Når er en pils ikke lenger en pils?

Finn Berger

Moderator
Det er en av de gode egenskapene til fat. Det skjer ikke annet enn at gjæringen fortsetter til den er ferdig. Man setter regulatortrykket etter en tabell som er riktig for ølstilen, og dermed unngår man overkarbonering.

”Er det forskjell på når man tørrhumler på pils og en ipa?”

Et lite hjertesukk: Jeg sliter litt med at pils er blitt en slags fellesbetegnelse for alle lyse lagere. En tørrhumlet lys lager er ikke en pils. Kall den gjerne IPL, moderne lys lager eller noe annet – men ikke pils. Unntaket er evt. italopils (er det et offisielt navn?) Den er som regel tørrhumlet, men det er subtilt – og nesten alltid med europeiske edelhumler.
Hjertens enig i forsvaret for pilsbegrepet:). Men det er vel mulig å tørrhumle en tysk pils med tyske edelhumler og fremdeles kalle det en pils? Det sier du for så vidt når det gjelder italopilsen. Men tørrhumles aldri tysk pils? Jeg trur jo at svaret er nei, men ... .

Når det gjelder fating av øl med humlekryp er det jeg ser som et mulig problem, utvikling av diacetyl. Aktiv gjær produserer acetolaktat, og resultatet - i alle fall om ølet får litt temperatur - blir diacetyl. Om gjæren da ikke lenger er aktiv, vil diacetylet bli værende i ølet. Dette har vært et problem for amerikanske bryggerier, veit jeg. Men for hjemmebryggere med fatene i fryser'n skjer det antakelig ikke noe:).
 
Mitt innspill til når man bør tørrhumle:
Aldri
Har sammenheng med min totale manglende evne til å lukte, men også en forventing av magisk resultat :eek:
Koster mye, humle er dyrt, gir sjelden lite i forhold til forventet resultat,
Videre søken på manglende forventet resultat kan også ende med total omlegging til LODO, og alt det medfører av nytt utstyr, teori etc.
For øvrig er øl godt:beermug:
 
Hjertens enig i forsvaret for pilsbegrepet:). Men det er vel mulig å tørrhumle en tysk pils med tyske edelhumler og fremdeles kalle det en pils? Det sier du for så vidt når det gjelder italopilsen. Men tørrhumles aldri tysk pils? Jeg trur jo at svaret er nei, men ... .
Måtte sjekke litt og forhøre meg med noen venner i Tyskland... Frem til 2012 var det uklart om tørrhumling var innafor renhetsloven, så ingen komersielle bryggerier gjorde det. I 2012 ble saken tatt opp og det Tyske og Bayeriske Bryggerforbundet besluttet følgende:

…dass das als Hopfenstopfen praktizierte Verfahren der Zugabe von Hopfenprodukten – mit Ausnahme von Hopfenextrakt – zur Abrundung des Geschmacks des Bieres nicht gegen gesetzliche Vorschriften verstößt.

Tørrhumling var dermed ikke i strid med Renhetsloven.

De senere årene har noen av de etablerte bryggeriene der begynt med tørrhumlet lagerøl for å ta opp konkurransen med craftbeer-bryggeriene og henvender seg da til det, i Tyskland, relativt smale markedet der.

Noen av dem opererer sogar med begrepet Hopfenstopfen Pils (Tørrhumlet pils), men den jevne pilsdrikkende tysker vil nok hardnakket hevde at en slik kreasjon ikke er en Pils men noe annet. Jeg sjøl mener at tørrhumling av pils sparker den rett over i kategorien Moderne Lager... Pilsener-begrepet er rett og slett så tradisjonstilknyttet at det burde vært på verdensarvslista ...om det ikke allerede er der :)
 
Måtte sjekke litt og forhøre meg med noen venner i Tyskland... Frem til 2012 var det uklart om tørrhumling var innafor renhetsloven, så ingen komersielle bryggerier gjorde det. I 2012 ble saken tatt opp og det Tyske og Bayeriske Bryggerforbundet besluttet følgende:

…dass das als Hopfenstopfen praktizierte Verfahren der Zugabe von Hopfenprodukten – mit Ausnahme von Hopfenextrakt – zur Abrundung des Geschmacks des Bieres nicht gegen gesetzliche Vorschriften verstößt.

Tørrhumling var dermed ikke i strid med Renhetsloven.

De senere årene har noen av de etablerte bryggeriene der begynt med tørrhumlet lagerøl for å ta opp konkurransen med craftbeer-bryggeriene og henvender seg da til det, i Tyskland, relativt smale markedet der.

Noen av dem opererer sogar med begrepet Hopfenstopfen Pils (Tørrhumlet pils), men den jevne pilsdrikkende tysker vil nok hardnakket hevde at en slik kreasjon ikke er en Pils men noe annet. Jeg sjøl mener at tørrhumling av pils sparker den rett over i kategorien Moderne Lager... Pilsener-begrepet er rett og slett så tradisjonstilknyttet at det burde vært på verdensarvslista ...om det ikke allerede er der :)
Flott detektivarbeid:).

Nei, man kan ikke kalle hva som helst hva som helst. Men jeg må innrømme at det ikke gir særlig utslag på irritasjonsmeteret mitt å høre begrepet Hopfenstopfen Pils. Det er jo en nokså presis informasjon som ligger i det. Det forteller at hvis du er ute etter en pils, så er dette noe litt annet enn en vanlig pils; det er en pils som det er gjort noe med. Så lenge en bruker et begrep som på en presis måte forteller hva det er du har i glasset, synes jeg det er greit. Men å kalle den tørrhumla pilsen for "pils", blir feil.

Humletypen er viktigere for meg enn tørrhumlinga, trur jeg. Pils med amerikanske humler blir helt feil. Det er virkelig vandalisme:). (At det kan bli veldig godt øl, er en helt annen sak.)

Det er jo ganske stor forskjell på ulike pilstyper, så jeg veit ikke hvor reint det begrepet er. Og jeg er ikke så sikker på at det går veldig klare grenser mellom pils og andre lyse lagertyper, som f.eks. helles og kellerbier. Bitterheta på komersiell pils har jo sunket javnt og trutt, sånn at du nå får pils som er like "snill" som en helles. Og jeg trur de færreste ville klare å skille en helles fra en pils med lav bitterhet. Eller en ufiltrert pils fra en kellerbier. (Kan man kalle en uklar pils for en pils?) Det kommer sjølsagt litt an på hvilke øl du velger som representant for de ulike typene - men det er jo egentlig poenget mitt:).
 
Flott detektivarbeid:).

Nei, man kan ikke kalle hva som helst hva som helst. Men jeg må innrømme at det ikke gir særlig utslag på irritasjonsmeteret mitt å høre begrepet Hopfenstopfen Pils. Det er jo en nokså presis informasjon som ligger i det. Det forteller at hvis du er ute etter en pils, så er dette noe litt annet enn en vanlig pils; det er en pils som det er gjort noe med. Så lenge en bruker et begrep som på en presis måte forteller hva det er du har i glasset, synes jeg det er greit. Men å kalle den tørrhumla pilsen for "pils", blir feil.

Humletypen er viktigere for meg enn tørrhumlinga, trur jeg. Pils med amerikanske humler blir helt feil. Det er virkelig vandalisme:). (At det kan bli veldig godt øl, er en helt annen sak.)

Det er jo ganske stor forskjell på ulike pilstyper, så jeg veit ikke hvor reint det begrepet er. Og jeg er ikke så sikker på at det går veldig klare grenser mellom pils og andre lyse lagertyper, som f.eks. helles og kellerbier. Bitterheta på komersiell pils har jo sunket javnt og trutt, sånn at du nå får pils som er like "snill" som en helles. Og jeg trur de færreste ville klare å skille en helles fra en pils med lav bitterhet. Eller en ufiltrert pils fra en kellerbier. (Kan man kalle en uklar pils for en pils?) Det kommer sjølsagt litt an på hvilke øl du velger som representant for de ulike typene - men det er jo egentlig poenget mitt:).

Her er en definisjon på pilsbegrepet jeg har funnet som også sier noe om forskjellen på pils og helles...

" Was ist ein Pilsner / Pils Bier?

Ein Pilsner Bier, oft einfach nur kurz als Pils bezeichnet, ist ein untergärig gebrautes Bier, das in der Regel immer leicht hopfenbetont ist und eine deutlichere Bittere aufweist als die meisten anderen untergärig gebrauten Biere. So ist beim Hellen beispielsweise der Hopfen- und Malzanteil wesentlich ausgeglichener, während das Pilsner Bier in der Regel mit einer deutlichen Hopfenbittere einen schlanken Körper hat, und dabei kaum Malzanteil besitzt.

Je nach Klassifizierung können die Aromaprofile aber durchaus variieren (mehr dazu unter „Die unterschiedlichen Pils-Typen"). Im klassischen Sinne wird nur Pilsener Malz verwendet. Diese Malzsorte verleiht dem Pils nicht nur seine helle goldgelbe Farbe (2,5 – 3,5 EBC), sondern es ist neben der untergärigen Hefe auf hauptverantwortlich für das typisch leichte, spelzige und schlanke Geschmacksprofil mit wenig Körper. Das Malzaroma spielt beim Pilsner für den Geschmack somit nur eine sehr untergeordnete Rolle.

Das Pils weist in Bayern im Vergleich zum Hellen eine stärkere Hopfenbittere auf, da es in Bayern mindestens 29 Bittereinheiten (IBU) haben muss, um als Pils klassifiziert werden zu können. Becks hat bspw. ungefähr 25 Bittereinheiten.

Die Stammwürze eines Pilsners liegt im Durchschnitt zwischen 12 % und 15 %, womit dieser Biertyp den Vollbieren zugeordnet werden kann. Der Alkoholgehalt liegt somit bei den meisten Pilsner Bieren bei 4 bis 5 Prozent. "
 
Pils er pils, og en lager kan tørrhumles. Kan det sies så enkelt?
All pils er lager, men all lager er ikke pils sies det...

Slik jeg, ihht definisjonene i postene over oppfatter begrepet er pilsdefinisjonen relativt snever så jeg kan ikke si at det kan sies så enkelt som du foreslår. I tyskland skilles det dessuten distinkt på Nordtysk, sydtysk og Bøhmisk pils.

En kan som hjemmebrygger selvsagt lage hva man vil og hvis vi ser på Norbrygg sine typedefinisjoner finner vi 6 definisjoner for lys lager og man kan sikkert klare å putte kreasjonen sin sånn nogenlunde inn i dem.

Ser vi nøyere på Norbrygg sine definisjoner er bare 3 av seks betegnet som Pils..
 
Tilbake
Topp