Når tilsettes GYPSUM i brygging av IPA..?

I mesken og skyllevann, typisk mengde er 4 g pr 10 liter vann.

Det ligger mer info i medlemseksjonen under "vann"

Jeg har flere ganger kombinert det med 5,2, men ifølge mine målinger av PH har ikke 5,2 så mye for seg.
Så jeg bruker nå Caso4 som en smakstilsetning og justerer PH med melkesyre"Lactic acid".

Men gypsum gjør vel vannet hardere (GH)? I det siste har jeg brygget engelske stiler og har burtonisert vannet de gangene.

Aleksander_B skrev:
Men gypsum gjør vel vannet hardere (GH)? I det siste har jeg brygget engelske stiler og har burtonisert vannet de gangene.

Da jeg startet å brygge ble Cas04 utenom å fremheve humle også brukt til å senke pH i vannet, men ny forskning ifølge Hr Palmer sier at dette ikke alltid er tilfelle.
Men det er definitivt en smaksforskjell om det brukes Gips eller ikke, om det skylles hardheten på vannet aner jeg ikke.

Burtonisert vann??, der jeg bor sier vi Hundvågisert, og det funker som fjell. ;)

Nå er det en stund siden jeg har lest dette og minnet er serdeles rustent.

Men, hardheten på vannet kan utgjöre en forskjell i smak såvidt jeg husker.
Og det kan väre en faktor når man pröver å brygge visse stiler.
F.eks. engelske bryggerier har nokså hardt grunnvann. På den andre siden er f.eks. tjekkisk grunnvann svärt blött, som kan väre en faktor ved brygging av en tjekkisk pilsner.

(Skulle önske at jeg husket mer, må sette meg inn i dette igjen)

Kanskje vi burde gjøre et forsøk.?

brygge pilsner med hardt vann og dry stout med bløtt vann, justere pH med lactic, og se hvordan det blir.

EDIT: og seff, Hundvågisert vann.

Bernts skrev:
Kanskje vi burde gjøre et forsøk.?

brygge pilsner med hardt vann og dry stout med bløtt vann, justere pH med lactic, og se hvordan det blir.

EDIT: og seff, Hundvågisert vann.
Kan vi alltids prøve!
Det kjekke hadde vært å også kjøre dobbelt eksperiment, en dy stout og pilsner med både bløtt og hardt vann :)

Å "burtonisere" vil si å tilsette kalsimsulfat for å gi et vann som fremhever humle. Kalsium vil også i noen grad trekke pH i mesken ned. Hvorvidt vannet er hardt eller bløtt sier ikke nødvendigvis så mye om hva man kan vente av pH i mesken, det vil komme an på hva som utgjør hardheten i vannet (kalsium/magnesium eller bikarbonat).

Jeg har variert litt og mener helt bestemt det er forskjell på om jeg har det i meskevannet+skyllevann eller tilsetter ved første smakshumletilsetning, mulig jeg tar feil, men man skal mene litt avogtil :)

Tilbake
Topp