Finn Berger
Moderator
Hjertens enig i forsvaret for pilsbegrepet. Men det er vel mulig å tørrhumle en tysk pils med tyske edelhumler og fremdeles kalle det en pils? Det sier du for så vidt når det gjelder italopilsen. Men tørrhumles aldri tysk pils? Jeg trur jo at svaret er nei, men ... .Det er en av de gode egenskapene til fat. Det skjer ikke annet enn at gjæringen fortsetter til den er ferdig. Man setter regulatortrykket etter en tabell som er riktig for ølstilen, og dermed unngår man overkarbonering.
”Er det forskjell på når man tørrhumler på pils og en ipa?”
Et lite hjertesukk: Jeg sliter litt med at pils er blitt en slags fellesbetegnelse for alle lyse lagere. En tørrhumlet lys lager er ikke en pils. Kall den gjerne IPL, moderne lys lager eller noe annet – men ikke pils. Unntaket er evt. italopils (er det et offisielt navn?) Den er som regel tørrhumlet, men det er subtilt – og nesten alltid med europeiske edelhumler.
Når det gjelder fating av øl med humlekryp er det jeg ser som et mulig problem, utvikling av diacetyl. Aktiv gjær produserer acetolaktat, og resultatet - i alle fall om ølet får litt temperatur - blir diacetyl. Om gjæren da ikke lenger er aktiv, vil diacetylet bli værende i ølet. Dette har vært et problem for amerikanske bryggerier, veit jeg. Men for hjemmebryggere med fatene i fryser'n skjer det antakelig ikke noe.