende Wyeast 1098).
Mengden du har satt opp her virker liten, anbefaler å ta en titt på Mr.Malty sin kalkulator for dette, uansett om du bruker tørr- eller fersk gjær.

Ellers vil jeg kanskje anbefale å bruke noe humle i ølet. :laugh:

Oppdatert oppskrift :jaha: :jaha: Kom med både ris og ros  :skitbra:

Ca 40 liter ferdig øl  :biersmile:
Estimated OG: 1.099 SG
Estimated Color: 20.5 SRM
Estimated IBU: 99.9 IBUs
Brewhouse Efficiency: 73.00 %
Est Mash Efficiency: 91.3 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
10.56 kg              Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  Grain         1        69.5 %        
1.20 kg               Wheat Malt, Pale (Weyermann) (2.0 SRM)   Grain         2        7.9 %        
0.24 kg               Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (900.0 S Grain         3        1.6 %        
0.17 kg               Chinook [13.00 %] - Boil 90.0 min        Hop           4        96.0 IBUs    
0.02 kg               Centennial [10.00 %] - Boil 15.0 min     Hop           7        3.9 IBUs      
0.03 kg               Columbus (Tomahawk) [14.00 %] - Aroma St Hop           8        0.0 IBUs      
0.04 kg               Chinook [13.00 %] - Dry Hop 7.0 Days     Hop           10       0.0 IBUs      
4.0 pkg               SafBrew Specialty Ale (DCL/Fermentis #T-58 Yeast         9        -            
1.20 kg               Sugar, Table (Sucrose) [Boil for60 min]( Sugar         6        7.9 %        
2.00 kg               Extra Light Dry Extract [Boil for60 min] Dry Extract   5        13.2 %        

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Total Grain Weight: 15.20 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Saccharification  Add 58.76 l of water at 65.1 C          62.0 C        50 min        
Mash - Taste      Heat to 70.0 C over 15 min              70.0 C        40 min        
Mash Out          Heat to 78.0 C over 15 min              78.0 C        15 min        
Estimert FG er 1024

Regner med malt og humle er beregnet ut fra The Brewing Network sin klone.

Gjæren du har valgt (S-33 i første utkast, T-58 i andre) er nok av belgisk opprinnelse, og vil gi et annet preg enn den opprinnelige engelske alegjæren.
Safbrew T-58
Known for its high ester, spicy and peppery flavour profile, able to tolerate high alcohol conditions (up to 11.5% v/v).
(Sakset fra Fermentis sine websider)

Hvis målet er å komme så nærme som mulig orginalen, vil du nok med fordel kunne velge WLP007, evt Wyeast 1098. Ønsker du å bruke tørrgjær, kan du bruke f.eks SafAle S-04 eller Danstar Nottingham.

Kjetil nevner i intervjuet at han ønsker å få ølet så tørt som overhodet mulig. Jeg husker ikke hva han sa som mesketemperaturer og tider de faktisk brukte. Det er iallefall en mulighet å kjøre f.eks 65 °C grader i 90 min, og deretter mash out på 78 °C, om du ønsker færre steg.

Lars skrev:
Regner med malt og humle er beregnet ut fra The Brewing Network sin klone.

Gjæren du har valgt (S-33 i første utkast, T-58 i andre) er nok av belgisk opprinnelse, og vil gi et annet preg enn den opprinnelige engelske alegjæren.
Safbrew T-58
Known for its high ester, spicy and peppery flavour profile, able to tolerate high alcohol conditions (up to 11.5% v/v).
(Sakset fra Fermentis sine websider)

Hvis målet er å komme så nærme som mulig orginalen, vil du nok med fordel kunne velge WLP007, evt Wyeast 1098. Ønsker du å bruke tørrgjær, kan du bruke f.eks Safale S-04 eller Danstar Nottingham.

Kjetil nevner i intervjuet at han ønsker å få ølet så tørt som overhodet mulig. Jeg husker ikke hva han sa som mesketemperaturer og tider de faktisk brukte. Det er iallefall en mulighet å kjøre f.eks 65 °C grader i 90 min, og deretter mash out på 78 °C, om du ønsker færre steg.
Jeg valgte den fordi jeg ikke var sikker på om 04 kunne tåle så høy alkoholgehalt, har akkurat tappet en EIPA med den gjæren på fat(ligger til kjøling nå, starter karbonering i morgen da det er kaldt nok.) Jeg har valgt humlene derfra ja, har også hørt gjennom podcast med jamil og kjetil, synes å huske at det var det samme?? Må høre en gang til :yes: Kanskje det heller skal meskes på en temp siden det er så høyt væske/malt forhold på speidel? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke tørrgjær på ett noen batcher fremover nå, spennende og se hvilke resultater det gir og. Eventuelt så kunne jeg vel brukt slurry fra den jeg tappet i dag, står fremdeles halv dunken igjen, noe må flaskes også :bank2:
Ett spørsmål utenom: Når jeg har tappet på fat... det trenger ikke stå noe mere i romtemp da, bare putte det i øleskapet og la det stå til?(karbonere selvfølgelig når det er på sånn noenlunde temp selvfølgelig?)

VillWonka skrev:
Jeg valgte den fordi jeg ikke var sikker på om 04 kunne tåle så høy alkoholgehalt, har akkurat tappet en EIPA med den gjæren på fat(ligger til kjøling nå, starter karbonering i morgen da det er kaldt nok.) Jeg har valgt humlene derfra ja, har også hørt gjennom podcast med jamil og kjetil, synes å huske at det var det samme?? Må høre en gang til :yes: Kanskje det heller skal meskes på en temp siden det er så høyt væske/malt forhold på speidel? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke tørrgjær på ett noen batcher fremover nå, spennende og se hvilke resultater det gir og. Eventuelt så kunne jeg vel brukt slurry fra den jeg tappet i dag, står fremdeles halv dunken igjen, noe må flaskes også :bank2:
Ett spørsmål utenom: Når jeg har tappet på fat... det trenger ikke stå noe mere i romtemp da, bare putte det i øleskapet og la det stå til?(karbonere selvfølgelig når det er på sånn noenlunde temp selvfølgelig?)

10% skulle gå fint for de fleste (om ikke alle) ølgjærtyper, så lenge de får gode forutsetninger (rehydrering på forhånd, belufting, nok gjær osv.).

Så fort du har tappet over på fat, er det bare å starte karboneringen, og gjerne kjølig. Jeg bruker å trykksette relativt umiddelbart (i kjellerrom eller kjøleskap), og åpne overtrykksventilen raskt 2-3 ganger i starten for å få ut mest mulig oksygen, selv om fatet er fyllt med CO2 før jeg fyller det med øl.

10% skulle gå fint for de fleste (om ikke alle) ølgjærtyper, så lenge de får gode forutsetninger (rehydrering på forhånd, belufting, nok gjær osv.).

Så fort du har tappet over på fat, er det bare å starte karboneringen, og gjerne kjølig. Jeg bruker å trykksette relativt umiddelbart (i kjellerrom eller kjøleskap), og åpne overtrykksventilen raskt 2-3 ganger i starten for å få ut mest mulig oksygen, selv om fatet er fyllt med CO₂ før jeg fyller det med øl.
[/quote]----------------------------------------
Flotte greier! Da blir det sikkert 04 eller Nottingham :skitbra:
Jeg fyller fatene som du sier med CO₂ og slipper ut litt via sikkerhetsventilen ja. Jeg bruker hevertprinsippet, så jeg fyller via stigerøret og har bare en slange på gass inn koblingen som jeg smatter litt på, og vips fyller fatet seg av seg selv uten at jeg trenger å være borti ølet og alt er helt rent som det skal være!! Håper jeg da(Takk til Starsan og PBW)!
Er det greit å bruke magnetrøreren på tørrgjær? Håper det ikke blir for mye mas på en lørdagskveld? :)

VillWonka skrev:
Er det greit å bruke magnetrøreren på tørrgjær? Håper det ikke blir for mye mas på en lørdagskveld?  :)

Kan det blir for mye mas om ølbrygging på en lørdagskveld? :eek:
Du trenger ikke lage starter til tørrgjær, men rehydrer den så den våkner til liv før du slipper den opp i vørteren, hvis ikke risikerer du at gjæren får "sjokk" idet den går rett fra dvale til kraftig vørter (mye sukker), og en god del (enkelte påstår opptil 50%) av gjærcellene kan dø av dette. Se her for S-04.

Lars skrev:
VillWonka skrev:
Er det greit å bruke magnetrøreren på tørrgjær? Håper det ikke blir for mye mas på en lørdagskveld?  :)

Kan det blir for mye mas om ølbrygging på en lørdagskveld? :eek:
Du trenger ikke lage starter til tørrgjær, men rehydrer den så den våkner til liv før du slipper den opp i vørteren, hvis ikke risikerer du at gjæren får "sjokk" idet den går rett fra dvale til kraftig vørter (mye sukker), og en god del (enkelte påstår opptil 50%) av gjærcellene kan dø av dette. Se her for S-04.
Ja, nei jeg var ikke tenkt å lage starter, bare bruke den som rørepinne:)

Jeg ville ikke brukt magnetrører til denne, men heller rørt forsiktig med en desinfisert skje eller liknende.

Jeg har tenkt til å prøve meg på en Nøgne Ø #100-klone basert på oppskriften i boka "Ølbrygging - fra hånd til munn". Oppskriften ligger nær opp til den som gjengis i tråden her, men benytter bare malt, ca 11,5 kg til en 25-liters batch. Jeg brygger på en BB30 og får ikke der plass til 11,5 kg malt, derfor ble jeg nyskjerrig på oppskriften i denne tråden. Jeg tenkte på å erstatte 3 kg malt med tilsvarende maltekstrakt. Har noen noen generelle råd angående dette? Ser i denne oppskriften at det er satt opp 1,5 kg maltekstrakt og 1,5 kg sukker - hvorfor sukker? Vil ikke kun maltekstrakt være en bedre erstatning for malt? Hvor mye maltkstrakt kan/bør jeg bruke? Bør jeg vurdere å erstatte noe med sukker? Eller bør jeg kanskje heller nedskalere oppskriften i forhold til hvor mye malt jeg får plass til?

Å brygge øl på 10% med en BB30 vil jeg påstå er umulig. Da må du oppi nærmere 50% DME.
Jeg ville heller laget en litt snillere versjon. Du får vel kanskje oppi 6 kg malt. Hvis du i tillegg legger til 2 kg DME de siste 15 min av koken, vil du sikkert få et ganske alkoholsterk øl som er nære #100. Da går det kanskje an å ta et par glass også, før det er kvelden.
Legg det inn i et bryggeprogram, og se hvordan det ser ut.

Ketil skrev:
Å brygge øl på 10% med en BB30 vil jeg påstå er umulig. Da må du oppi nærmere 50% DME.
Jeg ville heller laget en litt snillere versjon. Du får vel kanskje oppi 6 kg malt. Hvis du i tillegg legger til 2 kg DME de siste 15 min av koken, vil du sikkert få et ganske alkoholsterk øl som er nære #100. Da går det kanskje an å ta et par glass også, før det er kvelden.
Legg det inn i et bryggeprogram, og se hvordan det ser ut.

Det å lage øl på 10% på en BB30 går fint, det tar bare mer tid fordi man må dobbelmeske.

Effektiviteten synker drastisk (jeg fikk 56%) og det går med mye malt, men det er fullt ut gjennomførbart. Om ett års tid skal jeg drikke en Imperial Stout som er lagd på BB30 :)

#100 skal meskes lavt. Jeg laget restebrygg på malten etter tips herifra. Det ble også godt og kan anbefales.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4

Da er forsøket gjennomført. Litt skuffende blir det nok ikke 10%, som den originale #100, men ikke så langt unna heller ;D (dette var mitt brygg nr 10, derfor var det et lite poeng å få 10%). Jeg fikk klemt 8,4 kg malt i BB30'n, det var nok helt på grensen men gikk fint. Så spedde jeg på med 1 kg spray malt og sitter igjen med 22,5 liter med OG 1.077. I følge Beersmith et utbytte på 52% og, avhengig av utgjæring selvfølgelig, en alkoholstyrke rundt 8%.

Restebrygg var et godt tips, men nå ligger den brukte malten i en søppelsekk, da er det vel for seint? Blir det neste gang da. Og da blir det 10% også :biersmile:. Ser at det er mulig med litt bedre planlegging, men må nok gå litt ned på volumet.

Tilbake
Topp